اغلب ما در سال چندین بار به علتهای مختلف به پزشک مراجعه می کنیم و هر بار احتمالا با یک کیسه دارو به خانه برمی گردیم . در 90درصد ، این داروها تا آخر مصرف نمی شوند و از هر کدام از آنها چند تایی باقی می ماند.
کد خبر: ۲۱۵۸۰
در بیشتر خانه ها، در یخچال و کمد و... بسته های قرص ، شربت و کپسول به چشم می خورد و تازه اگر خیلی مرتب و منظم باشیم ، یک قفسه مخصوص داروها خواهیم داشت که آن هم سال تا سال تمیز نمی شود و داروهای اضافه و تاریخ مصرف گذشته آن دور ریخته نمی شود. براساس تحقیقات جدید از هر 5نفر، یک نفر داروی اشتباه مصرف می کند که گاهی باعث می شود کارش به بیمارستان ختم شود. پزشکان و داروسازان عقیده دارند که خانه تکانی عید باید به قفسه داروها هم سر بزند چون این کار بسیار حیاتی است و تنها راه خلاصی از دست داروهایی است که تاریخ مصرف آنها گذشته و یا اسم آنها از روی قوطی کنده شده و معلوم نیست که مسکن هستند یا یک داروی خطرناک ! درخانه های اکثر ما جای مخصوصی برای داروها و لوازم پزشکی وجود ندارد و اکثرا هم وسایل کمکهای اولیه را که می توانند بسیار کمک کننده باشند ، نداریم . داروهای مشابهی که در هر خانه یافت می شود ، شامل مسکن ها، داروهای سرماخوردگی ، داروهای ضداسهال و استفراغ و... که در عین حال که در دسترس هستند و ساده به نظر می رسند، در مصرف آنها باید دقت کرد و نکاتی را به خاطر داشت .
مسکن ها
مسکن ها جزو داروهایی هستند که اغلب افراد برای دردهای خفیف تا متوسط ، مثل دندان درد ، سردرد ، تب و... از آنها استفاده می کنند. شایع ترین مسکن هایی که از آنها استفاده می شود استامینوفن و ایبوپروفن هستند ؛ ولی باید دقت کرد مصرف این داروها همیشه طبق تجویز پزشک یا دستور مصرف درج شده روی آنها باشد. چون مثلا مصرف بیش از حد استامینوفن می تواند برای کبد سمی باشد. علاوه بر این ، هیچ وقت نباید ایبوپروفن را با شکم خالی مصرف کرد ، چون ممکن است باعث ایجاد ناراحتی گوارشی و حتی خونریزی معده و... شود. استفاده از این مسکن ها در بچه ها هم مانعی ندارد ولی باید از شربت یا قطره آنها استفاده کرد تا خوردن آن برای بچه راحت تر باشد.
داروهای سرماخوردگی
در اغلب موارد ، درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد چون این بیماری بیشتر ناشی از ویروسهاست تا باکتری ها. در زمستان مطب اغلب پزشکان پر از بیماران سرماخورده است و این در حالی است که کار زیادی برای سرماخوردگی های ویروسی نمی توان کرد. تنها با برخی داروها می توان علایم بیماری را تا حدی تحت کنترل درآورد. قرص های سرماخوردگی ترکیبی از 3داروی استامینوفن ، فنیل افرین و کلرفنیرآمین هستند و مصرف یک قرص سرماخوردگی مثل مصرف یک قرص استامینوفن و داروهای آنتی هیستامین است . پس می بینیم که اگر به همراه قرص سرماخوردگی استامینوفن هم مصرف کنیم ، یعنی 2استامینوفن را همزمان استفاده کرده ایم پس در مصرف داروهای ساده سرماخوردگی هم باید دقت کرد.
جعبه کمک های اولیه
در هر خانه ای باید یک قفسه برای داروها و لوازم پزشکی وجود داشته باشد که یکی از اجزای مهم آن جعبه کمک های اولیه است . اغلب جراحت ها ، بریدگی ها و سایر صدمات در خانه و خصوصا در روزهای تعطیل اتفاق می افتد و وجود این لوازم گاهی بسیار کمک کننده است ، از جمله این لوازم ، چسب زخم ، باند ، گاز استریل ، مایع ضدعفونی کننده ، قیچی و باندکشی هستند. بریدگی ها باید تمیز شسته شده و ضدعفونی شوند. قیچی برای بریدن باند و چسب و... باید در جعبه کمک های اولیه ، همیشه دم دست باشد. باند کشی هم در صورت ایجاد پیچ خوردگی های خفیف ... قابل مصرف است . وجود یک دماسنج هم در قفسه لوازم پزشکی لازم است تا فقط با احساس گرمتر شدن پیشانی بچه ، نگوییم تب دارد و همیشه بتوانیم دمای بدن او را اندازه بگیریم . چه خوب است حالا که با نزدیک شدن عید، خانه تکانی ها شروع می شود ، در فکر درست کردن یک قفسه پزشکی در گوشه ای از خانه هایمان هم باشیم و سر و سامانی به داروهایی که از چندین سال قبل در خانه جمع شده اند ، بدهیم!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها