کارشناس دارویی مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد توصیه کرد: داروها را حتما در محلی مناسب و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم آفتاب قرار دهید. همچنین محل نگهداری داروها باید دور از دسترس کودکان کنجکاو باشد.
کد خبر: ۲۱۴۲۰۵
دکتر مجید رجایی، در خصوص شرایط نگهداری دارو در منزل اظهار کرد: امروزه در بیشتر منازل مقداری دارو نگهداری می‌شود و این داروها معمولا در یخچال و یا در جعبه کمک‌های اولیه گذاشته می‌شوند.

وی ادامه داد: این داروها ممکن است در مواردی غیر از موارد منطقی مصرف ‌شود و علاوه بر آن خطر مصرف داروهای فاسد و تاریخ گذشته را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، امکان مصرف این داروها توسط کودکان یا افرادی که اختلالات روحی دارند نیز وجود دارد بنابراین ضررهای نگهداری دارو در منزل در بسیاری از موارد می‌تواند بیشتر از فواید آن باشد.

دکتر رجایی با تاکید بر تجویز دارو توسط پزشک و تهیه دارو از داروخانه خاطرنشان کرد: در صورت نگهداری دارو در منزل باید شرایط نگهداری رعایت شود.

وی با اشاره به این که حتی‌الامکان دارو در منزل نگهداری نشود، یادآور شد: داروهای بدون برچسب و یا داروهای فله‌ای را هرگز در منزل یا محل کار نگهداری نکرده و آنها را دور بیندازید.

دکتر رجایی اظهار کرد: حداقل هر 3 ماه یک بار تمام داروهای موجود در منزل را از نظر تاریخ مصرف بررسی و داروهای تاریخ گذشته را در سطل آشغال بیندازید.

وی با تاکید بر این که هرگز دارویی در جعبه داروی دیگری نباید قرار داده شود، توصیه کرد: به شرایط نگهداری دارو که روی جعبه دارو یا در بروشور آن ذکر شده توجه کنید. همچنین باقیمانده محلول سرم، قطره و شربت‌هایی که به طور ناقص مصرف شده‌اند، قابل نگهداری نبوده و باید دور ریخته شوند.

وی افزود: داروها را حتما در محلی مناسب و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم آفتاب قرار دهید. محل نگهداری داروها باید دور از دسترس کودکان کنجکاو باشد.

این کارشناس دارویی به ایسنا گفت: بهتر است فهرستی از داروهای موجود در منزل تهیه شود و در محل نگهداری داروها نصب و هر چند وقت یک بار این فهرست بازبینی شود. (توصیه می‌شود تاریخ انقضای هر دارو هم در این فهرست نوشته شود)

وی یادآور شد: اگر دارویی را نمی‌شناسید، در منزل نگه ندارید؛ چرا که این نوع داروها را می‌توان به هلال احمر یا موسسات خیریه اهدا کرد. داروها را به افراد فقیر و محتاج ندهید زیرا ممکن است آنها را خودسرانه مصرف کنند و خطراتی متوجه آنها شود.

وی در ادامه افزود: مصرف خودسرانه دارو و یا تجویز دارو برای دیگران مجاز نیست و برای استفاده از داروهای موجود در منزل، هر بار با پزشک خود مشورت کنید.

وی گفت: سرنگ یا دستکش استریل دارای تاریخ انقضای مصرف هستند. پاره شدن کاغذ پوشش سرنگ و دستکش سبب غیراستریل و غیرقابل استفاده شدن آنها می‌شود.

دکتر رجایی با اشاره به شرایط نگهداری دارو در منزل تصریح کرد: شربت آنتی‌بیوتیک پودری که درب آن باز شده و بیش از 2 هفته از نگهداری آن گذشته است قابل مصرف نیست.

وی خاطرنشان کرد: محلول دارویی که غلیظ شده، تغییر رنگ داده یا بو و طعم آن تغییر کرده است غیرقابل مصرف است. همچنین پماد و کرمی که ترک خورده، سفت شده یا نشت کرده است و آسپرینی که بوی سرکه گرفته باید دور ریخته شوند.

این کارشناس دارویی عنوان کرد: کپسول و قرصی که ترک‌خورده، نرم شده یا بهم چسبیده و تغییر رنگ داده است قابل مصرف نیستند.

دکتر رجایی با تاکید بر شرایط نگهداری داروها گفت: اکثر داروها باید در مکانی خشک، خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شوند، تعدادی از اقلام دارویی باید در یخچال نگهداری شوند که بر روی بروشور آن ذکر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها