نتایج انتخابات شورای شهر در تهران و برخی مراکز استان ها و ترکیب آرای کسانی که به دومین دوره شوراها راه یافته اند
کد خبر: ۲۱۱۶۲
، با پیش بینی گروهها و جناحهای سیاسی کشور متفاوت بود. به گزارش خبرنگاران جام جم از مراکز استان ها، اعضای شوراها در اکثر شهرهای بزرگ دچار تحولات اساسی شده و در بیشتر آنها ، اعضای قبلی از راهیابی به شورا بازمانده اند. این گزارش همچنین حکایت از آن دارد که در برخی استان ها، مشارکت مردم تفاوت محسوسی با دوره گذشته نداشته و در پاره ای دیگر، افزایش در برخی حوزه های انتخابیه کاهش داشته است . تهران ، در اولین روزهای آغاز تبلیغات انتخاباتی ، فضایی بسیار سرد را تجربه کرد اما بتدریج با ورود احزاب کارگزاران ، مشارکت ، همبستگی و متحدان آن ، گروههای موسوم به ملی مذهبی ، آبادگران بر حجم تبلیغات افزوده شد و در و دیوار شهر، چهره ای کاملا تبلیغاتی به خود گرفت . با این همه ، جناحهای سیاسی از سردی فضای انتخاباتی گلایه داشتند. جناح منتقد دولت از آن جهت که در انتخابات نامزد معرفی نکرد ، مورد انتقاد جناح و احزاب مخالف خود قرار گرفت و به سرد کردن بیش از پیش فضای انتخابات متهم شد. نتیجه انتخابات در شهرهای بزرگ و بعضا متوسط نشان می دهد ، احزاب موسوم به جبهه دوم خرداد که شاخصه آن طرفداری از دولت و جناح اکثریت در مجلس است ، موفق به کسب آرای چندانی نشده اند و در عوض ، کاندیداهای مستقل که از تخصص های مورد نیاز برای اداره شهر برخوردارند ، آرای شهروندان را به خود اختصاص داده اند. در تهران ، میزان مشارکت مردم بسیار نازل است و افرادی که در لیست آرای منتخبان قرار دارند، عمدتا چهره های غیرسیاسی اند. بررسی میزان تحصیلات و تخصصهای آنها نشان می دهد که اکثر آنها از مهارت در زمینه مسائل شهری ازجمله معماری ، عمران شهری ، ترافیک ، مدیریت و... برخوردارند. این ویژگی در برندگان انتخابات پاره ای از شهرهای بزرگ نیز به چشم می خورد. آگاهان سیاسی ، هنوز به تحلیل کاملی از رفتار رای دهندگان در سراسر کشور دست نیافته اند، اما شواهد اولیه گویای آن است که شهروندان ، برای اداره شهرهای خود، افراد کاردان و در عین حال آرامش طلب و غیرجنجالی را بر چهره های سیاسی که گهگاه گرایش های تند نیز از خود نشان می دهند، ترجیح داده اند.
میزان شرکت کنندگان
یک عضو هیات اجرایی دومین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران ، گفت : حدود 15تا 20درصد واجدین شرایط در پایتخت ، در این دوره از انتخابات شرکت کردند. پروانه مافی ، درخصوص تخلفات گزارش شده به هیات اجرایی مستقر در فرمانداری ، گفت : تخلف به آن معنا که در چارچوب قانون تعیین شده تاکنون گزارش نشده است ، ضمن آن که اختلاف در بعضی از شعب وجود داشته که قابل حل بوده است .
حزب مشارکت : منتخبان ملت را همراهی می کنیم
دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی در حاشیه جلسه دفتر سیاسی ، طی مصاحبه ای ضمن تبریک به همه منتخبان دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور، آمادگی این حزب را برای همکاری با آنها اعلام کرد. سیدمحمدرضا خاتمی افزود: «جبهه مشارکت ایران اسلامی با پذیرش اصولی مردم سالاری ، انتخابات مردم را در هر حال به دیده احترام می نگرد و معتقد است پذیرش پیروزی رقیب و گردش قدرت و بخصوص بازگذاشتن دست منتخبان مردم برای پیاده کردن برنامه های خود، اولین شرط دموکراسی است.»
آخرین خبر از برگزیدگان تهران
براساس آخرین آمار رسمی درباره نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه تهران ، تا لحظه مخابره خبر( بر اساس شمارش بیش از 400هزار رای) مهدی چمران ، عباس شیبانی ، رسول خادم ازغدی ، حسن بیادی ، نادر شریعتمداری ، حبیب کاشانی ، حسن زیاری ، خسرو دانشجو، محمود خسروی وفا، حمزه شکیب ، مسعود زریبافان ، نسرین سلطان خواه حقیقی روشاوند، امیررضا واعظی آشتیانی ، منظر خیرحبیب الهی و مهنوش معتمدی آذری به عنوان اعضای اصلی انتخاب شده اند . همچنین تا بعد از ظهر دیروز اعضای علی البدل عبارت بودند از : سید مصطفی تاج زاده ، ابوالقاسم آشوری ، محمد مهدی مظاهری تهرانی ، محمدابراهیم اصغرزاده ، مهدی قاسمی کجایی و غلامرضا قبه .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها