پورمحمدی:

کسی که به جامعه قول می‌دهد، باید حساب پس بدهد

"مصطفی پورمحمدی" وزیر سابق کشور و رییس کنونی سازمان بازرسی کل کشور با پیش بینی یک مرحله ای بودن دور دهم انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه آینده بر لزوم پاسخگویی مدیران به مردم تاکید کرد. وی گفت:" . باید به گونه‌ای عمل شود که کسی که در جامعه قول می‌دهد همه از او حساب بکشند که قول‌هایی که دادی، چه شد؟ و او حق ندارد بگوید نشد، نتوانستم،یا نگذاشتند."
کد خبر: ۲۱۱۶۰۸

پورمحمدی که برای نخستین بار پس از کناره گیری از مقام وزارت کشور، از خبرگزاری دانشجویی ایسنا دیدن کرده است، در مصاحبه ای مفصل با خبرنگاران آن که امروز شنبه انتشار یافت، تصریح کرد:" مردم ما مطالباتی دارند که این مطالبات محقق نمی‌شود و از آن رنج می‌برند. ما باید با مردم به مفاهمه برسیم که اولا مطالبات شما چگونه باید مطرح و چگونه باید محقق شود. اگر مردم بدانند یکی از خواسته‌هایشان امسال تحقق یافتنی است اما خواسته دیگرشان تا چند سال دیگر محقق نمی‌شود، می پذیرند و همین موضوع را اگر به خوبی توجیه کنیم کلی آرامش پیدا می‌کنند. "

وی افزود: مدیران باید با مردم و واقعیتهای زندگی آنان به طور شفاف روبه‌رو شوند. یعنی بگویند که ما امسال دو گام می‌توانیم رو به جلو برداریم و با هم تلاش کنیم که به این دو گام برسیم و به پنج گام هم نمی‌رسیم."

وزیر سابق کشور خاطرنشان کرد: " خودمان را مشغول و سرگرم نکنیم و به خودمان وعده و وعید ندهیم. آزردگی روانی هم در جامعه تولید نکنیم و در نهایت انتظارهای دست نیافتنی را در خودمان تشویق و تبلیغ نکنیم. این‌ها حرف‌های جدی برای همه است."

وی ، این موضوعات را "موارد نقاط خالی، پاسخ داده نشده و غیرشفاف در زندگی عمومی و اجتماعی جامعه" دانست و اظهارداشت: "این موارد را در فضای اجرایی راحت‌تر می‌توان به مردم گفت نه در فضای نخبگی و یا شعاری و سخنرانی. اگر این نگاه در حوزه اجرا حاکم شود مدیر و کارمند ما می‌دانند که باید بر روی چه مداری حرکت کنند و وعده‌ها در جامعه جایگاه دارد. "

پورمحمدی ادامه داد:" باید به گونه‌ای عمل شود که کسی که در جامعه قول می‌دهد همه از او حساب بکشند که چه شد قول‌هایی که دادی؟ او حق ندارد بگوید نشد، نتوانستم، نگذاشتند، این ضعف فاحش یک مدیر است که بگوید نتوانستم یا نگذاشتند؛ چرا مشکل را از قبل پیش‌بینی نکردی که حالا می‌گویی نتوانستم و نگذاشتند؟"
وی تاکید کرد:  این‌ها را باید به جامعه یاد داد تا  جزو مطالبات اصلی جامعه قرار بگیرد. طرفین باید روی این مدار حرکت کنند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: متاسفانه ما به اینکه بر اساس نظمی حرکت کنیم و قول و وعده‌های ما برنامه روشنی داشته باشد، متعهد نیستیم. یا شعار سیاسی می‌دهیم تا فضای احساسی را تحریک کنیم یا در فضای آرمان‌گرایانه پرواز می‌کنیم.

پورمحمدی که عضو جامعه روحانیت مبارز است، در بخش دیگری از سخنانش ، حوزه اصولگرایان را در مورد انتخابات ریاست جمهوری در حال حاضر، دارای "نشاط بیشتر" دانست و گفت: در اصولگرایان  نشاط بسیار افزایش پیدا کرده است، من این تحرکات را مثبت ارزیابی می‌کنم و به نتایج آن خوشبین هستم.

وی رسیدن به اجماع روی یک نامزد را واجد توافق بر سر سه رکن دانست:" یک رکن، نگاه فعالان سیاسی، اجرایی، متخصصان افکار عمومی و رسانه‌ای است؛ رکن دیگر سوژه و موضوع این حرکت است؛ که آن فردی است که انگیزه، استعداد و توان این کار را دارد و رکن سوم هم پذیرش عمومی است. این موارد باید به خوبی مطالعه، بررسی و ارزیابی شود تا به یک تصمیم و ایده برسیم. اگر این حوزه به خوبی مطالعه شود به نظر من یک فرآیند منطقی برای رسیدن به آن هدف است."

وزیر سابق کشور افزود: این فرآیند خارج از فضای توهمی، تخیلی و اینکه کسی میل و آرزو داشته باشد شکل می گیرد و باید در فضای واقعی حرکت شود و این مبانی باید با هم جمع و به یک پدیده واقعی تبدیل شود.

پورمحمدی گفت: من می‌توانم در این فرآیند موثر باشم و بسته به شرایط، آماده ایفای هر نقشی هستم.

وی در باره این موضوع که گفته می شود اصولگرایان با تلاش علی اکبر ناطق نوری رییس سابق مجلس به دنبال دستیابی به سازوکاری برای اجماع در انتخابات آنی هستند، گفت: این سازوکار دارد شکل می‌گیرد. البته، به یک سازوکار تعریف شده فراگروهی در جناح نرسیده‌اند و به دنبال تعاملات هستند  تا به یک سازوکار برسیم. هم در طرف چپ این سازوکار دارد طراحی و تقویت می‌شود و هم در طرف اصولگرا تعریف‌ها و پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

وضعیت صندوق ذخیره ارزی

رییس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از این گفت وگو تایید کرد که دولت نهم بیش از میزان مقرر، از حساب صندوق ذخیره ارزی کشور برداشت کرده است.

پورمحمدی گفت: سازمان بازرسی در مورد برداشت از صندوق ذخیره ارزی گزارشی را تهیه کرده و به مقام معظم رهبری و سران سه قوه ارائه کرده است. ما معتقدیم که از حساب ذخیره ارزی بیش از آنچه در قانون برنامه آمده، برداشته شده، البته بسیاری از آن‌ها با مجوز مجلس صورت گرفته است.

وی افزود: دولت کسری بودجه داشته و  برای تامین آن، از مجلس برای برداشت از صندوق ارزی مجوز درخواست کرده است. این بخش خلاف قانون نیست اما این برداشت مقداری برنامه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به گزارشات این سازمان تا نیمه سال 1386 خاطرنشان کرد:  اتکای دولت به درآمد نفت نیز زیاد شده است. در بعضی موارد، مصوبات آن دارای اشکال است. و سازمان بازرسی از مصوبات نیز اشکال گرفته است. اشکال بزرگ دیگر نیز این است که بر پرداخت‌ها ، نظارت صورت نگرفته است.

پورمحمدی گفت: گزارش را به مقامات مربوطه ارسال کردیم. در این جهت ما تذکر قانونی خود را می‌دهیم؛ به مجلس شورای اسلامی نیز موضوع را منتقل کردیم که نظارت قانونی خود را تقویت کند. نسخه‌ای از گزارش را هم به دیوان محاسبات ارسال می‌کنیم تا آن‌ها در آن بخش نیز نظارت خود را تقویت کنند.

وی در ادامه این گفت وگو از پیگیری گزارشهایی همچون قرارداد نفتی کرسنت، قرارداد واردات گاز ایران از ترکمنستان، قرارداد صادرات گاز به هند و پاکستان و برداشت از مخازن نفتی و گازی از سوی سازمان بازرسی کل کشور خبر داد اما گفت که این سازمان وارد موضوعاتی مانند مدرک تحصیلی جعلی علی کردان وزیر کشور و نحوه برگزاری آزمون سراسری که اعتراض داوطلبان را در سال جاری به همراه داشت، نشده است.

پورمحمدی گفت: در مورد مدرک کردان، معتقدم در کشور ما مراقبت زیادی در رابطه با مدرک صورت می گیرد و نباید مسایل جزئی را بزرگ کرد. در موضوع کنکور نیز سازمان سنجش تخلفی را مرتکب نشده و آنچه رخ داده، ناشی از تغییر مقررات بوده است.

وضعیت مترو

پورمحمدی در پاسخ به سوالی در باره گزارش سازمان بازرسی کل کشور در باره مونوریل گفت: در گذشته سازمان بازرسی به مساله مونوریل ورود کرده و درباره اشکالات حقوقی مونوریل مطالعاتی را انجام می‌دهد و اشکالاتی را مطرح می‌کند، این اشکالات به شورای شهر منتقل می‌شود و در آن جا اشکالات مورد توجه و تامل قرار می‌گیرد؛ پس از آن بحث مونوریل در اختلاف نظری که میان دولت و شهرداری بود، افتاد.

وی افزود: برخی در دولت معتقد بودند که نباید طرح مونوریل اجرا شود. من هم زمانی که در دولت بودم به عنوان رییس شورای ترافیک کشور و ‌بر اساس مطالعاتم معتقد بودم مونوریل خیلی اقتصادی نیست و ظرفیت جا به جایی آن نیز در حجم و اندازه‌ای که ما در ترافیک شهری مثل تهران نیازداریم، پاسخگو نیست.

پورمحمدی افزود: در آن زمان، این مساله مقداری سیاسی شده بود. من به مباحث سیاسی بها نمی‌دادم و تا حدودی این فضای سیاسی غیرکارشناسی را کنترل می‌کردم. به مجموعه همکاران فنی گفته بودم که بهترین مدل برای تهران همان قطار شهری با تنوع قطار از جمله قطار هوایی،‌ قطار زمینی و زیر زمینی است. یعنی تنوع و کیفیت متفاوت قطار شهری با حفظ اصول،‌ساختارها و مبانی خود قطار شهری.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این بود که قطار را به ارتفاع بکشانیم. آوردن قطار در ارتفاع از نظر هزینه‌ها کمتر، ‌سرعت عملیاتی بیشتر و فضای اشغال کمتر خواهد بود. حداقل 2 خط را در تهران طراحی کردیم که به خوبی جواب می‌دهد و اکنون نیز در شهرهایی که خطوط مترو دارند (البته نمی‌خواستم اسم مترو را به کار ببرم چون معتقدم این اسم مناسبی نیست و پیشنهاداتی در این زمینه دارم)،‌ این ایده را منتقل کردیم. در مجموع مزایای قطار موجود با توجه به تنوع به کارگیری،‌ از مونوریل خیلی بیشتر است و فکر می‌کنم در شورای شهر و شهرداری همین ایده تقویت شده است.

پورمحمدی در باره اسم جایگزین فارسی برای مترو اظهارداشت: در بازدیدی که حدود 13-14 سال پیش از مترو داشتیم همان جا پیشنهاد اسم خطوط «زر» را دادم و فکر می‌کنم تاکنون نیز این بهترین پیشنهاد است. هم در فرهنگ ایران و هم در فرهنگ جهانی مصطلح است که می‌گویند وقت طلاست. بیشترین و اصلی‌ترین خاصیت قطار شهری نیز صرفه‌جویی در زمان است. البته خطوط «زر» مخفف «زیر رو» است. کل اسم نیز دارای کمترین حروف است. هم به عنوان اسم فاعل کوتاه یعنی زیررونده . بدین لحاظ از نظر محتوایی، معنای غنی دارد. تا الان، اسم‌های موجود را دارای غنا و قابلیت این اسم ندیدم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها