1 - بیشتر فشارخونی‌ها خیال می‌کنند «رژیم غذایی در فشارخون» صرفا به معنای «پرهیز از غذاهای شور» است. نه، فقط این نیست! اگر فشارخونتان بالاست، باید به سوی یک برنامه غذایی هدفدار و مخصوص بیماران فشارخون بروید. این رویکرد غذایی که به DASH معروف است، روی مصرف میوه‌، سبزی، حبوبات و مواد غذایی سبوس‌دار و لبنیات کم‌چرب تاکید دارد.
کد خبر: ۲۱۱۵۶۴
 ضمنا مصرف پتاسیم را هم باید بیشتر کنید و در مقابل، مصرف چربی، مخصوصا از نوع اشباع‌شده و میزان دریافتی سدیم را هم باید شدیدا کنترل و محدود کنید. اگرچه در حال حاضر میزان مجاز دریافت سدیم به طور روزانه 2400 میلی‌گرم عنوان می‌شود، تحقیقات نشان داده است که کم‌کردن این میزان تا حد 1500 میلی‌گرم تاثیر بسیاری بر کنترل فشارخون دارد.

2 -‌ بیشتر فشارخونی‌ها فکر می‌کنند «پرهیز از غذای شور» صرفا به این معناست که «به غذایمان نمک نزنیم.»

نه، فقط این نیست! در تهیه غذاهای آماده و نوشابه‌ها هم نمک فراوانی به کار می‌رود. سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، انواع برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی، سبزی‌های کنسرو شده در آب‌ نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور، ماهی دودی یا کنسروشده، انواع سس‌، ‌سوپ‌‌ها و کنسروهای آماده، عصاره‌های گوشت و بسیاری دیگر از مواد غذایی فرآوری‌شده حاوی مقادیر بالای نمک هستند که باید در مصرفشان احتیاط کرد. ضمنا یادتان باشد از آنجایی که معمولا حین طبخ اغلب غذاها از نمک استفاده می‌شود، دیگر شما نباید هنگام صرف غذا دست به نمکدان ببرید. می‌توانید از گلپر، آویشن، نعناع خشک یا کنجد به عنوان جانشین‌های نمک استفاده کنید.

3 - برخی فشارخونی‌ها می‌گویند: «چرا قرص بخوریم؟ به جایش گریپ‌فروت می‌خوریم که هم سالم و بی‌عارضه است، هم ارزش غذایی دارد.»

این درست است که برخی مواد غذایی (گریپ‌فروت، کرفس، پیاز، سیر، شنبلیله، چای سبز، خرما، گلابی، زیتون و برگ‌زیتون، تره‌فرنگی، سویا، گوجه فرنگی و لیموترش) می‌‌توانند به طور طبیعی فشارخون را پایین بیاورند، اما مصرف این مواد اصلا به معنی قطع درمان دارویی نیست. بد نیست برای مصرف آنها نظر پزشک خود را هم جویا شوید، به‌خصوص در رابطه با گریپ‌فروت. آب گریپ‌فروت می‌تواند غلظت داروهای بلوک‌کننده کانال‌های کلسیم را بالا ببرد و عوارض جانبی آنها را تشدید کند.

4 - بعضی فشارخونی‌ها می‌گویند: «چرا قرص بخوریم؟ همین که رژیم غذایی‌مان را درست کنیم،‌ فشارخونمان خود به‌خود کنترل می‌شود.»

البته ایجاد تغییر در سبک زندگی یکی از راه‌های کنترل فشارخون است اما بعضی اوقات این تغییر رویه به تنهایی کفایت نمی‌کند و پزشک مجبور می‌شود برای حفظ سلامت بیمار خود از داروهای کنترل‌کننده فشارخون کمک بگیرد.
تصمیم این‌که داروی شما باید از بین کدام دسته از داروهای ضد فشارخون انتخاب شود، کمی پیچیده و به عهده پزشک معالج شماست. معمولا استفاده ترکیبی از دو یا چند دارو در کنار یکدیگر بهتر از نمونه‌های تک‌دارویی جواب می‌دهد. گاهی اوقات برای رسیدن به دارو یا ترکیب دارویی مناسب، پزشک مجبور می‌شود از اصل آزمون و خطا استفاده ببرد. اهمیت تشخیص و درمان به موقع فشارخون در این است که می‌توانیم از عوارض بلندمدت آن جلوگیری ‌کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها