سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آنانکه رویکرد تقابل با جمهوری اسلامی ایران را برگزیده اند، از هر ظرفیتی علیه نظام استفاده می کنند اما جمهوری اسلامی همواره آمادگی لازم را برای رویارویی با هر گونه تقابل دارد.
کد خبر: ۲۰۹۲۵۱

به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه در بیستمین همایش ائمه جمعه سراسر کشور درباره احتمال حمله‌ نظامی به ایران، گفت: دشمنان ما کسانی هستند که در 30 سال گذشته هیچگاه با ما رویکرد دوستانه نداشته‌اند و از هر ظرفیتی علیه ما استفاده کرده‌اند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران افزود: هم اکنون هم اگر ظرفیتی را بیابند از آن استفاده خواهند کرد. اما آنها این محاسبه را هم دارند که استفاده از این ظرفیت به ضرر آنها خواهد بود.

وی نشان کرد: امروز آنها به سوی ما دست دراز کرده‌اند و می‌گویند که شما به ما کمک کنید تا از این باتلاقی که در عراق ایجاد شده خارج شویم. ما باید همواره آمادگی داشته باشیم که البته در حال حاضر آمادگی وجود دارد.

 تهدید در اشکال اقتصادی، فرهنگی و رسانه ای

وی که در بیستمین گردهمایی ائمه‌ جمعه سراسر کشور سخن می‌گفت، با تاکید بر اهمیت نهاد نماز جمعه، تصریح کرد: در زمینه‌ تهدیدات امنیتی واقف هستیم که امروز علاوه بر شکل سنتی آن یعنی تجاوز به مرزها و ورود دشمن به خاک کشورها، اشکال دیگری از تهدید نیز وجود دارد.

جلیلی با بیان اینکه باید به شکل قدیمی تهدید نیز توجه داشت، گفت: بدون شک از زوایای دیگر نیز می‌توان مورد تهدید قرار گرفت. امروز تهدید در اشکال اقتصادی، فرهنگی و از همه مهمتر شکل رسانه‌ای وجود دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی نماز جمعه را یک رسانه دانست که مخاطبان آن نمازگزاران هستند و گفت: نماز جمعه می‌تواند نقش کلیدی و اساسی در شکل‌گیری فضای روانی جامعه داشته باشد و در تقابل با آنچه که می‌تواند تهدیدهایی برای کشور داشته باشد ایستادگی کند.

جلیلی اظهار داشت: کسانی که نشان داده‌اند با این نظام و مردم ما، رویکردی مبتنی بر دوستی ندارند حتما از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند و برای تقابل با این رویکرد اهمیت دارد که ساز و کار منسجم و دقیقی وجود داشته باشد که بتوان با آن برخورد کرد.

جلیلی خطاب به ائمه جمعه سراسر کشور گفت که باید از آنچه در عرصه‌ خبر و خبررسانی می گذرد، ظرفیت‌های افکار عمومی، موضوعات امنیتی و نگرانی‌های عمومی، آگاهی دقیقی داشت زیرا ائمه جمعه یکی از ظرفیت های مهم نظام جمهوری اسلامی هستند که می‌توانند به کمک نظام بیایند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: برخی در این 30 سال به صراحت اعلام کرده‌اند که رویکردشان با ما نه رویکرد دوستی و رقابت است بلکه تقابل با ما را در نظر دارند.

وی تاکید کرد: طبیعی است کسی که این رویکرد را دارد به دنبال فرصتی برای شکل دادن در این تقابل است و از موضوعات و ظرفیت‌هایی که دارد سعی می‌کند به بهترین شکل استفاده کند. این موضوعات هم لزوما موضوعات واحدی نیستند. آنها بهانه‌هایی قرار می‌دهند و فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند.

 موضوع هسته ای یکی از بهانه های دشمنان است

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با بیان اینکه موضوع هسته ای یکی از این موضوعات است، خاطر نشان کرد: امروز می‌گویند ما با انرژی هسته‌ای مشکلی نداریم و بحث غنی‌سازی اورانیوم را مطرح می‌کنند و آن را مشکلی می‌دانند.

وی تصریح کرد: اینگونه نیست که یک دغدغه‌ اساسی داشته باشند، بهانه‌جویی می‌کنند و از هر ظرفیتی استفاده می‌کنند. یک روز در بحث دین، احکام دین را مستمسک قرار می‌دهند و امروز یکی از موضوعاتی که احساس می‌کنند در فضای ناامنی جهان می‌توانند برای خود بهترین فرصت را به واسطه‌ آن ایجاد کنند و تهدید واقعی جلوه دهند، موضوع هسته ای است.

جلیلی با بیان اینکه آنها در موضوع انرژی هسته‌ای به لحاظ رسانه‌ای، دیپلماسی و تحرکات جهانی فعالیت کرده اند، گفت: زمانی عمده‌ بحث آنها این بود که ما به فعالیت‌های هسته‌ای شما اعتماد نداریم. باید اعتمادسازی شود و نگرانی‌های این چند قدرت را که اسم خود را "جامعه‌ جهانی" گذاشته‌اند باید رفع شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: امروز با همکاری‌ها و بحث منطق صحیحی که ارایه دادیم، حتی 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا به این موضوع اذعان کردند که فعالیت‌های هسته ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است.

جلیلی گفت: بحث دوم آنها این بود که شما در گذشته قصد صلح‌آمیز نداشتید و رفتارهای شما در گذشته رفتارهایی بوده است که می‌خواستید به سمت انحراف از مسایل صلح‌آمیز بروید و مسایلی را در جاهای مختلف مطرح کردند.

وی افزود: جمهوری اسلامی اعلام کرد ما به رفتار خود اعتماد داشته و این آمادگی را داریم که هر آنچه مربوط به گذشته است را برطرف کنیم. آنها در ابتدا می‌گفتند مگر می‌شود، مسایل زیادی در این مورد وجود دارد و چیزهای زیادی را مطرح کرده‌اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: با آسیب‌شناسی روند گذشته صحبت این شد که ما حاضریم مسایل گذشته را حل کنیم و عنوان کردیم هر چه دارید یکجا و یک مرتبه عنوان کنید و یکبار بگویید چه موضوعاتی از نظر شما باقی مانده است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران افزود: نکته دیگر اینکه هر سوالی را که در مورد یک موضوع است، یک بار بگویید و در پاسخ‌های ما سوال دیگری مطرح نشود. با این چارچوب تحت عنوان مدالیته در آژانس گفت‌وگو شد.

جلیلی اضافه کرد: در سند رسمی آژانس شش موضوع مطرح شد. ما اعلام کردیم آمادگی داریم این شش موضوع را حل کنیم و وارد حل این مسایل شدیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: آنها گفتند ایران می‌خواهد زمان بخرد و ما را در بستری قرار دهد که از مطالبات فرار کند. قرار بود ما ظرف 18 ماه بتوانیم آنها را جواب دهیم. با کار خوبی که انجام شد ظرف شش ماه پاسخ‌ها داده شد.

جلیلی یادآور شد: قرار بود آژانس بعد از جواب ما اعلام کند اینها دیگر موضوع ما نیست و حل شده است تا به سراغ موضوع بعدی برویم.

وی افزود: در مورد گذشته، موضوعات حل شده و آژانس رسما و کتبا اعلام کرد که اینها حل شده و موضوع ما نیست که این امر گام مهمی برای خلع سلاح کردن آنها برای ادعاهایشان بود.

برای نیت تضمین عینی می خواهند

جلیلی تصریح کرد: در گزارش آقای البرادعی رسما آمد ولی بحثی که وجود داشت این بود که آنها مدعی بودند برای آینده می‌خواهد تضمین بگیرند.

وی افزود: می‌گفتند شما باید تضمین‌های عینی برای آینده بدهید. ما گفتیم آینده یک چارچوب کاری دارد که آژانس تعیین می‌کند. می‌گفتند ما نسبت به نیت شما ایراد داریم. برای نیت که یک امر ذهنی است تضمین عینی می‌خواستند.

جلیلی اضافه کرد: به صراحت می‌گفتند ما قبول داریم امروز شما انحراف ندارید و به سلاح‌های هسته‌ ای دسترسی ندارید اما می‌گفتند تضمین عینی این است که شما شرایطی را فراهم آورید که حتی اگر بخواهید هم نتوانید به آن دست یابید یعنی دانش هسته‌ای نباید داشته باشید.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفت: آقای فیشر به صراحت بیان کرد آنچه که با عنوان تعلیق انجام دادید را باید به تعطیل تبدیل کنید و بعد همه‌ دستگاه‌ها را تخریب کنید و دانش هسته‌ای نداشته باشید. به لحاظ منطقی با روندی که طی شد به وضوح مشخص شد که طرف ما هیچ منطقی ندارد و خودشان هم آن را می‌دانند.

 می گویند در چهار هزار سانتریفیوژ متوقف شوید

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: همان کسانی که می‌گفتند شما در حد مدل آزمایشگاهی هم نمی‌توانید حتی 20 دستگاه سانتریفیوژ داشته باشید، وقتی دیدند که ما در روند فنی و حقوقی پیشرفت کرده‌ایم و نیز با توجه به استدلال‌هایی که در عرصه‌ بین‌المللی ارایه دادیم، در حال حاضر می‌گویند که در حد همین 4000 سانتریفیوژ متوقف شوید.

جلیلی با بیان اینکه پیشرفت های فنی و حقوقی در سایه هوشمندی، تلاش و مقاومت مردم ما به وجود آمده است، گفت: امروز روند تحولات محیطی، چه در عرصه‌ داخلی، چه منطقه ای و چه بین‌المللی شرایط ویژه‌ای را برای جمهوری اسلامی ایران رقم زده است که این موقعیت و شرایط ویژه، ظرفیتی را از نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده که قابل انکار نیست.

جلیلی با بیان اینکه در حال حاضر در عرصه‌ سیاست داخلی ما روند مثبتی در تثبیت سیاسی در نظام ما وجود دارد، گفت: در حال حاضر در عرصه‌ سیاست داخلی ما، در عین تثبیت، تکثر و رقابت‌ وجود دارد که هیچ‌کدام از اینها باعث نمی‌شود نظام ما متزلزل شود که این خود شاخصی برای ثبات ماست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: کسانی هم که زمانی به تغییر از برون و بحث‌های این‌چنینی دل خوش کرده بودند، در حال حاضر متوجه شده اند که این بحث‌ها در نظام ما جایی ندارد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: به لحاظ منطقه‌ای هم شما می‌بینید کسانی که میلیاردها دلار هزینه کردند تا برای مقاصد خاص به منطقه بیایند، امروز در محاسبات خود متوجه شدند که ظرفیت جمهوری اسلامی از آنها بیشتر است. چنانچه امروز در عراق تمام تحولات سیاسی به گونه‌ای است که دوستان ما در این کشور از تمامی قشرها و طوایفی که وجود دارد خود در مسوولیت‌های مهم کشورشان قرار دارند.

دوران تک ابرقدرتی آمریکا به پایان رسیده است

جلیلی با اشاره به مقاومت مردم لبنان در جنگ 33 روزه، این مقاومت را بسیار تاثیرگذار در عرصه‌ سیاسی لبنان دانست و خاطرنشان کرد: به لحاظ تحولات بین‌المللی ما امروز فرصت‌های بسیاری را به دست آوردیم که حتی خود نظریه‌پردازان آمریکا در حال حاضر به صراحت در معتبرترین مجلات خود در مقالات علمی بیان می‌کنند که دوران تک ابرقدرتی آمریکا تمام شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در حال حاضر این واقعیت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای با توجه به تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ظهور و بروز کرده، قابل انکار نیست.

وی تصریح کرد: البته برخی قدرت‌ها به این مساله خوشامد نمی‌گویند و تمام تلاششان این است که این قدرت تثبیت نشود و سعی می‌کنند همان رفتاری را با ما داشته باشند که در ابتدای ظهور انقلاب اسلامی و همزمان با شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی با ما داشتند.

جلیلی تاکید کرد: آنها تمام فعالیت‌های خودشان را به لحاظ داخلی و خارجی بسیج کردند تا برای ما مانع ایجاد کنند اما به لطف الهی این امر و خواسته‌ آنها با مقاومت مردم و نظام ما انجام نشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: امروز ما در حال وارد شدن به مرحله‌ جدیدی هستیم و در حال حرکت از مرحله‌ تثبیت نظام و دولت، به سمت مرحله‌ تثبیت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای هستیم.

وی با اشاره به ملاقات خود با نخست وزیر ایتالیا، خاطرنشان کرد: نخست وزیر ایتالیا در این دیدار به صراحت گفت که من به عنوان یک استاد دانشگاه و نظریه‌پرداز که تحولات ایران را دنبال می‌کنم به این نتیجه رسیدم و برای من جالب بوده است که در 30 سال گذشته تمام فعالیت‌ها و تلاش‌ها بر این بوده که جمهوری اسلامی به موفقیت دست پیدا نکند اما باید بگویم که با توجه به شاخص‌هایی که شما دارید ظرفیت‌های موجود در کشور شما باعث قدرتمندتر شدن کشور شما شده که این مساله قابل انکار نیست.

 تقابل با جمهوری اسلامی ایران موثر نیست

جلیلی اظهار داشت: دشمنان ما و کسانی که در 30 سال گذشته با ما خصومت داشتند می‌دانند که اگر بخواهند با این فرصت و فضایی که برای جمهوری اسلامی ایجاد شده است از نوع نظامی و یا بحث‌های این‌چنینی تقابل داشته باشند به هیچ وجه این روند موثر نخواهد بود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دشمنان ما در کشور، امید را هدف قرار داده‌اند و می‌خواهند موفقیت‌های ما را عدم موفقیت جلوه دهند، افزود: دشمن دوست دارد نقاط ضعف ما برجسته شود.
وی اضافه کرد: دشمن می خواهد نقاط قوت ما را تضعیف کند و امروز ما در شرایطی قرار داریم که باید موقعیت کنونی کشورمان را بشناسیم.

 جلیلی گفت: در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران، این آمادگی را دارد که از ظرفیت‌های منطقه‌ای خود و تمام ظرفیت‌هایی که در عرصه‌های مختلف دارد در جهت همکاری مشترک برای صلح و عدالت جهانی، البته مبتنی بر تعهدات دسته ‌جمعی استفاده کند.

غنی سازی اورانیوم ضروری است

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران یادآور شد: ما طبق سند چشم‌انداز باید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ ای داشته باشیم و این مساله به این معنی است که ما باید همانند نیروگاه بوشهر به تعداد 20 مورد دیگر داشته باشیم و برای هرکدام هزینه کنیم؛ چرا که تضمینی وجود ندارد که فردا به ما سوخت بدهند.

وی با اشاره به قراردادهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان با ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و قطع یکجانبه آنها توسط این کشورها گفت: لازم است که ما این ظرفیت را داشته باشیم که برای تامین سوخت نیروگاه‌های خود اورانیوم را غنی‌سازی کنیم.
جلیلی با اشاره به نامه اخیر خود به سولانا گفت: منطق ما قابل دفاع است و آنها هستند که باید از گفت‌وگو فرار کنند. ما در موضوع هسته‌ ای یک عضو معاهده و آژانس هستیم که در ازای انجام تکالیف باید از حقوقمان برخوردار شویم و حتی معتقدیم که هیچ کشوری به اندازه‌ جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تکالیف خود عمل نکرده است.

 قطعنامه اخیر یک بیانیه بود

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به قطعنامه اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این قطعنامه بیشتر به یک بیانیه شبیه بود و هیچ مطلب جدیدی نداشت.

جلیلی افزود: ما امروز در مرحله‌ای هستیم که خوشبختانه با تمام تلاش‌هایی که در مجموعه‌ نظام تحت رهبری مقام معظم رهبری وجود دارد، هم‌چنین با صرف هزینه‌ها و تلاش‌هایی که آحاد ملت انجام داده اند، به موقعیت خوبی رسیده ایم که باید این موقعیت را به بهترین شکل تثبیت کنیم و با یک حرکت رو به جلو و همراه با پیشرفت روبرو شویم.

جلیلی در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر احتمال تحقق حمله نظامی به ایران گفت: به هر حال، امروز دشمنان ما کسانی هستند که در 30 سال گذشته هیچگاه با ما رویکرد دوستانه نداشته‌اند و از هر ظرفیتی علیه ما استفاده کرده‌اند و اگر هم در حال حاضر ظرفیتی را بیابند از آن استفاده خواهند کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: آنها این محاسبه را هم دارند که استفاده از این ظرفیت به ضرر آنها خواهد بود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: امروز خود آنها به سوی ما دست دراز کرده‌اند و می‌گویند که شما به ما کمک کنید تا از این باتلاقی که در عراق برای ما ایجاد شده است خارج شویم. ما باید همواره آمادگی داشته باشیم که البته در حال حاضر آمادگی وجود دارد.

 مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران درباره جایگاه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو متعهد آژانس که به همه تکالیف خود عمل کرده نباید یک استثنا باشد و ترتیبات خاصی برای ما قائل شوند.

جلیلی گفت: اگر هم این مساله وجود دارد که نظارت‌های آژانس باید قوی‌تر باشد ما موافق این امر هستیم و معتقدیم که نظارت آژانس باید برای همه‌ی اعضا وجود داشته باشد.

 سایه صهیونیسم بر هیات حاکمه آمریکا

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: امروز گفتمان انتخاباتی در آمریکا تغییر است. امروز در درون ساختار آمریکا فاصله گرفتن از روندی که در هشت سال گذشته طی شده یک ضرورت است و این روندی که در حال حاضر در کشور آمریکا طی می‌شود به نفع منافع آمریکا نیست. امروز در آمریکا شاهدیم که سایه صهیونیسم بر هیات تصمیم‌گیری آمریکا به شدت سنگینی می‌کند.

یکی از ائمه جمعه پرسید چرا محمد البرادعی در مورد ایران صحبت‌های دوگانه‌ای مطرح می‌کند؟ جلیلی پاسخ داد: زمانی که ما با آژانس توافق کردیم که آمادگی داریم آنچه به عنوان مساله باقی مانده است از گذشته را حل کنیم ، آنها شش مسئله را مطرح کردند و برای هر کدام از آنها به ما نامه دادند و گفتند همان شش مساله از نظر ما باقی مانده است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران افزود: در آن چارچوب کاری از نظر آژانس به عنوان یک نهاد فنی و حقوقی مربوط، شش مساله مانده بود. گفتند این مسایل حل شود آژانس مشکل ندارد.

وی اضافه کرد: در آن چارچوب گفتند که مجموعه‌ای اتهامات هم وجود دارد که از نظر آژانس مساله نیست بلکه حرف‌هایی است که گفته می‌شود و افواهی است و از نظر ما نه مساله است و نه موضوع باقیمانده.

جلیلی خاطر نشان کرد: گفتند برای اینکه بتوانیم پرونده جمهوری اسلامی ایران را راحت‌تر حل کنیم یک بار مجموعه‌ آن را هم ارایه می‌کنیم ولی در موارد اتهامی که می‌گویند نه سوال داریم و نه بحثی هست، فقط می‌گوییم اینها هم در زبان‌ها گفته می‌شود اما فقط شما راجع آنها به ما یک ارزیابی بدهید نه پاسخ، تا ما هم در مورد آنها یک پاسخ کلی داشته باشیم.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران اظهار داشت: آنها هر چه داشتند، ارایه کردند و ما هم ارزیابی خود را اعلام کردیم. زمانی که آقای البرادعی خواست گزارش را بنویسد آمریکا، انگلیس و فرانسه اعلام کردند یک بحث‌های ادعایی داریم که هزاران صفحه است و باید در چارچوب کاری داده شود. اعلام شد زمان کار گذشته است نباید این موضوعات الان مطرح شود؛ اما در نهایت گفتیم شما هم مواردتان را بدهید.

جلیلی گفت: جالب بود که هزاران صفحه شد 87 صفحه. گفتند ما نمی‌توانیم به شما چیزی ارایه دهیم فقط می‌توانیم یک بار سی دی آن را به شما نشان دهیم. اسناد و مدارک و منابع آن را نمی‌توانیم به شما بدهیم. ما نیز در 117 صفحه پاسخ ارایه کردیم.

جلیلی بر لزوم و نیاز حضور و پشتیبانی مردم تاکید کرد و گفت: اینکه تعدادی از کشورها به نفع ایران رای دادند و بیانیه‌ای دادند بر همین مبناست. رفتار آنها خارج از منطق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها