بررسی در محوطه چهارطاقی (دیوخانه) سبزوار توسط یک گروه مشترک ایرانی و لهستانی آغاز شد. هدف اصلی در این فصل بازشناسی پلان، آگاهی از کارکرد دقیق بنا و تاریخ‌گذاری دقیق است.
کد خبر: ۲۰۸۷۳۶
 به گفته حسن هاشمی، سرپرست ایرانی این هیات بررسی در پی این فرضیه که این آتشکده همان آذر برزین مهر مشهور در متون اوستایی و تاریخی و شاهنامه است، صحت این فرضیه به اثبات رسید و چرا که این مورد را پلان و معماری بنا به اثبات می‌رساند.

 هاشمی افزود: تا پیش از این تصور می‌شد که چهارطاقی بنایی منفرد است ولی اکنون کاوش‌ها نشان داده است که بنایی مرکب است. فضاهای ورودی، راهروهای دسترسی به آتشکده، پاتاو (آب انبار و وضوخانه)، پله کان ورودی، سکوی آتشدان و چندین قطعه قالب‌های گچی مزین به نقوش هندسی و گیاهی، سفالینه‌های دوران اسلامی و ساسانی تا قرن هفتم هجری و کشف سکه‌های ساسانی (به طور اخص سکه خسروپرویز) از مهم‌ترین یافته‌های دو فصل گمانه زنی آتشکده آذربرزین است.

این چهار طاقی در 50 کیلومتری شمال سبزوار در ارتفاعات شمالی روستای ریوند قرار دارد.

 هیات لهستانی را که شامل 3 باستان‌شناس، یک مرمتگر و یک معمارند، خانم دکتر باربارا کاییم از دانشگاه ورشو لهستان، سرپرستی می‌کند.

همچنین خبرگزاری میراث فرهنگی از اجرای طرح وجه تسمیه آبادی‌های خراسان جنوبی همزمان با طرح مردم‌نگاری خبر داد.

معاون توسعه مدیریت این سازمان گفت: برای انجام این کار، باورهای روستاییان، منابع مکتوب و تاریخچه روستاها، جمعیت و وضعیت کنونی آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سیداحمد برآبادی افزود: این طرح از سال 86 شروع شده است و سال 88 به اتمام می‌رسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها