گروه سیاسی: علی لاریجانی در سفر به شیراز با حضور در نشستی پرماجرا با تشکل‌های دانشجویی به تحلیل صریح مسائل روز کشور پرداخت. رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان خود در دانشگاه شیراز اشاره‌ای صریح به اختلافات دولت و مجلس درباره طرح تحول اقتصادی داشت.به گزارش ایسنا، لاریجانی گفت: ما در شرایط فعلی طرح و لایحه‌ای که تورم‌زا باشد نمی‌پذیریم، اما اگر طرحی کنترل تورم را در پی داشته باشد، روی چشم گذاشته و به آن کمک می‌کنیم؛ اگر هم طرح و لایحه‌ای تولید و اشتغال را افزایش دهد مجلس به آن کمک می‌کند، چراکه ما دعوایی با هیچ طرحی نداریم و طرح تحول اقتصادی نیز مانند دیگر طرح‌ها نکات مثبت دارد. رئیس قوه مقننه افزود: نگرانی ما تورم‌زایی این طرح است و تامل ما در مجلس نیز به دلیل آن است که در شرایط فعلی که بیش از 20 درصد تورم است، اگر این طرح ظرفیت 70، 60 درصد تورم اضافی داشته باشد، معنای آن این است که جوانی که امروز با درآمد 400 تا 500 تومان زندگی می‌کند، اگر این طرح اجرا شود، باید با یک میلیون تومان زندگی کند. هرچند ما ماهی 50 هزار تومان هم به خود و خانواده‌اش بدهیم.
کد خبر: ۲۰۸۶۲۴

لاریجانی تصریح کرد: ما بر این اساس که تورم را کنترل کنیم آماده هستیم، اما برخی از این مولفه‌ها ممکن است راه‌حل داشته باشد که اگر با عجله اجرا شود، امکان دارد نتیجه ندهد به طور مثال این که می‌گویند به نحوی حامل‌های انرژی را آزاد کنیم حرف متینی است، اما این که چگونه اجرا شود مهم است و نباید فشار آن یک مرتبه روی مردم وارد شود.رئیس مجلس در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره اقدام عملی دولت در برابر کنترل تورم 30 درصدی کشور گفت: یکی از مسائلی که ما تاکید می‌کنیم آن است که فضای تورمی در کشور، ایجاب می‌کند طرح‌ها و لوایحی ارائه شود که مشخص شود مشکل چیست.  وی یادآور شد: می‌توان آرام‌آرام وضعیت یارانه‌ها را سامان داد و فشار تورمی را یک دفعه ایجاد نکرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که هنوز مجلس درباره 40 یا 50 هزار تومانی که اعلام شده به مردم ماهانه داده می‌شود تصمیمی نگرفته، اما باید بررسی کنیم که اگر این کار اتفاق افتاد چقدر تورم افزایش خواهد یافت؛ افزود: مجلس با لایحه‌ 15 هزار میلیارد تومانی دولت برای جبران بدهی به بانک‌ها موافقت نکرد و علت آن هم همین مساله بود؛ چون ما فکر می‌کنیم استقراض از حساب ذخیره ارزی تورم‌زاست.

ماجرای پرداخت 100 میلیون تومانی‌

لاریجانی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان در توضیح 100 میلیون تومان که به «فقیرترین مسوولان کشور» پرداخت می‌شود، اظهار کرد: در این قضیه منصفانه فکر کنید. ما دنبال مخفی‌کاری نبودیم. من خود حتی یک ریال هم از مجلس دریافت نکردم. وی گفت: وقتی یک نماینده از استان خود به تهران می‌آید، نه جا و نه مکان دارد. کاری که ما کردیم این بود که وامی به آنها بدهیم تا خانه‌ای اجاره کنند؛ چرا که یک خانه 120 متری در تهران 60 تا 70 میلیون تومان قیمت اجاره‌اش بود. شما که بهتر از ما اطلاع از وضعیت مسکن در تهران دارید. لاریجانی افزود: وضع نماینده‌های شهرستانی این‌گونه است و هر کسی هم که در شهرستان مشکل پیدا می‌کند به نماینده مجلس مراجعه می‌کند.

طرح افزایش 10 درصدی ظرفیت دانشگاه‌ها

لاریجانی درباره طرح افزایش 10 درصدی ظرفیت دانشگاه‌ها و بار مالی آن گفت: درباره بومی‌گزینی در دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی فکر درستی شده بود، اما هر چیزی که به صورت افراطی به آن نگاه شود، نتیجه‌اش این می‌شود که چنین مشکلاتی به وجود می‌آید، در حالی که برخی دانشگاه‌های کشور صبغه ملی دارند و نمی‌توان با این فکر این‌طور با آنان برخورد کرد. در نتیجه مجلس پیشقدم شد و نمایندگان شما نیز حق دارند طبق قانون اساسی در تمام مسائل داخلی و خارجی طرح داده و اظهارنظر کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چه کسی گفته که طرح دادن در مجلس خلاف قانون است؟ منتها نباید بار مالی داشته باشد که درباره این طرح، بار مالی آن را حل کردیم. البته نمی‌گویم با این طرح همه چیز حل می‌شود، اما این طرح به عنوان ترمیم است و اشکال قانون اساسی هم ندارد و ما در این طرح می‌گوییم که 10 درصد به ظرفیت 15 دانشگاه مادر که اسم آنان نیز عنوان شده است، افزوده شود.

درباره‌ پالیزدار نمی‌توانیم قضاوت کنیم‌

لاریجانی درباره وضعیت پرونده پالیزدار و احضار قاضی مربوط به پرونده به مجلس گفت: قاضی پرونده به مجلس احضار نشده، بلکه یک پیشنهادی بود که چند روز گذشته در مجلس مطرح شد. ما درباره پالیزدار نمی‌توانیم قضاوت کنیم، فقط می‌دانم در اعترافاتی که داشته نکاتی را بیان کرده که با حرف‌های اولیه وی که در دانشگاه گفته بود، متفاوت بوده و محکمه در این مورد نظر خواهد داد و ما نمی‌توانیم نظری بدهیم. منتظر می‌مانیم تا محکمه نظر خود را بیان کند.

کسی از مساله مدرک کردان خبر نداشت‌

لاریجانی در پاسخ به پرسش برخی دانشجویان درباره مدرک کردان که عنوان می‌کردند آیا کسی که براحتی برای مدرک تحصیلی‌اش سرش کلاه می‌رود، صلاحیت صیانت از کشور را دارد یا خیر؟ یادآور شد: اولین مساله‌ای که ما نیاز داشتیم، این بود که در مجلس مساله‌ مدرک کردان را مشخص کنیم که مباحث درباره این موضوع صحت دارد یا خیر. بنابراین کمیته‌ای تشکیل شد و از رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخواست کردم تا این موضوع را به طور دقیق پیگیری کنند و گزارش بررسی نیز در مجلس قرائت شد؛ چرا که دلیلی برای پنهان کردن نتیجه این گزارش نداشتیم و حتی اینجانب در زمان رای اعتماد وزرا که برخی اعتقاد داشتند جلسه باید غیرعلنی شود، معتقد بودم هر کس هر چه می‌خواهد، بگوید و مردم باید همه چیز را بدانند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داد صحبت‌ها درباره‌ مدرک وزیر کشور درست بوده و پس از قرائت گزارش در مجلس و چاپ آن در روزنامه‌ها، وزیر کشور با من ملاقاتی داشت که من گفتم لازم است شما خود در این باره تصمیم بگیرید و اگر این موضوعی است که اشتباهی در آن پیش آمده، شما باید تصمیم خود را اتخاذ کنید.

وی یادآور شد: کسی از مدرک وی اطلاع نداشت، نه نمایندگان و نه رئیس‌جمهور و نه بنده. ما مدرک نمی‌بینیم و اصل بر اعتماد است.

دانشجویی در این میان به لاریجانی گفت: کردان، معاون خود شما هم بود. که لاریجانی پاسخ داد: اگر کسی استاندار شد و گفت من دکتری دارم باید به او اعتماد کنید و او نباید خلاف بگوید. موضوع این بود که کسی از مساله مدرک کردان خبر نداشت. ما که مدرک نمی‌بینیم، اصل بر اعتماد است. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به این‌ که بررسی ما نشان می‌داد مدرک دکتری کردان برای ما واقعی نیست، ما به ایشان توصیه کردیم خودش تصمیم بگیرد. مجلسی‌ها هم روی این مساله نظر دارند.

برخی دانشجویان در این میان با صدای بلند تقاضای استیضاح کردان را مطرح کردند که رئیس مجلس به آنان پاسخ گفت: ما خودمان راه را بلدیم، شما نیاز نیست به ما بگویید.لاریجانی یادآور شد: از این مدارک قلابی زیاد است و در دولت قبل هم دانشگاه‌های قلابی در کشور به وجود آمده بود که دکتری بی‌خودی در کشور ارائه می‌کردند که با آنان برخورد شد.

حق ندارید به رئیس‌جمهور توهین کنید

لاریجانی خطاب به یکی از دانشجویان که با الفاظ بسیار تند و توهین‌آمیزی درباره رئیس‌جمهور و مجلس صحبت کرد، خطاب به وی گفت: ممکن است به احمدی‌نژاد ایراد داشته باشید، اما شما حق ندارید به رئیس‌جمهوری که طبق رای مردم رئیس‌جمهور شده است، توهین کنید. می‌توانید بگویید کار مجلس را قبول ندارید، نه این‌ که کار این مجلس را که به نمایندگان آن رای داده‌اند، قبول نکنید.

مجلس حق دارد از میزان ذخیره ارزی مطلع باشد

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا حق مجلس است از میزان حساب ذخیره ارزی مطلع باشد یا خیر؟ یادآور شد: بله حق مجلس است که از میزان ذخیره ارزی مطلع باشد؛ چرا که برداشت از آن با تصویب مجلس و زیرنظر هیات امنای حساب انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها