199 سال پیش در روز 14 اکتبر سال 1806 میلادی ناپلئون و سردارانش ارتش های پروس را در ایئنا و اوئرستادت در ایالت ساکس در هم شکستند و امپراتوری پروس در مقابل ناپلئون اول امپراتور فرانسه به زانو درآمد.
کد خبر: ۲۰۸۴۸۳

ناپلئون اول پس از پیروزى درخشانش در مقابل ارتش هاى اتریش و روسیه در اوسترلیتز و حذف کردن اتریش از معادلات قدرت اروپا مذاکراتى را با انگلستان و روسیه تزارى آغاز کرد و در عین حال امیدوار بود بتواند در مورد تقسیم نفوذ در آلمان با پروس به توافق دست یابد

.احساسات خصمانه ملکه لوییز همسر فردریک گیوم سوم پادشاه پروس مانع از هرگونه تفاهمى میان فرانسه و پروس بود.

در روز 26 اوت سال 1806 میلادى پس از تشکیل یک ائتلاف چهارم علیه ناپلئون که روسیه و انگلستان نیز در آن شرکت داشتند ، حکومت برلین به ناپلئون اولتیماتوم داد و خواستار بازگشت نیروهاى فرانسوى به سواحل غربى رود راین شد.

ناپلئون اول با 135 هزار سرباز از بایروث به سوى برلین به حرکت درآمد.در مقابل او سه ارتش پروسى قرار داشتند: 60 هزار سرباز تحت فرماندهى فردریک گیوم سوم و دوک برانشویک ، 50 هزار سرباز ساکسون و پروسى تحت فرماندهى شاهزاده آلمانى هوهنلوهه و سرانجام 30 هزار سرباز تحت فرماندهى شاهزاده روچل.

دوک برانشویک و شاهزاده هوهنلوهه ارتش هاى خود را در وایمار گرد مى آورند تا از پهلو به ارتش فرانسه حمله کنند.

ناپلئون با اتخاذ یک تاکتیک جنگى مارشال نى را به جنوب و مارشال داوو را به شمال اعزام مى کند.ارتش پروس ناگزیر به 2 بخش تقسیم مى شود.

شاهزاده هوهنلوهه با نیروهایش در وایمار مى ماند ، در حالى که فردریک گیوم و دوک برانشویک با ارتش خود تلاش مى کنند از راه شمال خود را به لایپزیک برسانند.در روز 14 اکتبر سال 1806 میلادى ناپلئون کار نبرد را یکسره مى کند.

ناپلئون در ایئنا ارتش شاهزاده هوهنلوهه را در هم مى شکند و مارشال داوو با فقط 28 هزار سرباز به مصاف ارتش 60 هزار نفرى فردریک گیوم و دوک برانشویک در منطقه اوئرستادت مى شتابد.

در جریان جنگ دوک برانشویک کشته مى شود و فردریک گیوم که تاب مقاومت در مقابل ارتش فرانسه را نداشت ، فرمان عقب نشینى مى دهد.

به این ترتیب ، در روز 14 اکتبر سال 1806 میلادى ناپلئون اول و سردارانش ارتش هاى پروس رادر ایئنا و اوئرستادت در ایالت ساکس آلمان در هم شکستند و امپراتورى پروس در مقابل ناپلئون اول امپراتور فرانسه به زانو درآمد.

ناپلئون اول پس از این پیروزى خیره کننده در روز 27 اکتبر سال 1806 میلادى وارد شهر برلین مى شود.

بهرام افتخاری 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها