وزیر امور خارجه با اشاره به روند تکمیل تولید سوخت هسته‌ای:

سوخت هسته‌ای کشورهای دیگر را تامین می‌کنیم‌

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه وعده داد: سوخت هسته‌ای همه کشورهای نیازمند را تامین می‌کنیم. به گزارش ایسنا، منوچهر متکی وزیر امور خارجه در کنفرانس خبری مشترک با همتای ونزوئلایی خود در تهران گفت: پس از کامل شدن تولید سوخت هسته‌ای در داخل کشور، تضمین می‌دهیم سوخت مورد نیاز همه کسانی را که به تولید سوخت نیاز دارند، تامین کنیم. وی در پاسخ سوالی درباره اظهارات نقل شده از سلطانیه، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و این‌که اگر تضمینی به ایران داده شود، از ادامه غنی‌سازی صرف‌نظر خواهد کرد، گفت: ایران از حق غنی‌سازی خود صرف‌نظر نمی‌کند و آقای سلطانیه نیز توضیحات لازم را درباره دیدگاهشان ارائه کرد.
کد خبر: ۲۰۷۳۷۶

متکی با اشاره به یک مثل قدیمی ایرانی که انسان از هر سوراخی یک بار گزیده می‌شود، اظهار کرد: ما قول‌های کشورهای مختلف در زمینه‌ همکاری برای فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را تجربه کردیم که بدقول‌ترین آنها آمریکا بود. قرارداد ما به سال 1975 برمی‌گردد که این کشور متعهد به تولید 23 مگاوات برق هسته‌ای بوده است. آلمانی‌ها نیز مثل برخی کشورهای دیگر، امتحان خود را با تکمیل نکردن نیروگاه بوشهر پس دادند.

وی با اشاره به مصوبه مجلس، مبنی بر تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای خاطرنشان کرد: این مساله به معنای ساخت نیروگاه‌ها و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری است که تجربه تاریخی ما ایجاب می‌کند با تدبیر در این زمینه عمل کنیم و تدبیر ایران این است که در تولید سوخت برای نیروگاه‌هایش و احیانا برای دیگران خودکفا باشد. وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ونزوئلا به تهران، این سفر را در ادامه مشورت‌های 2 کشور پیرامون روابط دوجانبه و تحولات سیاسی و بین‌المللی در جهان از جمله در 2 منطقه مهم آمریکای‌لاتین و خاورمیانه ارزیابی و اضافه کرد: اراده سیاسی رهبران 2 کشور در جهت منافع 2 کشور، برخی موانع ممکن را برطرف می‌کند که در دیدار دوجانبه نیز روابط خود را در حوزه‌های نفتی، بانکی، صنعتی و ایده 2 رئیس‌جمهور را درباره تشکیل صندوق مشترک و مراحل اجرایی آن مرور کردیم.

متکی همچنین از سفر هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا در ماه‌های باقی‌مانده سال‌جاری میلادی به تهران خبر داد و گفت: امروز وزیر امور خارجه ونزوئلا دیداری با رئیس‌جمهوری دارند که پیرامون سفر چاوز به تهران در ماه‌های باقی‌مانده سال‌جاری میلادی هماهنگی می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز با اشاره به برگزاری مانور مشترک کشورش با روسیه، گفت: ونزوئلا، کشوری مستقل است که با بسیاری از کشورهای دیگر همکاری‌های نظامی مشترک دارد.

نیکولاس مادارو اظهار کرد: ونزوئلا دارای قراردادهای همکاری نظامی با کشورهای مختلف و از جمله فرانسه و روسیه است. در سال جاری هواپیماهای استراتژیک روسیه، مانور مشترکی با هواپیماهای ما برگزار کردند و در ماه نوامبر و دسامبر امسال، ناوگان روسیه برای مانور مشترک در جهت تقویت مناسبات به منطقه ما می‌آیند.

وی ادامه داد: دولت آمریکا سعی کرد از 5 سال پیش تحریم نظامی علیه ونزوئلا انجام دهد؛ با این هدف که ونزوئلا را یک مستعمره نفتی محسوب می‌کرد تا به آمریکا وابسته باشد و حتی از فروش قطعات یدکی هواپیما به ونزوئلا نیز جلوگیری کرد؛ در حالی که ما آن را شکستیم و با دیگر کشورهای دوست توانستیم توافقات همکاری داشته باشیم و بر این اساس، پیشرفت‌هایی را نیز شاهد بودیم.

وزیر امور خارجه ونزوئلا، در ادامه به بحران‌های سیاسی و اخلاقی نظام تک‌قطبی اشاره کرد و گفت: بحران ایجاد شده بخصوص در زمینه اقتصادی نشان داد که سیاست‌ها به غلط اجرا شده است و این سیاست‌ها مدل ارائه شده در دهه 70 بود که امروز می‌بینیم چقدر ناتوان است و تغییر در این روند همواره مورد تاکید ما بوده است.

مادارو ایجاد صندوق مشترک و بانک مشترک بین 2 کشور ایران و ونزوئلا را از جمله راهکارهایی برشمرد که می‌تواند به 2 کشور اجازه دهد سرمایه‌گذاری‌ها در 2 کشور را اجرا و نیز به عنوان الگویی برای کشورهای منطقه مطرح شود.

تغییر اوضاع جهان به نفع عدالتخواهان‌

رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه ونزوئلا تاکید کرد: شرایط جهانی زمینه را برای همکاری هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا فراهم کرده است و امروز برای افزایش همکاری‌ها و مناسبات دوجانبه و بین‌المللی نیازمند اتخاذ تصمیمات بزرگ هستیم.

احمدی‌نژاد در این دیدار با اشاره به این که شرایط جهانی به نفع ایران و ونزوئلا در حال تغییر است،‌گفت: تاکنون تحولات زیادی اتفاق افتاده و تحولات بزرگتری در راه است و اوضاع جهان نیز به نفع عدالتخواهان در حال تغییر است.

وی تاکید کرد: امواج ضدامپریالیستی در کل دنیا هر روز شتاب بیشتری پیدا می‌کند و باید شرایط جدید را به نفع ملت‌های جهان مدیریت کنیم. رئیس‌جمهور اضافه کرد: برنامه‌ها و همکاری‌های ایران و ونزوئلا می‌تواند الگوی همکاری دوجانبه در مبارزات ضدامپریالیستی باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه با بیان این که ساختارهای موجود در جهان ناکارآمدی خود را نشان داده‌اند، اظهار کرد: باتوجه به این‌که سیستم‌های مدیریت اقتصادی جهان با شکست مواجه شده، ضروری است ساختارهایی خارج از ساختار موجود تاسیس کنیم و اقدامات خود را بر مبنای آن انجام دهیم، در چنین صورتی بسیاری از کشورها به این ساختار جدید خواهند پیوست.

وی تصریح کرد: در مقابله با بی‌عدالتی تا جایی باید پیش برویم که همه کشورها و ملت‌ها به حرکت ضدامپریالیستی بپیوندند.

نیکولاس مادارو، وزیر خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار، گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه میان تهران و کاراکاس را مورد تاکید قرار داد و با ارائه گزارشی از روند اجرای موافقت‌نامه‌های دوجانبه، خواستار تسریع در عملیاتی شدن این موافقت‌نامه‌ها شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها