محققان مرکز تحقیقات سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)‌ به یافته‌های جدیدی درباره چگونگی پرورش گیاهان در آب‌های شور زیرزمینی دست یافته‌اند که می‌تواند بسیاری از مشکلات و موانعی را که کشاورزان در نواحی مرزی و زمین‌های مناطقی که با مشکل خشکسالی و کم‌آبی مواجه بوده‌اند، از میان بردارد. در این روش، از فرآیند اسمز معکوس در سطح غشای سلولی، برای تبدیل آب‌های زیرزمینی شور که پیش از این در کشاورزی کاربردی نداشته‌اند به منابع ارزشمندی برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان استفاده شده است. این محققان در تلاش هستند روش‌‌های مناسب پرورش گیاهان در آب‌های شور را بدون این که به خاک آسیب برسد، مورد بررسی و مطالعه قرار دهند.
کد خبر: ۲۰۷۳۷۵

در این فناوری جدید برای کشت گیاهان در مناطق مواجه شده با بحران خشکسالی یک پوشش غشایی که فرآیند اسمز معکوس در آن انجام می‌شود، در سیستم آبیاری قرار داده می‌شود. سیستم آبیاری روی ریشه‌های گیاهان  که آب‌های شور زیرزمینی را از اعماق خاک جذب غشا می‌کنند  قرار گرفته و در نتیجه عبور آب از این سیستم، نمک موجود در آب‌های زیرزمینی جذب شده با ریشه  که می‌تواند به خاک آسیب رساند و سبب کاهش مقاومت گیاه شود  حذف و آب فاقد نمک جذب گیاه می‌شود. نمک‌زدایی به این روش، مستلزم وجود شیب فشار برای عبور آب فاقد نمک از سطح غشاست. با قرار گرفتن خطوط و لوله‌های سیستم آبیاری طراحی شده در زیر سطح زمین و زیر گیاه، سیستم ریشه‌ای گیاهان، شیب فشار لازم را برای جذب آب از طریق غشای موجود در سیستم آبیاری  که بر اساس فرآیند اسمز معکوس مانع از عبور نمک محلول در آب می‌شود  بدون نیاز به مصرف انرژی تامین خواهد کرد. این در حالی است که اغلب سیستم‌های نمک‌زدایی موجود به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تامین شیب فشار لازم برای عبور آب از غشا در آنها مستلزم صرف انرژی است که می‌تواند نقش مهمی در افزایش هزینه لازم برای نمک‌زدایی و تصفیه آب داشته باشد.

محققان یونسکو امیدوارند با همکاری محققان دانشگاه سیدنی زمینه مناسبی برای استفاده از این فناوری در زمین‌های کشاورزی و حل مشکلات ناشی از کمبود آب برای آبیاری مزارع محصولات کشاورزی به وجود آورند. با استفاده از این روش، زمین‌های کشاورزی به ابزاری مناسب و کاربردی برای کشت و پرورش محصولات کشاورزی در خشکسالی و همچنین در شرایطی که دسترسی به آب زهکشی و آب‌های سطحی با محدودیت مواجه می‌شود، مجهز خواهند شد.

منبع: Science Daily
مترجم: فرانک فراهانی جم‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها