رئیس‌جمهور در مراسم ثبت ملی آیین‌های رمضان و روز قدس:

آئین‌های رمضان ثبت جهانی شود

گروه فرهنگ و هنر: ثبت ملی آیین‌های رمضان از سوی ایران باید زمینه‌ای در هم آوایی ملت‌های مسلمان برای ثبت جهانی این مفهوم شود. به گزارش خبرنگار ما، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان صبح روز گذشته با بیان این مطلب اظهار امیدواری کرد که ثبت ملی آیین‌های رمضان به معرفی و ترویج آنها در کشور کمک می‌کند و علاوه بر آن، الگویی برای دیگر ملل اسلامی در این زمینه می‌شود.
کد خبر: ۲۰۴۲۷۹
رئیس شورای انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود، آیین‌های رمضان را تجلی شور و نشاط مومنان در ماه ضیافت الهی دانست و درباره ثبت مراسم روز جهانی قدس به همراه این آیین‌ها افزود: روز قدس، روز تجلی صف‌بندی تاریخی مومنان و پاکان در برابر همه ستم‌ها و خودخواهی‌هاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به این‌که اسرائیل بزرگ و کوچک دیگر مرده است همه ملت‌های آزاد اندیش جهان را به شرکت در راهپیمایی روز قدس فراخواند و خاطرنشان کرد: روز قدس گرچه از مسیر آزادی فلسطین خواهد گذشت اما متعلق به همه انسانهاست و در واقع محل تلاقی انسانهای موحد با انسانهای ظالم است.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم اسفندیار رحیم مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز طی سخنانی، ماه رمضان را میراث بزرگ اسلامی دانست که در تمامی جهان از سوی انسانهای مومن و مبارز با نفس خویش گرامی داشته می‌شود.

رحیم مشایی، ملت ایران را پیشقراول حفاظت از ارزش‌های اسلامی در طول تاریخ دانست و افزود: ملت ایران از ابتدای تشرف به اسلام با روش‌های مختلف از آیین‌های اسلامی صیانت و حفاظت کرده و تاریخ گواه این مدعاست.

وی افزود: اگر به فرهنگ رمضان توجه کنیم خواهیم دید که رمضان تنها به جامعه اسلامی تعلق ندارد بلکه دایره آن تمام جهان را در‌می‌نوردد و باید با همکاری تمامی کشورهای اسلامی این فرهنگ جهانی شود.

وی افزود: ثبت ملی آیین‌های رمضان باعث می‌شود همه اقوام و قبایل و عشایر کشورمان امکان دسترسی به ابعاد و زوایای این آیین‌ها را داشته باشند تا با نگاهی جامع الاطراف به این مفهوم بنگرند.

رحیم‌مشایی همچنین تصریح کرد: روز قدس که همراه آیین‌های رمضان به ثبت می‌رسد، تنها پدیده‌ای متعلق به ایرانیان نیست بلکه مفهومی است که به تمامی جهان اسلام و آزادی خواهان جهان تعلق دارد.

به گفته وی، روز قدس ابتکار الهی امام بوده و نباید گمان برد که این ابتکار تنها ابتکاری سیاسی یا دینی بوده، بلکه ابتکاری جامع‌الاطراف است که می‌توان آن را هدیه خداوند دانست.

رئیس شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در ادامه، روز قدس را مقابله و صف‌بندی تاریخی در برابر تمامی ظلم‌ها دانست و خاطرنشان کرد: دنیا باید بداند اکنون اسرائیل مرده و تنها تشییع جنازه او به تاخیر افتاده است.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، سفیر فلسطین در ایران طی سخنانی به تشریح ابعاد مختلف اعلام روز جهانی قدس از سوی امام راحل پرداخت و افزود: افتخار دارم که از نزدیک با اندیشه‌های امام آشنا بودم و یقین دارم اعلام روز قدس، پرتویی از عرفان امام امت بوده که تجلی یافته است.

از دیگر سو، فریبرز دولت‌آبادی، معاون میراث سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که مسوولیت تهیه پرونده ثبت ملی آیین‌های رمضان را به‌عهده داشته است نیز طی سخنانی گفت: وسعت پرونده‌های آیین‌ها و مراسم‌های ایرانی و تفاوت‌های اجرای آنها در نقاط مختلف سبب شده است تا تنها چارچوب‌های کلی این آیین‌ها به ثبت برسد و در ادامه، بسیاری از این آیین‌ها نیز در زیر شاخه اصلی به ثبت برسند.

وی در ادامه با اشاره به ثبت معنوی روز جهانی قدس در کنار آیین‌های رمضان تصریح کرد: روز قدس گرچه در قالب پرونده‌های میراث ناملموس به ثبت می‌رسد، اما وجود تفاوت‌هایی سبب شده است تا پرونده آن به طور کامل تهیه شود و به عنوان میراثی مستقل به ثبت برسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها