دبیر انجمن صنفی مرغداران:

وزارت کشاورزی‌ به وعده خود عمل نکرد

گروه اقتصاد: یک مقام مسوول صنفی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به وعده خود برای تامین نقدینگی در گردش مرغداران عمل نکرده است. علی آذروش، دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران در گفتگو با فارس، با اشاره به صحبت وزیر بازرگانی مبنی بر این‌که مشکل بازار مرغ از تولید است، افزود: این گفته را از زاویه مثبت نگاه می‌کنیم و در حالی که نقدینگی مورد نیاز برای سرمایه در گردش صنعت مرغداری در سال زراعی 8685 حدود 3000 میلیارد تومان بود، این رقم برای سال زراعی 8786 با توجه به تورم جهانی به بیش از 4000 میلیارد تومان افزایش یافته است. دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران بیان کرد: امسال باید 1000 میلیارد تومان بیشتر به سرمایه در گردش مورد نیاز صنعت مرغداری تزریق می‌شد که این کار انجام نشد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا از رقم 800 میلیارد تومان که توسط وزارت جهاد کشاورزی برای تامین نقدینگی در گردش مرغداران و صنعت دامپروری اختصاص یافته بود مرغداران دریافت کردند، گفت: تاکنون حتی یک ریال از این مبلغ از سوی مرغداران جذب نشده است.
کد خبر: ۲۰۳۹۳۵
وی ادامه داد: بر اساس آمار بانک مرکزی، تورم رسمی در کشور 20 درصد و در صنعت مرغداری 7 تا 5/7 درصد اعلام شده است یعنی این صنعت از تورم کشور 5/12 درصد عقب‌تر بوده است.

وی افزود: با توجه به این‌که دولت بر اساس سیاست تنظیم شده به مرغداران تکلیف می‌کند سالانه میزان تولید مرغ را 6 درصد افزایش دهند، این رقم معادل 100 هزار تن تولید بیشتر نسبت به سال گذشته است که برای تامین نقدینگی این اضافه تولید حداقل 250 میلیارد تومان سرمایه در گردش مورد نیاز است.

آذروش تصریح کرد: با توجه به این‌که خزانه بانک‌ها روی صنعت مرغداری بسته شده، اگر قرار باشد رقم 1050 میلیارد تومان از بازار آزاد با نرخ حداقل 30 درصد تامین شود، در مجموع بین 300 تا 320 میلیارد تومان فقط هزینه تهیه این پول باید از جیب مردم به جیب واسطه‌ها و دلال‌های پول در بازار آزاد واریز شود.

دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی بیان کرد:‌ رقم 300 میلیارد تومان نسبت به تولید 6/1 میلیون تن مرغ یعنی افزایش 200 تومان به قیمت هر کیلوگرم مرغ برای هزینه پول از بازار آزاد توسط مرغدار از جیب مصرف‌کننده پرداخت می‌شود. آذروش خاطرنشان کرد: هزینه تمام شده یک کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری 1930 تومان است که با توجه به ذرت تحویل در بندر 350 تومان و سویای بندری 550 تومان محاسبه شده است، بنابراین با این حساب قیمت هر کیلو مرغ آماده طبخ در سفره مردم با نوسان به اضافه و منهای4 درصد به 3000 تومان می‌رسد و این قیمت معقولی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها