رییس جمهور اوکراین در حالی روسیه را به تلاش برای بی‌ثبات کردن اوکراین با تشویق جدایی خواهان در شبه جزیره‌ کریمه متهم کرد که هراس‌ها از تمایل روسیه برای انگشت گذاشتن بر روی اوکراین نیز افزایش یافته است.
کد خبر: ۲۰۲۹۵۹
به گزارش ایسنا ، ویکتور یوشچنکو، رییس جمهور اوکراین که روز سه‌شنبه ائتلافش با یولیا تیموشنکو، نخست وزیر رسما فروپاشید، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: روسیه علاقه‌ دارد در بخش‌هایی از اوکراین بی‌ثباتی داخلی ایجاد کند.

یوشچنکو که قصد دارد فشارهای وارده از سوی نیروهای سیاسی داخلی را در مورد رهبری ضعیف خود کاهش دهد، گفت: بدون شک چین سناریویی وجود دارد. برای بعضی از شرکای ما بی‌ثبات کردن اوکراین مانند آب خوردن است.

وی عنوان کرد: اوکراین آنقدر بزرگ و قوی هست که برابر تهدیدات روسیه تسلیم نشود و نگذارد جنگ گرجستان بار دیگر در این کشور تکرار شود.

یوشچنکو گفت: آیا آنها سناریوی گرجستان را تکرار خواهند کرد؟ مطمئنا خیر. اوکراین گرجستان نیست. فکر می‌کنم امروز برخورد با کشوری مثل اوکراین چنین بی‌ملاحظه برای هیچ کسی خوب نباشد. روسیه می‌خواهد پس از به اتمام رسیدن مدت اجاره پایگاه‌ دریایی سباستوپل شبه جزیره کریمه در سال 2017 که محل استقرار ناوگان سرفرماندهی دریای سیاه فدراسیون روسیه است، اجاره را تمدید کند.

یوشچنکو عنوان داشت: جنگ با گرجستان با شرکت کشتی‌های ناوگان سرفرماندهی روسیه بار دیگر نشان داد که نیروی دریایی روسیه باید شبه جزیره کریمه را ترک کند.

مقامات اوکراین مسکو را به ایجاد مشکل با این ادعا که کریمه متعلق به روسیه است و هم اکنون به ساکنان آن پاسپورت‌های روسی می‌دهد، متهم می‌کنند.

وی هم چنین در مورد ائتلاف شکست خورده‌ی دولت خود گفت: این فروپاشی دموکراسی در کشور را تهدید نمی‌کند.

روز سه‌شنبه پارلمان اوکراین رسما ائتلاف بلوک یولیا تیموشنکو با بلوک حزبی اوکراین ما - دفاع ملی را که طرفدار یوشچنکو است، منحل اعلام کرد.

قانونگذاران اوکراینی هم اکنون 30 روز وقت دارند تا ائتلافی جدید تشکیل دهند، در غیر این صورت یوشچنکو حق خواهد داشت پارلمان را منحل کرده و انتخابات جدید برگزار کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها