امروز در حالی روز جهانی "حفاظت از لایه اوزن" است، که بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله اصفهان آلوده ترین روزهای خود را به دلیل افزوده شدن گرد و غبارهای اخیر به آلاینده های معمول این شهرها، سپری می کنند.
کد خبر: ۲۰۲۲۷۳

 در تعریف "آلودگی هوا" می گویند: "آلودگی هوا عبارت است از وجود یک یا چند آلوده کننده در هوای آزاد به آن مقدار، مدت و ویژگی ها که برای انسان، گیاه یا حیوان خطرناک باشد و برای اموال مضر و یا به طور غیر قابل قبولی مخل استفاده راحت از زندگی و اموال شود.

دکتر "فریده ایروانی" متخصص بیماری های تنفسی در این باره گفت: گرد و غبارهای اخیر در کنار آلودگی هوا مسمویت ها را در بین افراد از جمله کودکان، زنان باردار و سالمندان افزایش داده است، لذا توصیه می شود تنها برای انجام کارهای ضروری آن هم با ماسک بیرون بیایند.

وی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آلودگی ها که ناشی از گرد و خاک و آلاینده های صنعتی می باشد در این مدت موجب افزایش مراجعه شهروندان به مراکز درمانی شده است که اغلب آنان دچار سرگیجه و تهوع بوده اند.

وی با بیان این که در فصل تابستان به دلیل راکدی و سنگینی هوا، آلودگی هوا بیشترین مسمومیت های تنفسی را به همراه دارد، گفت: آلاینده ها که از اکسیدهای ازت می باشند موجب تحریک حبابچه های ریوی، گشادی مردمک چشم، افزایش مقاومت هوایی سیستم تنفسی، کاهش ظرفیت انتشار گاز در ریه، توسعه پنومونی، افزایش برونشیت حاد، تحریک گلو و چشم، ایجاد سرفه، تنگی تنفس، بی حالی و خستگی می شود.

دکتر"علی کیانی " دیگر متخصص بیماریهای تنفسی نیز گفت: آلوده کننده های هوا بسته به نوع ، غلظت و مدت تماس با انسان، ممکن است اثراتی نظیر تحریک، سوزش و آبریزش تا اثرات شدید و حتی مرگ را به دنبال داشته باشند.

وی بااشاره به اینکه هیدورکربن ها که سهم بالایی در گازهای خروجی از موتور خودروها دارد، از آلوده کننده های هوا است ، افزود: این آلاینده ها علاوه بر عوارض گوناگون بر قلب و عروق و سیستم تنفس،ثابت شده است که فرد را می تواند در برابر بیماری هایی چون سرطان قرار دهد.

کیانی، تنها چاره کنترل آلودگی هوا و مسمویت های تنفسی را کم کردن رفت و آمد و استفاده نکردن از وسایل نقلیه شخصی عنوان کرد.

رئیس مرکز پژوهشی "اوزن" و آلودگی هوای اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به اینکه منطقه "میدان آزادی" جزو آلوده ترین مناطق شهر اصفهان است،گفت : میزان استاندارد مونواکسید کربن در هوا برابر با 9 "پی پی ام " در میلیون است ، در حالی که در بیشتر مواقع این میزان در هوای شهر اصفهان به27 پی پی ام می رسد.

"ویکتوریا عزتیان" با اشاره به اینکه گردو غبارهای اخیر آلودگی هوای اصفهان را مضاعف کرده است، افزود: میزان تردد وسایل نقلیه شخصی از دیگر دلایل افزایش و ماندگاری آلودگی هوا در اصفهان شده است.

گردو غبارهای اخیر که میزان آلودگی هوای اصفهان را افزایش داده است تا پایان پائیز ادامه دارد، اثر این پدیده که در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار اتفاق می افتد،بیشتر در استان های جنوبی و غربی از جمله خوزستان و ایلام می باشد، اما در مناطق مرکزی از جمله اصفهان به صورت گرد و غبار در آسمان دیده می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها