نظر امام درباره انتخابات

جمعه 7بهمن 1362 : تمام روز در خانه بودم . آقای مهدوی کنی نماز جمعه را اقامه کردند. بیشتر وقتم به استراحت و مطالعه گذشت .
کد خبر: ۲۰۱۵۲
عصر آقایان رحیمیان و مهری و... که کار تکمیل «کلید قرآن» را به عهده گرفته اند، آمدند. شیوه کارشان را نمی پسندم ؛ مقداری بحث شد. قرار شد تغییر روش دهند.
شنبه 8بهمن 1362 : تا ساعت نه صبح در خانه درباره تبعیض نژادی - برای استفاده در خطبه های آینده - مطالعه می کردم . جلسه شورای سرپرستی صدا و سیما تشکیل شد. مقداری مذاکره کردیم و در بین جلسه خدمت امام رفتم . برای خانم صبور اردوبادی - مدعی داشتن پیام امام زمان (عج) برای امام - وقت گرفتم . فکر نمی کردم ، امام وقت بدهند؛ برخلاف انتظار، وقت دادند. نظر امام در مورد انتخابات آینده این است که نباید جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ائمه جمعه و حزب و... برای سراسر کشور کاندیدا معین کنند. می گویند این گونه حرکتها، آزادی انتخابات را مخدوش می کند و انحصارطلبی روحانیت را در امری که مربوط به مردم است ، می رساند. درباره حزب جمهوری اسلامی صحبت کردم و امام صرف وجوه شرعیه را فقط در موارد تبلیغات اسلامی مجاز فرمودند. دوباره به جلسه شورا برگشتم . درباره اجاره کانال ماهواره از اقیانوس اطلس ، تصمیم گرفتیم و درباره شرایط انتخاب فیلم های خارجی ، غنی تر کردن اخبار و کیفیت کنترل و نقل اخبار و تبلیغات جنگ هم تصمیم گرفته شد. عصر برای آزمایش نیمچه تانک - ابتکاری آقای طهماسبی - به پادگان امام حسین (ع) رفتم ؛ آزمایش موفق نبود. قرار شد برای تکمیل کار به اصفهان ببرند. اول شب ، آقای محسن رفیق دوست وزیر سپاه و معاونانش به منزل آمدند. انتقاداتی به مدیریت صنایع نظامی داشتند و از عظمت امکانات و ضعف مدیریت گفتند و پیشنهاداتی ارائه دادند.
یکشنبه 9بهمن 1362 : صبح زود به مجلس رفتم . برف می بارید. کارهای اداری را انجام دادم . ظهر چند ملاقات داشتم . عصر، جلسه حزب جمهوری اسلامی داشتیم . به خاطر جلوگیری امام از کنترل انتخابات توسط چند مرجع مشهور، حزب جمهوری اسلامی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ائمه جمعه و جامعه روحانیت مبارز تهران بحث در کاندیداها، از رونق افتاده است . راجع به واحد خارج از کشور حزب جمهوری اسلامی بحث شد و پیشنهاد تعطیل کردن آن رد و قرار شد بماند و کنترل بیشتری شود. شب در دفتر رئیس جمهور، جلسه ای با حضور دکتر ولایتی وزیر امور خارجه و آقای محتشمی سفیر ایران در سوریه داشتیم . راجع به سیاست مان در لبنان بحث شد. قرار شد شورای لبنان با اضافه شدن چند نفر، جامع تر و تقویت گردد و فرمانده سپاه در لبنان نیز تقویت شود. آقای رئیس جمهور گفتند مهندس موسوی نخست وزیر آمده و به خاطر عدم توافق روی وزیر مسکن ، پیشنهاد استعفاء داده که آقای خامنه ای مخالفت کرده و گفته اند که وجود اختلاف ، به هر حال هست و با این مقدار اختلاف نباید کنار رفت و قابل حل است . نظر من هم همین است . نمی شود به روزی رسید که اختلاف نباشد. در اثرطوفان و برف ، برق بسیاری از شهرها قطع شده است . طوفان خزر، نیروگاه نکا را از کار انداخته است . مجلس از برق اضطراری استفاده می کرد. از خانه اطلاع دادند که برق اضطراری خانه نیز که از بیت امام استفاده می کرد قطع است ؛ به بیت گفتم که وصل کنند.
دوشنبه 10بهمن 1362 : بعد از نماز صبح به دفتر رئیس جمهور رفتم . ستاد عملیات آینده خیبر جلسه داشت . موضوع بحث ، امکان اطلاع دشمن از منطقه عملیاتی بود. مصاحبه مقامات نظامی عراق ، چنین احتمالی را پیش آورده است . برای حفاظت اطلاعات و برنامه عملیات ، تصمیماتی اتخاذ شد. آقای صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی دلگرم نیست و دل به کار نمی دهد. جلسه علنی را آقای موسوی خوئینی ها اداره کرد و من به جلسه نرفتم . ساعت نه و نیم به دفترم آمدم و کارهای اداری را انجام دادم و گزارشها را خواندم . عراقیها 190نفر از اسرای ایرانی را از طریق ترکیه به ما پس داده اند. بیشتر آنها غیرنظامیانی هستند که روزهای اول جنگ هنگام اشغال خرمشهر با خود برده اند و به اسم آزاد کردن نوجوانان ، بهره برداری تبلیغاتی می کنند. ظهر امام جمعه هرسین آمد و پول و جواهرات مردم را برای کمک به جنگ آورد. این روزها به خاطر اعلام خبرهای اینگونه از رسانه های جمعی ، چنین مواردی زیاد داریم . مردم و امام جمعه ها تشویق می شوند و برای جنگ موثر است . آقای سید علی شاهچراغی امام جمعه دماوند آمد و از آقای مرتضی الویری و حامیانش گله مند بود. برف فراوانی باریده و در اکثر نقاط کشور بارندگی شده است . باتوجه به خشکسالی ، باعث خوشحالی است . هنوز هم می بارد. آقای حاج ابراهیم همت فرمانده لشکر محمدرسول الله (ص) آمد و راجع به نیازهای روانی و کمبود تبلیغات مذهبی در جبهه و برای معلولان و خانواده های آسیب دیده گفت و راجع به مخالفت گروهی از عناصر اطلاعات عملیات صحبت کردیم ؛ روحیات جالبی دارد.
سه شنبه 11بهمن 1362 : قبل از دستور، در جلسه علنی درباره دهه فجر و ورود امام به ایران از پاریس صحبت کردم . لایحه انتخابات در دستور بود. مشکلی درباره تصویب ماده ای در شرایط هیات اجرایی انتخابات که با پیشنهادی به تصویب رسیده بود داشتیم که آیین نامه داخلی مجلس مراعات نشده بود. ظهر در دفترم چند ملاقات داشتم . آقای احمد توکلی وزیر سابق کارآمد و از موضع جناح خود حمایت می کرد؛ از موضع تندروها انتقاد داشت . از حذف همفکران خود از وزارت کار و بازرگانی و صدا و سیما گله مند بود. آقایان اسدالله بیات و دری نجف آبادی و حسن روحانی و رسول منتجب نیا آمدند و چاره جویی برای اصلاح بیت آیت الله منتظری داشتند. این یکی از مسائل مهم ما است . عده ای از مسوولان از اداره بیت ایشان ناراضیند و خط سه را نافذ می دانند. خود آیت الله منتظری هم از سعایت ها و تفتیشهایی که در این خصوص می شود، ناراضی است . سپاه و حزب جمهوری اسلامی و عناصر راستگرا را مقصر و مدعی می دانند. به هر حال باید با لطافت و ظرافت ، مساله را حل کرد. دو طرف در این خصوص ، شکایت پیش من می آورند.

نگرانی از دولتی شدن امور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها