سفر هیات اتحادیه اروپا به مسکو و تفلیس

روسیه باخروج ازگرجستان موافقت کرد

رییس جمهور روسیه وعده داد نیروهای خود را از مناطق مهم و اصلی گرجستان پس از استقرار 200 ناظر اتحادیه‌ی اروپا در خاک گرجستان خارج کند.
کد خبر: ۲۰۰۹۴۰

به گزارش ایسنا، دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه این سخن را در کنفرانس خبری مشترک با نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه و رییس دوره‌ای اتحادیه‌ اروپا در مسکو اعلام کرد.

میخاییل سااکاشویلی، رییس‌جمهور گرجستان پس از این کنفرانس خبری در مسکو پذیرای هیات اروپایی متشکل از سارکوزی، خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپایی و برنارکوشنر، وزیر امور خارجه‌ فرانسه در تفلیس بود.

ساآکاشویلی از این سخن حمایت کرد و آن را اقدامی رو به جلو خواند اما بر این امر پافشاری کرد که در هر گونه حل و فصل نهایی این موضوع باید به تمامیت ارضی گرجستان احترام گذاشته شود.

رییس‌جمهور گرجستان بار دیگر اعلام کرد اوستیای جنوبی و آبخازیا را بخشی از کشورش می‌داند.

وی پس از مذاکرات با سارکوزی در تفلیس گفت: به هیچ وجه گرجستان بخشی از حاکمیت، بخشی از خاک خود را هرگز نخواهد بخشید.

مدودف عنوان کرد، 200 ناظر اتحادیه اروپا تا پیش از ماه آ‌ینده (اکتبر) در مناطق اطراف اوستیای جنوبی و آبخازیا مستقر خواهند شد و پس از آن نیروهای روسی پیش از 15 اکتبر به خطی باز خواهند گشت که پیش از آغاز جنگ پنج روزه با گرجستان در آنجا مستقر بودند.

رییس‌جمهور روسیه عنوان کرد، نیروهای این کشور از شهر بندری "پتی" و مناطق نزدیک آن طی هفت روز خارج خواهند شد اما این در صورتی خواهد بود که طرف گرجی تعهد‌نامه‌ عدم استفاده از زور را علیه آبخازیا امضا کند.

سارکوزی نیز اذعان کرد که یکی از موارد مهم باقیمانده‌ مذاکرات، موضوع به رسمیت شناختن استقلال اوستیای جنوبی و‌ آبخازیا توسط روسیه است. رییس‌جمهور فرانسه گفت: این وظیفه‌ روس‌ها نیست که استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت بشناسند. قوانین بین‌المللی در این باره وجود دارد، به آن باید احترام گذاشت.

مدودف اعلام کرد روسیه در تصمیم خود تجدید نظر نخواهد کرد. وی گفت: تصمیم ما غیر قابل تغییر است. دو کشور جدید به وجود آمده‌اند. این واقعیتی است که تمام شرکای ما از جمله اتحادیه‌ی اروپا باید با آن روبه‌رو شوند.

مدودف هم‌چنین با انتقاد شدید از ساآکاشویلی گفت: رییس‌جمهور گرجستان یا به شکل یک دستور مستقیم و یا تایید بی‌صدا از آمریکا برای آغاز یک اقدام ابلهانه علیه اوستیای جنوبی از یک نعمت بهره‌مند شد. مردم کشته شدند وهم اکنون تمام گرجستان باید تاوان آن را بدهد.

وی همچنین اعلام کرد در 15 اکتبر در ژنو مذاکرات بین‌المللی در مورد وضعیت آبخازیا و اوستیای جنوبی آغاز خواهد شد.

مدودف همچنین در مورد تصمیم اتحادیه‌ اروپا برای توقف مذاکرات در مورد همکاری‌های استراتژیک با روسیه گفت: این اقدام به منافع مسکو صدمه‌ای نخواهد زد.

وی در این باره گفت: ما تصمیم توقف مذاکرات را درست نمی‌دانیم. اگر شرکای اروپایی ما این گونه خواسته‌اند بنابراین بفرمایند! هیچ فاجعه‌ای رخ نخواهد داد اگر ما در مدت زمان بیشتری در این باره صحبت کنیم.

اما رییس‌جمهور فرانسه در این باره اعلام کرد امکان دارد مذاکرات در این باره بار دیگر آغاز شود.

سارکوزی در این باره گفت: سندی که ما امروز امضا کردیم اگر به اجرا درآید فکر کنم در ماه اکتبر مذاکرات همکاری و شراکت استراتژیک آغاز خواهد شد. همه چیز روشن است. ما خواهان شراکت [با روسیه] و صلح هستیم. هیچ کس به رویارویی اروپا و روسیه نیاز ندارد.

سارکوزی اما در تفلیس گفت: اروپا کاملا تحقق این توافق جدید را که ما با پرزیدنت مدودف بر سر آن به توافق رسیدیم دنبال می‌کند. اگر این توافق اجرا شود که امیدوارم و معتقدم این گونه خواهد شد، ما از مرگ و میر، فلاکت و رنج بیشتر جلوگیری خواهیم کرد.

ساآکاشویلی نیز در این باره گفت: فکر می‌کنم این یک گام رو به جلو است، گامی رو به جلو در راه به سوی اجرای کامل شش اصلی که پرزیدنت سارکوزی در 12 اوت توانست درباره‌ی آنها مذاکره کند.

سارکوزی در مورد حضور نیروهای روسیه ادامه داد: در 15 اکتبر دیگر نباید حتی یک سرباز روسی در مواضعی فراتر از مواضع 7 اوت ( زمان آغاز درگیری) باشد. یا این که این کار انجام می‌شود و هر طرف به وعده‌ی خود عمل می‌کنند و یا این که نه و اروپا پنج روز بعد دوباره نتایج آن را بررسی خواهد کرد.

مدودف همچنین در مورد تعهد طرف گرجی برای عدم استفاده از زور گفت: روسیه از اتحادیه‌ اروپا و فرانسه به عنوان نماینده‌ اتحادیه‌ اروپا تضمینی مبنی بر عدم استفاده‌ طرف گرجی از زور دریافت کرده است.

ساآکاشویلی اما در گرجستان در پایان مذاکرات با سارکوزی نیز گفت: ما دقیقا در آغاز راه یک وظیفه‌ مهم هستیم که هنوز انجام نشده است. در ماه آینده در تفلیس نشستی در مورد بازسازی زیر ساخت‌های خسارت دیده‌ گرجستان با شرکت سارکوزی، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و نمایندگان سازمان‌های مالی بین‌المللی برگزار خواهد شد.

در همین حال خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپایی نیز بر همبستگی اتحادیه‌ اروپا با گرجستان تاکید کرد. وی گفت: گرجستان می‌تواند روی همبستگی و مشارکت اتحادیه‌ اروپا در زمان‌های سخت حساب کند. اتحادیه‌ی اروپا آماده است روابط سیاسی و اقتصادی خود را با گرجستان تعمیق بخشد.

در همین حال تمام این تحولات مثبت و حتی استقبال طرف گرجی از آنها نیز اما نتوانسته است آمریکا را از موضع سرسختانه‌ خود در این باره پایین بکشد زیرا در بیانیه‌ کاخ سفید آمده است: رییس‌جمهور [بوش] قصد دارد به کنگره‌ بگوید که امروز از تعهد قبلی خود در ارتباط با توافق همکاری هسته‌ای با روسیه عقب می‌نشیند.

در سوی مقابل یک مقام وزارت امور خارجه روسیه اقدام آمریکا را مایه‌ تاسف خواند و گفت این اقدام در چارچوب روابط دو جانبه نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها