با افزایش آمار مبتلایان وبا به 96 بیمار و فوت دختر بچه 9 ساله افغان بر اثر این بیماری که تعداد قربانیان وبا را به 5 نفر می‌رساند، رئیس انجمن متخصصان داخلی کشور با انتقاد از عملکرد مسوولا‌ن در این خصوص می‌گوید: بیش از 35 سال است که کشور با این بیماری درگیر است و هرساله وبا قربانیانی در کشور دارد، اما این تجربه 35 ساله هنوز نتوانسته برای مهار این بیماری کارساز باشد.
کد خبر: ۱۹۷۵۰۰

ایرج خسرونیا به «جام جم» می‌گوید: متاسفانه پنهان کاری در اطلاع‌رسانی بموقع این بیماری در کنار ضعف اطلاع رسانی و گزارش دهی ناقص سبب شده کنترل بیماری با مشکل روبه‌رو شود.

او معتقد است: نمی‌توان فقط به این بسنده کرد که منشا بیماری از کشور‌های همسایه است.خسرونیا به آبیاری مزارع سبزی تهران با آب فاضلاب‌ها و پساب‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: حتی اگر یک مدفوع آلوده به میکروب وبا در فاضلاب‌ها موجود باشد و آبیاری مزارع سبزیکاری با آن انجام شود، امکان ابتلای صد‌ها نفر وجود دارد.

کاهش دما ، افزایش وبا

معاون سلامت وزارت بهداشت نیز با اعلام این‌که آمار مبتلایان به وبا در کشور طی 2 روز گذشته از 94 نفر به 96 نفر افزایش یافته است،می‌گوید: : افزایش موارد وبا در کشور دیگر به صورت موردی است و خطری را که نگران بودیم یعنی افزایش ناگهانی ابتلا به این بیماری در برخی مناطق کشور بروز نکرده اما نمی‌توان گفت بیماری مهار شده است؛ بخصوص این‌که میکروب و عامل این بیماری با خنک شدن هوا تا اواسط مهر فعال‌تر می‌شود و همکاری مردم باید تا آن زمان ادامه داشته باشد.حسن امامی‌رضوی به فارس می‌گوید: حدود 4 یا 5 نفر از مبتلایان شناسایی شده این بیماری در شهر تهران بودند که البته طی روزهای اخیر نبوده است.

او ادامه می‌دهد: مهم ترین توصیه ما برای کنترل و پیشگیری از وبا، شستشوی دست‌ها پس از دستشویی است، همچنین از مصرف آب‌های غیر مطمئن باید خودداری شود و سبزی و مواد خام حتما قبل از مصرف ضدعفونی شوند.امامی افزود: توصیه ما به مردم این است که در هیچ فصلی از سال، مواد غذایی از دستفروشان نخرند، با وزارت کشور نیز هماهنگ شده است که حتی اگر به دلیل مساله اشتغال، امکان جمع‌آوری این دستفروشان نباشد، اجازه فروش مواد غذایی به آنان ندهند و کالاهایی را که مضر سلامت مردم نیست، عرضه کنند.

اجرای طرح کنترل مواد غذایی‌

امامی‌رضوی همچنین از اجرای طرح کنترل بهداشت مواد غذایی در مناطق تفریحی و پر رفت و آمد تهران با همکاری صنف اغذیه‌فروشان و نیروی انتظامی‌خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح از شنبه شروع شده و تا آخر شهریور ادامه دارد و قرار است پس از این مدت نیز ادامه داشته باشد، در فاز اول این طرح، آموزش‌های لازم به اغذیه فروشان این مناطق مانند دربند و درکه داده می‌شود و در مرحله بعد، بازرسی و برخورد با متخلفان صورت می‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: بازرسی از استخرها هم از نظر کلرزنی و بهداشت محیط به صورت برنامه همیشگی انجام می‌شود.

به گفته امامی،‌ ‌در ماه رمضان نیز به دلیل این‌که فروش مواد غذایی به ساعات پس از افطار تغییر می‌کند و با توجه به رعایت نکات بهداشتی در خانه‌ها، نظارت بر اغذیه فروشی‌ها در این ساعات تشدید می‌شود و با کسانی که بدون مجوز اغذیه فروشی اقدام به فروش آش یا هر نوع مواد غذایی کنند، برخورد می‌شود.

وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت و درمان‌

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیزاعلام می‌کند: پس از تعطیلات مجلس، وزیر بهداشت و درمان با حضور در این کمیسیون درباره بیماری «وبا» توضیح می‌دهد.

سیدشهاب‌الدین صدر به ایسنا می‌گوید: طرح این موضوع، بروز بیماری وبا، شناسایی آن در برخی از استان‌ها و همچنین تعداد قابل توجهی از مبتلایان، نگرانی‌هایی را برای مردم و نمایندگان مجلس ایجاد کرده است که براین اساس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پس از تعطیلات مجلس، رسیدگی به این مساله را در دستور هفتگی کمیسیون قرار داده است.او می‌گوید: در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسوولان مربوط برای توضیح در مورد بیماری وبا و اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اند و این‌که چرا چنین وضعیتی پیش آمده است، توضیح خواهند داد.

به گفته صدر، شاخص‌های بهداشتی در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی،‌رشد بسیار قابل توجهی داشته است و اگر قرار باشد در برخی از زمینه‌ها مشکلاتی ایجاد شود، برای مردم و دستگاه‌های مختلف نگرانی ایجاد می‌کند و براین اساس شیوع بیماری وبا این نگرانی را میان مردم افزایش داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها