دانشمندان دانشگاه هاروارد نرم افزاری را جهت کاهش استرس و افزایش کارایی فضانوردان ابداع کرده اند تا در ماموریت های سخت آنها را همراهی کند.
کد خبر: ۱۹۷۴۵۴

محققان موفق به ارائه نرم افزاری شده اند تا بتواند مانند یک مشاور روانپزشک به سلامتی روحی فضانوردان در طی سفر های طولانی و سخت کمک کنند.

نرم افزار "ایستگاه فضایی مجازی"(Virtual Space Station) در دو شاخه و با تکیه بر حل مشکلات روحی فضانوردان به آنها کمک می کند که در شرایط سخت بتوانند از پس مشکلات به خوبی بر آیند.

شاخه اول جهت بالا بردن توانایی فضانورد در حل مسائل بغرنج و پیچیده طراحی شده است. به این معنی که طی یک نمایش ویدیویی، نرم افزار فضانورد را دچار یک اشتباه حیاتی مانند قطع اتفاقی یکی از رایانه های مهم می کند. سپس از وی می خواهد که این اشتباه را در حداقل زمان جبران کند و به فضانورد روشهای مختلف و متفاوتی را برای حل این مشکل پیشنهاد خواهد داد.

همچنین قسمت دوم این نرم افزار برای مبارزه با افسردگی طراحی شده و شامل تمرینی است که در آن لیستی از مواردی که باعث آزار و آشفتگی ذهنی فضانوردان می شود و همچنین شیوه های حل آن به کاربران ارائه می شود.

بر اساس گزارش NewScientist، فضانوردان در طی ماموریتهای طولانی مدت و گاهی اوقات یکنواخت خود برای رفع استرس و افسردگی ناچارند با روانپزشک خود در زمین تماس گرفته و صحبت کنند که رد و بدل شدن هر پیام در این سیستم 20 دقیقه به طول خواهد انجامید. به همین دلیل محققان نیاز همراه بودن مشاور با فضانورد را امری حیاتی می دانند.

این نرم افزار در ایجاد خود آگاهی رفتاری در فضانوردان موثر بوده و در حال حاضر متخصصان در حال آموزش آن به گروهی از فضانوردان هستند و بر این باورند که می توان از کارایی های آن در مشاغل پر استرس دیگر مانند آتش نشانی و اورژانس نیز سود جست.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها