بازدید هیئت وزارت خارجه از تاسیسات نطنز؛

بیش از 3 هزار سانتریفیوژ در نطنز فعال است

در جریان بازدید هیات وزارت امور خارجه کشورمان از تاسیسات غنی‌سازی نطنز، این تاسیسات با بیش از ‌3000 سانتریفیوژ در حال فعالیت است.
کد خبر: ۱۹۵۷۷۶

به گزارش ایسنا ، سفرا و روسای نمایندگی‌های سیاسی ایران در خارج از کشور صبح امروز (سه‌شنبه) در بازدیدی که بیش از چهار ساعت به طول انجامید از تاسیسات غنی سازی نطنز بازدید کردند.

سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور که برای شرکت در سمینار سالانه‌ خود به ایران آمدند در بازدید از تاسیسات غنی‌سازی نطنز (شرکت کالا الکتریک) در بازدیدی که بیش از چهار ساعت به طول انجامید از نزدیک با روند نصب، تولید و نیز پیشرفت‌های تکنولوژیک در زمینه‌ی غنی‌سازی آشنا شدند.

بازدید از نطنز هیجان آمیز بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در حاشیه بازدید هیئت وزارت امور خارجه‌ کشورمان از تاسیسات غنی سازی نطنز گفت:‌ یکی از هیجان آمیزترین بخش سمینار دو هفته‌ای سفرای ایران در خارج از کشور بازدید از مرکز غنی سازی نطنز بود.

حسن قشقاوی با اشاره به بازدید چهار ساعته هیئت وزارت امور خارجه که با حضور منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان همراه بود در جمع خبرنگاران گفت: در این بازدید از مراحل مختلف ساخت و نصب ماشین‌های سانتریفیوژ بازدید به عمل آمد. در این بازدید شاهد پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه‌ی تولید و نصب سانتریفیوژ‌ها بودیم.

وی با بیان اینکه یکی از هیجان‌آمیزترین بخش سمینار دو هفته‌ای سفرای ایران در کشورهای مختلف بازدید از تاسیسات غنی سازی نطنز بود افزود: دیدن جوانان دانشمند ایرانی که در سایه‌ تلاش و پیگیری توانستند عرصه‌های بزرگی را از دانش فنی را به دست آورند بی‌تردید جای بسی شگفتی و قدردانی داشت. این بازدید انرژی مضاعفی را به همکاران ما در بازگشت به محل ماموریت‌شان برای پیگیری حقوق هسته‌یی ایران خواهد داد.

پیش از این آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت بیش از ‌3500 سانتریفیوژ در تاسیاست غنی سازی نطنز خبر داده بود.

در این بازدید منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ کشورمان، علیرضا شیخ عطار، قائم مقام وزیر خارجه، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه، مدیران کل حضور داشتند.

محمد سعیدی، معاون امور بین الملل و برنامه‌ریزی انرژی اتمی به همراه مدیران و مسئولین بخش‌های مختلف تاسیسات غنی سازی نطنز در این بازدید هیئت وزارت امور خارجه را همراهی و توضیحات لازم را به سفرا ارائه می‌کردند.  

قرار بود رضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی در این بازدید هیئت وزارت خارجه را همراهی کند که به دلایل کاری موفق به حضور در این بازدید نشد.

راه اندازی 6 هزار سانتریفیوژ در آینده نزدیک

دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان در ‌20 فروردین ماه سال جاری در بازدید از تاسیسات غنی سازی نطنز از مراحل نصب و راه اندازی ‌6000 سانتریفیوژ از نسل سانتریفیوژ‌های p1 خبر داده بود.

احمدی نژاد در روز ‌20 فروردین ماه سال جاری در میان کارکنان انرژی اتمی و مقامات لشکری و کشوری از دستیابی ایران به نصب جدیدی از سانتریفیوژ که ‌5 برابر سرعت غنی سازی را نسبت به سانتریفیوژهای قبلی افزایش داده بود خبر داد.

تاسیسات غنی سازی نطنز که در چهل کیلومتری جنوب کاشان قرار دارد در سال ‌81-82 به بهره‌برداری رسید و در سال ‌85 ایران توانست در این تاسیسات به غنی سازی ‌5/3 درصد دست یابد.

همچنین سال گذشته (‌86) ایران از مرز نصب و راه اندازی ‌3000 سانتریفیوژ (مرحله‌ی صنعتی تولید سوخت) عبور کرد.

اکنون بسیاری از متخصصان و دانشمندان کشور در علوم مکانیک، متالوژی، شیمی، فیزیک، ریاضی و غیره در تاسیسات غنی‌سازی نطنز مشغول به کار و پژوهش و تحقیق هستند و این زمینه‌ گسترده برای تحقیق و کار در سایر مراکز هسته ای کشور از جمله تاسیسات فرآوری اورانیوم اصفهان، کارخانه تولید آب سنگین و رآکتور ‌‌40 مگاواتی آب سنگین اراک، معدن اورانیوم ساغند یزد و گچین بندرعباس، مرکز تولید کیک زرد اردکان یزد و نیروگاه اتمی بوشهر وجود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سانتریفیوژ‌های در حال کار در این مجموعه را پیشرفته و مطابق با استاندارهای بین‌المللی اعلام کرده است.

فضای بخش‌های مختلف این تاسیسات با دیدن مهندسان جوان بیشتر به یک دانشگاه شبیه است.

مهمترین مزیت مورد توجه مهندسان مربوطه در ساخت سانتریفیوژ‌ها این است که تمام قطعات منحصرا در داخل و توسط مهندسین ایرانی تولید می‌شود به طوری که هیچ نگرانی به لحاظ تامین تجهیزات و قطعات حساس وجود ندارد. از دستاورد‌های مهم متخصصان مرکز غنی‌سازی نطنز تولید سانتریفیوژ نسل جدید IR-2 و IR-3 است که در آن از قطعات کمتری استفاده شده است و انرژی کمتر با ظرفیت گاز دهی بیشتر دارد و از طول عمر بیشتری نیز برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها