ورزش پدیده اجتماعی است که نقش و تاثیر انکارناپذیری بر قشرهای مختلف جامعه بویژه جوانان و نوجوانان و همچنین رابطه ای مستقیم و تنگاتنگ با دیگر پدیده های اجتماعی دارد.رادیو به عنوان رسانه ای فراگیر قادر است در انعکاس و بازتاب رویدادهای گوناگون ورزشی در کشور نقش محوری ایفا کند.
کد خبر: ۱۹۳۱۶

 به همین دلیل بیشتر شبکه های رادیویی دنیا همگام و همزمان با مسابقه های هیجان انگیز ورزشی در سراسر جهان ، گزارش مطلوب این رقابت ها را برای مخاطبان خود پخش می کنند. در کشور ما با توجه به علاقه مندی جوانان به ورزش و استقبال از آن ، شبکه رادیویی ورزش در آستانه میلاد مبارک پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و در چهارمین روز از هفته وحدت در سال 1378 به عنوان هشتمین شبکه رادیویی کشور آغاز به کار کرد. به دلیل استقبال مردم بویژه جوانان از برنامه های ورزشی این شبکه رادیویی ، پخش آن از 12ساعت به 16ساعت افزایش و با افتتاح شبکه در شهرهای مختلف این برنامه ها گسترش یافت .

مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما به منظور اطلاع از نظر شنوندگان این برنامه ، اقدام به اجرای طرح نظرسنجی از مخاطبان کرده است . امید است نتایج نظرسنجی ، حاوی نکاتی قابل توجه برای دست اندرکاران تولید برنامه ها باشد. این بررسی با استفاده از روش پیمایشی صورت گرفته است و جامعه آماری آن نوجوانان و جوانان 12-29سال ساکن در شهر تهران با حجم نمونه 889نفر بوده است .

در این پژوهش 52درصد افراد نمونه را مردان و 48درصد را زنان تشکیل داده اند. در ارتباط با میزان شنوندگان این برنامه رادیویی و در میان پاسخگویان 1درصد «همیشه»، 4درصد «بیشتر اوقات»، 9درصد «گاهی اوقات» و 8درصد «بندرت» به برنامه های شبکه رادیویی ورزش گوش داده اند و 78درصد بقیه اصلا به برنامه های این شبکه گوش نداده اند. در حقیقت می توان گفت که 22درصد شنونده این شبکه و 78درصد غیرشنونده محسوب می شوند. همچنین مردان (33درصد) بیش از زنان (10درصد) شنونده برنامه های این شبکه رادیویی بوده اند.

مهمترین دلایل برای گوش ندادن به برنامه های این شبکه علاقه نداشتن به رادیو (44درصد)، ترجیح دادن تماشای تلویزیون بر گوش دادن به رادیو (28درصد) و نداشتن وقت (16درصد) بوده است .

36درصد از شنوندگان از ساعت «5تا 6بعدازظهر» 30درصد از ساعت «4 تا 5بعدازظهر» و 28درصد از ساعت « 6تا 7شب» بیش از ساعات دیگر شبانه روز، 2درصد « 11تا 12شب»، 4درصد « 6تا 7صبح» و 4درصد «10تا 11شب» کمتر از ساعات دیگر شبانه روز به برنامه های رادیویی ورزش گوش داده اند. در مورد درصد و مقدار زمانی که شنوندگان این برنامه لحاظ می کنند یافته ها حاکی است که 25درصد از شنوندگان «30دقیقه و کمتر»، 33درصد «31تا 60دقیقه»، 4درصد « 61تا 90دقیقه» 19درصد «91تا 120دقیقه» و 19درصد بقیه «بیش از 120دقیقه» به برنامه های شبکه رادیویی ورزش گوش داده اند.

همچنین میانگین مدت گوش دادن در میان شنوندگان برنامه های این شبکه 101دقیقه بوده است . ذکر این نکته نیز جالب توجه است که اسامی 4برنامه از برنامه های این شبکه برای شنوندگان این برنامه که در طرح سنجی حضور داشتند خوانده شد، ترتیب گوش دادن و میزان رضایت و مناسب بودن ساعت پخش آن نشان می دهد که برنامه همیشه با ورزش ، بیش از 3برنامه دیگر شنونده داشته است و 39درصد از شنوندگان آن «همیشه یا بیشتر اوقات» به آن گوش داده اند. میزان رضایت از این برنامه 81درصد در حد «خیلی زیاد و زیاد بوده است و بیشتر شنوندگان آن ، وقت پخش آن را مناسب دانسته اند.

برنامه هایی که شنوندگان برنامه های شبکه رادیویی ورزش بیش از سایر برنامه ها به آنها علاقه داشته اند: صبح و ورزش (15درصد)، جهان ورزش (14درصد)، پخش فوتبال (14درصد) و ورزش در خانواده (10درصد) بوده است . و مهمترین دلایل انتخاب برنامه های مذکور عبارت بود از: «صبح و ورزش» نشاط آور بودن (7مورد)، برنامه «جهان ورزش» جالب و متنوع بودن ( 13مورد)، «پخش فوتبال» علاقه داشتن به آن (14مورد)، «همیشه با ورزش» جالب بودن آن (11مورد) و «ورزش در خانواده»، «توجه به مسائل خانواده» در مجموع 46درصد از شنوندگان برنامه های شبکه رادیویی ورزش معتقدند که برنامه های این شبکه «نشاط آور» است . ورزش «فوتبال» با 65درصد، «ورزشهای رزمی» با 9درصد، «شنا» با 8درصد ، «والیبال» با 6درصد و «کشتی» با 5درصد از ورزشهای مورد علاقه شنوندگان شبکه رادیویی ورزش برای طرح در برنامه ها بوده است .

50درصد از شنوندگان ، شبکه رادیویی ورزش قالب «مصاحبه با قهرمانان ورزشی» و 48درصد «گزارش مسابقات خارجی و داخلی» را از مهمترین قالب ها برای طرح در برنامه های این شبکه عنوان کرده اند. به نظر شنوندگان با پخش کردن برنامه های مورد علاقه جوانان (9درصد) می توان آنان را بیشتر به این شبکه جلب کرد.

از دیگر راههای پیشنهادی شنوندگان برای جلب جوانان به برنامه های این شبکه ، مصاحبه با افراد قهرمان (9درصد) بوده است .

عمده ترین جنبه مثبت برنامه های این شبکه از نظر شنوندگان علاقه مند کردن جوانان به ورزش (14درصد) بوده است و در آخر این که نظر نیمی از شنوندگان برنامه های شبکه رادیویی ورزش ، «برنامه های این شبکه هیچ نکته منفی ندارد» و 33درصد هم در این باره نظری نداده اند.

منبع : مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما
تنظیم : آرزو ملکی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها