گروه سلامت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که در فصل تابستان اوج می‌گیرد، مسمومیت غذایی است که از طریق مواد غذایی آلوده منتقل شده و به شکل وسیع گسترش می‌یابد. تحقیقات نشان می‌دهد که در فصل تابستان آمار مراجعه کودکان به مراکز درمانی و اورژانس بیمارستانی بر اثر مصرف مواد غذایی آلوده افزایش می‌یابد. عدم رعایت مسائل بهداشتی در تهیه، توزیع و مصرف مواد غذایی و بخصوص بی‌دقتی در نگهداری صحیح مواد غذایی در منازل مهم‌ترین عامل بروز مسمومیت‌های غذایی است. البته باید این نکته را در نظر داشت که تمام مواد غذایی در فصل تابستان خطرناک نبوده، بلکه تنها برخی از این مواد غذایی در اثر شرایط موجود مانند نوع ماده غذایی و گرمای هوا امکان آلودگی و باکتری‌زایی دارند، ازاین‌رو می‌توان به موادی همچون گوشت، مواد لبنی، انواع سس‌ها، کنسروها و... اشاره کرد.
کد خبر: ۱۹۲۵۲۷

مسمومیت غذایی نوعی بیماری است که فرد پس از مصرف غذای آلوده به آن مبتلا می‌شود، به طوری که سالانه بیش از 10 میلیون نفر در کشور ما دچار مسمومیت‌های غذایی می‌شوند که 90 درصد این مسمومیت‌ها با عوامل عفونی بسیار خطرناک همراه است و 20 درصد دیگر آن حتی می‌تواند کشنده باشد.

دکتر معصومه یارجانلی، متخصص بیماری‌های داخلی درباره خطر مسمومیت‌های غذایی می‌گوید: انواع میکروب‌هایی که از طریق خوردن مواد غذایی وارد سیستم گوارش شده یا منجر به ایجاد بیماری می‌کند، بیشتر در روده کوچک ایجاد عفونت می‌کند. از زمانی که میکروب وارد بدن می‌شود تا هنگامی که علامت ایجاد می‌کند دوره کمون است که در بعضی از افراد کوتاه‌مدت است که از 6 ساعت شروع می‌شود و تا 72 ساعت نیز طول می‌کشد و در نهایت بسیار خطرساز است.

وی می‌افزاید: خود باکتری یا ویروس از طریق غذای آلوده در آب وارد سیستم گوارش می‌شود یا میکروب، سمی در داخل مواد غذایی ترشح می‌کند که با خوردن ماده غذایی، بیمار به مسمومیت غذایی دچار می‌شود. مسمومیت‌های غذایی را نمی‌توان دست کم گرفت چرا که در برخی مواقع حتی کشنده است.

نشانه‌ها

مسمومیت‌های غذایی قابل پیشگیری است، البته با رعایت کامل نکات بهداشتی و تشخیص سالم بودن غذا می‌تواند کاهش پیدا کند. مسمومیت‌های غذایی بیش از هر بیماری دیگر سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

دکتر یارجانلی معتقد است: شدت نشانه با توجه به سن و وضعیت سلامتی بدن متفاوت است، این علائم در سالمندان و نوزادان می‌تواند خطرناک‌تر باشد، البته رعایت ایمنی غذایی می‌تواند در جلوگیری از مسمومیت غذایی کمک کند.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین نشانه‌های مسمومیت‌های غذایی مربوط به عملکرد دستگاه گوارش و تاثیر سموم بر سیستم اعصاب مرکزی است، می‌گوید: مسمومیت غذایی به طور معمول بعد از چند ساعت پس از مصرف غذا با علائمی مانند تب، سردرد، خواب‌آلودگی، دردهای عمومی بدن، ضعف بنیه، تهوع، استفراغ، دل‌درد و دل‌پیچه، اسهال، افت فشارخون، کندی ضربان قلب، تشنج و حملات عصبی همراه است.

راه‌های درمان و پیشگیری‌

اغلب مسمومیت‌های غذایی نیاز به درمان خاصی ندارند، اما نکته‌ای که در این بیماری بسیار مهم است، از دست رفتن مقدار زیادی از آب بدن و همچنین ضعف بنیه است، ازاین‌رو تا زمانی که سم به طور کامل از بدن خارج شود، با سرم خوراکی که حاوی نمک و آب هست می‌توان کمبود آب در بدن بیمار را جبران و از آسیب کلیوی در فرد جلوگیری کرد.

دکتر یارجانلی با بیان این مطلب می‌افزاید: نکته‌ای که در مسمومیت‌های غذایی بسیار مهم است، از دست دادن آب بدن و کاهش مایعات بدن در اثر تهوع و استفراغ است. در این بیماری بچه‌ها خیلی آسان آب بدنشان را از دست می‌دهند که نوشیدن مقدار فراوان مایعات کمک زیادی به درمان می‌کند.

وی تاکید می‌کند: برای توقف استفراغ یا اسهال، خوراندن داروهای خودسرانه به بیمار ممنوع است، چون درمان علائم بیماری می‌تواند دوره ابتلا را طولانی‌تر کند.

به گفته وی، البته باید این نکته را در نظر داشت که در صورت وجود اسهال، آب خالی توصیه نمی‌شود؛ چرا که آب نیز در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی می‌تواند جزو خطرناک‌ترین مسمومیت‌های غذایی باشد. بیشتر آبی که مقداری نمک در آن باشد یا سرم و دوغ توصیه می‌شود چون آب نیز می‌تواند به تنهایی مسمومیت ایجاد کند.

مواد غذایی حاوی پروتئین و چربی دارای طیف وسیعی از میکروب‌های عفونی است. برای جلوگیری از ابتلا به مسمومیت غذایی بخصوص در این فصل باید اقدامات لازم انجام شود. در صورت وجود خون در مدفوع، استفراغ و تب بالا (5/38 درجه) از دست دادن مایعات بدن و یا در مواردی که علائم بیش از یک روز طول بکشد باید حتما به پزشک مراجعه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها