ازدواج‌های پرزرق ‌و برق،

اجاره لباس عروس 800 هزار تومان

هنوز در شهر عروس و دامادهای جوانی هستند که تنها برای برگزاری یک شب به یادماندنی بیش از 40 میلیون تومان هزینه می‌کنند و این در حالی است که می‌دانند بعد از پایان عروسی باز هم حرف و حدیث‌ها درباره نحوه برگزاری مراسمشان ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۸۹۴۵۳

به گزارش فارس، این روزها بازار عروسی داغ است هر جا سرت را برگردانی به راحتی می‌توانی عروس و دامادهایی را ببینی که در حال خرید و تهیه سور و سات عروسی‌شان هستند.

معمولاً در ماه رجب و شعبان عروسی‌ها زیاد است و به سختی می‌توان سالن خالی پیدا کرد، مگر این‌که از مدت‌ها قبل اقدام کنید تا بتوانید سالن دلخواه خود را بیابید.

همیشه و همه جا برای ازدواج جوان توصیه شده و همواره مد‌نظر همه از جمله مسئولان، رسانه‌ها، مطبوعات و صدا و سیما قرار داشته است.

اهمیت این موضوع در حدی است که مسئولان سازمان ملی جوانان که متولی امور جوانان هستند، در همان ابتدای سال 87 با برگزاری جلسه‌ای اعلام کردند که از جمله اولویت‌هایی که در دستور کار خود قرار داده‌‌اند، مسئله ازدواج جوانان است.

این در حالی است که این سازمان سعی کرده تا ذهنیت جوانان را نسبت به این امر مقدس آگاه و آماده کند. برگزاری همایش‌های ازدواج، اعزام زوج‌های جوان به مشهد مقدس‌، تهیه بسته‌ها و بروشورهای تبلیغاتی و چاپ کتاب از جمله اقداماتی است که این سازمان سعی کرده تا با انجام آن‌ها بتواند جوانان را نسبت به امر ازدواج ترغیب کند.

اما این را همه می‌دانیم که اگر از جوانی بپرسیم چرا تا حالا ازدواج نکرده‌ای چه پاسخی خواهد داد؟

همیشه و همه جا جوانان با مشکلات مالی مواجهند، هزینه‌های سنگین برای ازدواج‌، ‌تهیه مسکن، وجود مهریه‌های سنگین و نظایر آن از جمله مشکلاتی است که جوانان در پاسخ به فرار از ازدواج مطرح می‌کنند و‌ همه این‌ها بعد از پیدا کردن یک همسر مناسب مطابق با معیارها و نظرات خانواده به وجود می‌آید.

چند سالی است که مسئولان به منظور ترویج برگزاری مراسم کم هزینه سعی کرده‌اند تا با دعوت از دانشجویان در مراسم ازدواج دانشجویی و کم هزینه فرهنگ‌سازی کنند اما ظاهراً این روش کارساز نبوده چرا که این افراد بعد از گرفتن مراسم کم هزینه توسط مسئولان و گرفتن وام جهیزیه و یا دیگر موارد،‌ مجدداً اقدام به برگزاری مراسم ازدواج‌ جداگانه و پر هزینه خارج از فضای دانشگاه می‌کنند.

معمولاً دختر و پسرهای جوان اعتقادی به برگزاری مراسم مجلل ندارند اما به خواست اطرفیان و چشم و هم‌چشمی مجبور‌ند این هزینه‌ها را متقبل شوند و یک شب به یاد‌ماندنی را برای خود به جای بگذارند اما شبی که هر زمان از آن یاد می‌کنند از خرج کردن اسکناس‌های تا نخورده دلشان خون می‌شود.

یکی از مواردی که همیشه در عروسی‌ها جلوه‌نمایی می‌کند؛ لباس سفید عروس است، معمولاً عروس خانم‌ها برای انتخاب لباس سفید عروسی وقت زیادی باید صرف ‌کنند.

الف.م دختر 27 ساله‌ای است که در این رابطه می‌گوید: علاوه بر صرف وقت باید هزینه زیادی نیز بپردازیم. اگر بخواهیم لباسی که تازه دوخته شده است را به عنوان نخستین نفر بپوشیم و به صورت کرایه‌ای نیز باشد نه خرید، باید مقدار هزینه بیش‌تری پرداخت کنیم اما در مجموع قیمت‌های لباس از مزونی تا مزون دیگر متفاوت است.

در حوالی خیابان ونک در یکی از فروشگاه‌های لباس عروس پایه قیمت‌‌های اجاره لباس عروس از 800 هزار تومان شروع می‌شود، همچنین قیمت خرید همان لباس عروس نیز 2 برابر است. ضمن این‌که قیمت با مدل انتخابی ارتباط مستقیم دارد به عبارت دیگر قیمت لباس عروسی که انتخاب می‌شود بسته به نوع و مدل و طراحی آن بیش‌تر نیز می‌شود.

به گفته فروشنده مغازه، ابتدا مدل باید انتخاب شود و با توجه به کار دست انجام شده روی لباس، قیمت‌ها نیز مختلف است اما پارچه‌هایی که اکثراً در این فروشگاه استفاده می‌شوند خارجی هستند.

این خانم فروشنده می‌افزاید: برای دوخت لباس عروس باید حداقل 2 ماه زودتر از مراسم اقدام کنید، تمام لباس‌های موجود دوخت خودمان است و تاج عروس نیز سر لباس است ، از 30 هزار تومان تا 80 هزار تومان هزینه کرایه تاج است.

این درحالی است که قیمت لباس عروس در یکی از میدان‌های جنوب شرقی حدود 150 هزار تومان و خرید آن نیز 300 هزار تومان است.

به یکی از گل‌فروشی‌های حوالی خیابان آفریقا مراجعه ‌می‌کنیم درباره نحوه سفارش دسته گل عروسی از آقای گل فروش خواستیم توضیحاتی‌ بدهد.

مرد گل فروش ‌ابتدا می‌گوید: همه عروس خانم‌ها و آقا داماد‌ها اول باید از طریق کامپیوتر مدل دسته گل و ماشین عروس خود را انتخاب کنند، سپس با توجه به نوع گل و همچنین تعداد گل‌های استفاده شده، قیمت مشخص می‌شود. برای ماشین عروس هم به همین صورت است اگر بخواهند مدل جدید و شیکی سفارش دهند، باید هزینه بیش‌تری بپردازند.

"ح.خ" داماد 30 ساله‌ای است که به همراه همسرش به گل فروشی مراجعه کرده است. این عروس و داماد سعی داشتند تا جدیدترین گل ممکن که متناسب با ظاهر و آراستگی شب عروسی است، انتخاب کنند؛ هر کدام از گل‌هایی را که انتخاب می‌کنند از گل فروش نظر می‌خواستند و گل فروش نیز آن‌ها را راهنمایی می‌کند. بعضی گل‌ها بسیار شیک بودند اما از طرفی قیمت زیادی دارند و گل فروش هم مدت عمر آن‌ها را گوش زد می‌کند که زود پژمرده می‌شود یا دیر.‌ پسته دریایی، مغز نیلوفر آبی از جمله گل‌هایی است که به خاطر تازگی و جدید بودن بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد اما ماندگاریشان نیز مهم است.

بالاخره بعد از مدت زمان طولانی دسته گل مورد نظر‌شان را انتخاب می‌کنند و بابت یک دسته گل کوچک مبلغ 50 هزار تومان پرداخت می‌کنند.

قیمت‌های دسته ‌گل در نقاط مختلف شهر متفاوت است و حتی نوع تزئین هم در آن متفاوت است.

"ح.خ" مرد جوانی که به گفته خودش 30 ساله، دارای مدرک لیسانس عمران و ‌داخل بازار بزرگ تهران کار می‌کند، ‌درباره برآورد هزینه عروسی‌ خود می‌گوید: میزان هزینه‌ای که برای مراسم عروسی در نظر گرفته‌ام با تعداد میهمان‌های در نظر گرفته تغییر می‌کند، متأسفانه در تهران رسم خیلی بدی وجود دارد‌؛ رسم‌های خیلی کهنه و قدیمی‌، با این همه هزینه کردن آخر هم پشت سرت حرف می‌زنند تا جایی که عروس و داماد و خانواده‌هایشان تحت فشار قرار می‌گیرند.

هرکه بامش بیش برفش بیش‌تر

این داماد جوان که در گران‌ترین گل فروشی تهران دسته گل خود را سفارش داده، از هزینه‌های سنگین عروسی بسیار شکایت می‌کند و می‌گوید: میزان هزینه‌های ازدواج به توان افراد و‌ انتظارات جامعه از آن‌ها بستگی‌ دارد، وقتی می‌گوییم شغلمان آزاد است، با توجه به نوع شغل برآورد هزینه می‌کنند و این درست نیست.

هر کسی به نسبت شغلی که دارد دردسر‌هایی دارد «هرکه بامش بیش برفش بیش‌تر ». این را آقای داماد می‌گوید و در حالی که دست همسرش را در دست دارد گویی به یک‌باره موضوع گرانی و هزینه‌های عروسی را فراموش می‌کند و لبخندی از شادی بر روی لبانش می‌نشیند و می‌گوید: با یک نفر قراردادی بسته‌ایم و قرار است تا او همه کارهای ما را انجام ‌دهد اما چون همسرم تمایل داشت، دسته گلشان را از یکی از گل‌فروشی‌های معروف انتخاب کنند به این گل‌فروشی آمدیم اما همه کارها از جمله ماشین و حتی تهیه شام و غیره همه به عهده فردی است که ما با آن قرارداد بسته‌‌ایم.

به گفته این داماد بازاری، هزینه 20‌ نوع غذا به همراه انواع سالادها و ژله‌ها و گروه موسیقی‌ 15 تا 20 میلیون تمام شده است.

از این مرد جوان درباره محل سکونتش می‌پرسم و می‌گوید: اهل شهرک غرب است ولی همسرم در حوالی خیابان اوین ساکن است و منزلی هم که در نظر داریم در ابتدای زندگی در آن‌جا سکونت کنیم، در حوالی میدان هروی است.

از عروس خانم می‌پرسیم، که چه میزان هزینه برای حلقه ازدواجتان کرده‌اید؟ در حالی که به همسرش نگاه می‌کند از او می‌خواهد تا همسرش پاسخ دهد‌؟ مرد جوان هم خیلی محکم می‌گوید: حلقه خانم نزدیک 3 تا 4 میلیون هزینه برداشت ولی حلقه خودم را چون مسجد می‌روم و وضو می‌گیرم نمی‌خواهم گران باشد که اگر گم شد مشکلی پیش نیاید؛ به همین دلیل حلقه متوسطی را انتخاب کردم که حدود 400 هزار تومان شد.

ح.خ درباره سفارش لباس عروس هم می‌گوید: قیمت واقعی لباس مورد نظرمان حدود 3 میلیون تومان بود اما چون خاله همسرم خیاط بودند و آشنا بود خیلی قیمت مناسبی تمام شد و حدود یک میلیون و 500 هزار تومان تمام شد.

از هر دوی آن‌ها می‌پرسیم، دوست داشتید مراسم عروسیتان را ساده برگزار می‌کردید؟ در مقابل پسر جوان پاسخ می‌دهد: همسرم تأکید داشتند نه ساده ساده اما نفرات کم باشد و هزینه کم‌تری پرداخت شود، تنها مسئله‌ای که همسرم روی آن تأکید داشت عکس‌ها بود قرار است عکس‌ها در 40 صفحه ژورنالی تهیه شود،‌ حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان هزینه عکاسی و فیلمبرداری شده است.

این داماد 30 ساله در رابطه با سایر هزینه‌های عروسی می‌افزاید‌: از جمله مواردی که همیشه مورد توجه است تهیه مسکن مناسب است با توجه به ‌این که 5 ساله پیش آپارتمانی در حوالی میدان هروی خریدم اما چون 5 سال گذشته بود‌، مجبور شدم برای بازسازی یک آپارتمان 100 متری 15 میلیون هزینه کنم.
جهیزیه‌ای همسر این آقا داماد نیز بالغ بر 20 تا 25 میلیون تومان بوده و ظاهراً از یخچال ساید بای ساید گرفته تا هرچیزی که فکرش را بکنید داشته است.

البته مهریه همسر این آقای داماد 110 سکه است و به نیت یاعلی 110 را انتخاب کرده‌اند و قصد دارند تا به زودی زندگی مشترک خود را شروع کنند.

این روزها هر کسی به نوبه خود سعی دارد که مراسم عروسی خوب و کم ‌هزینه داشته باشد اما معمولاً چشم ‌و هم‌چشمی‌ها نمی‌گذارند.

خوب می‌توانیم به یاد آوریم در طی سال‌های گذشته مراسم عروسی چگونه برگزار می‌شد؟ بزرگ‌تر‌ها سعی می‌کردند مراسم عروسی فرزند خود را در حیاط خانه برگزار ‌کنند؛ با یک برنامه‌ریزی دقیق هم مراسم خوبی برای فرزندانشان برگزار می‌کردند و هم این که اصراف نمی‌کردند و خرج اضافی برای عروس و داماد نمی‌تراشیدند.

یاد سال‌هایی به خیر که فقط تعداد به خصوصی از مردم مراسم عروسی‌اشان را در هتل‌ها و سالن‌های مجلل پرداخت می‌کردند و عده بیش‌تری از مردم در منازل‌ خود دور تا دور حوض آبی خانه قدیمی، صندلی می‌چیدند و چراغ‌های رنگارنگ روشن می‌کردند و بچه‌ها نیز دست می‌زدند و شادی می‌کردند، آن روز‌ها سعی می‌کردند دور و بر عروس داماد را شلوغ کنند و با زدن حرف‌های قشنگ در شادی آن‌ها شریک شوند، اما حالا چطور؟
رقابت در مجلل بودن مراسم عروسی باعث شده تا از یک نوع غذا به بی‌نهایت غذا برسیم و اینقدر بچینیم و هدر ‌دهیم تا تحسین دیگران را بدرقه راهمان کنیم.

مسئول تشریفات یکی از هتل‌های بزرگ تهران که نامش موسوی است در رابطه با تعداد‌ منوهای غذا و هزینه‌های آن‌ها‌ می‌گوید: 4 تا منو غذا داریم که از 16 هزار تومان شروع می‌شود تا 32 هزار تومان است ضمن ‌این ‌که حق ورود نمی‌گیریم ولی 17 درصد سرویس و عوارض هتل است که باید پرداخت شود.

منو شماره یک شامل‌: باقالی پلو‌، زرشک پلو، رولت فرانسوی، جوجه کباب، یک نوع خورشت، انواع سالاد و انواع کیک‌ها این رو مسئول تشریفات هتل می‌گوید و من فکر می‌کنم در کدام مراسم این همه غذا یک جا خورده شده‌؟ چه اندازه یک نفر می‌تواند گرسنه باشد که فرصت کند در زمان یک ساعت بتواند از همه این غذاها و ژله‌ها بخورد؟
کنجکاویمان بیش‌تر می‌شود، درباره منو شماره 4 ‌می‌پرسیم و در جواب می‌شنویم: منوی 32 هزار تومانی را نمی‌توانم بگویم. می‌پرسیم چرا؟ و او می‌گوید‌: چون حفظ نیستم و غذاهای این منو خیلی زیاد است.

موسوی در پاسخ به این‌که آیا این منو کباب بره دارد یا خیر می‌گوید؟ نفری 32 هزار تومان می‌دهید توقع دارید کباب بره هم داشته باشد‌؟ منو دیگری داریم که نفری 62 هزار تومان است و در آن کباب بره و هر چیزی که شما بخواهید روی میز شما وجود دارد.

این مسئول تشریفات هتل می‌گوید: ماشین قدیمی هم داریم که شبی 300 هزار تومان است و هر رنگی را که بخواهید می‌توانیم تهیه کینم.

موسوی با اطمینان کامل می‌گوید: هرکاری که برای برگزاری یک مراسم خوب لازم باشد انجام می‌دهیم.
مسئول تشریفات هتل دیگری در شمال شهر در رابطه با وضعیت رزرو این هتل و قیمت‌های موجود می‌گوید: با منوی 40 هزار تومانی دنیایی از غذاهای رنگین بر روی میز شام چیده می‌شود از قبیل 80 درصد جوجه‌کباب‌، باقالی‌پلو با گوشت بره، ژیگو بره، لازانیا، خورشت، ترچین، ماهی سفید، آلبالو پلو و غیره.

این مرد جوان می‌گوید: زمانی مشتری‌های ما افراد خاصی بودند و افراد متمول و پولدار تنها برای برگزاری مراسم عروسی فرزندانشان اقدام می‌کردند‌ اما در حال حاضر چشم و هم‌چشمی باعث شده تا افراد معمولی هم چنین مراسمی را انتخاب کنند. با تمام هزینه‌های بالا جالب است که اگر فردی بخواهد شبی را در این هتل انتخاب کند تا مراسم عروسی خود را در آن برگزار کند باید تا آبان ماه صبر کند می‌دانید چرا‌؟ چون تا آبان تمام روزها و مناسبت‌ها رزرو است و این مسئله جای تعجب داشت‌؟ با این قیمت‌های سنگین باید این نوع سالن‌ها خالی باشند اما غیره.

کی می‌دونه فاصله قیمت از شمال تا جنوب چه قدر است‌؟‌

سری به جنوب شهر می‌زنیم در یکی مزون‌های لباس عروس در میدان‌های جنوب شرقی تهران متوجه شدیم با صرف هزینه کمی به نسبت شمال شهر می‌توانید لباس عروسی را انتخاب کنید که هم زیبا باشد و هم به روز‌.

خانم فروشنده جوانی که حدوداً 25 ساله به نظر می‌رسد می‌گوید: هر کدام از لباس‌های عروسی که پسندیده شود دوخته می‌شود، با توجه به این‌که دیگر لازم نیست شما حتماً این لباس را بخرید و می‌توانید به صورت اجاره بردارید ‌و معمولاً شیک‌ترین لباس عروسی که در مغازه وجود دارد نهایتاً 200 هزار تومان تمام می‌شود و خرید همان لباس نیز حدود 300 هزار تومان است.

150 هزار تومان کرایه لباس عروس در جنوب شهر کجا و 800 هزار تومان قیمت پایه برای کرایه در مزون‌های شمال شهر کجا؟

کرایه بنز مدل 2008 برای یک شب عروسی 700 هزار تومان

این روزها بازار کرایه ماشین‌های قدیمی و به موازات آن ماشین‌های مدل 2008 برای برگزاری مراسم عروسی نیز گرفته و طوری است که عروس خانم و آقا دامادها برای تهیه ماشین عروس شیک و مدرن سعی می‌کنند تا یکی از این ماشین‌های جدید را کرایه کنند.

یکی از این آژانس‌های کرایه ماشین می‌گوید: جدیدترین بنز مدل 2008 کرایه آن شبی 700 هزار تومان است که برای اجاره این ماشین یک سند به همراه یک فقره چک برای ضمانت دریافت می‌شود. البته اگر با راننده باشد دیگر این مسائل نیازی نیست.

به گفته این مرد ماشین‌های کمری و سانتافه و یا دیگر مدل‌ها نیز وجود دارد و قیمت آن‌ها نیز فرق‌می‌کند. البته ماشین‌های قدیمی نیز در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع نیز وجود دارند که کرایه‌ آن‌ها نیز متفاوت است.

زمانی که در سطح شهر گشت‌ و گذاری می‌زنیم فقط ماشین عروس‌های مدل بالا و یا بنزهای آخرین مدل را نمی‌بینیم که تزئین شده‌اند؛ ماشین‌های معمولی نیز می‌بینید که جلوی در‌ گل‌فروشی‌ها منتظر‌ند تا آرایش شوند و یا تزئین شدند.

اما با تمام این اوضاع و احوال گرانی‌ها و ارزانی‌ها، خوشبختانه هنوز هستند کسانی که به دنبال تشکیل خانواده هستند و مسائل حاشیه را بهانه نمی‌کنند و سعی می‌کنند با واقع‌گرایی و برنامه‌ریزی مشخص به زیر یک سایه بان بروند و جدال شیرین با زندگی را آغاز کنند.

یر اساس آخرین اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور ازدواج ثبت شده در 3 ماهه اول سال جاری در کل کشور 242 هزار و 561 مورد بوده است و همچنین 25 هزار و 362 مورد نیز طلاق در کشور در این ایام رخ داده است.

افزایش گرانی‌، افزایش ازدواج

علی‌رغم گرانی مسکن و گرانی هر چیزی که فکرش را بکنیم خوشبختانه هنوز صدای ‌هل هله در شهر شنیده می‌شود‌، هنوز دختر و پسرهایی هستند که به دنبال آغازی نو هستند‌، هستند دختران سفید پوش همراه با آرزوهای سبز، با نیلوفران آبی که بر روی گیسوان خود می‌گذارند، و پسرانی که با اقتدا‌ به مولایشان علی‌(ع) تاریکی‌ها را پشت سر می‌گذارند و به سوی روشنایی حرکت می‌کنند و به داشتن زندگی سعادتمندانه فکر می‌کنند.

بنابر آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ازدواج‌های انجام شده در 2 ماهه اول سال جاری تعداد 167 هزار و 914 فقره است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش یافته است.

اما همیشه بعد از مطرح شدن ازدواج، موضوع طلاق نیز عنوان می‌شود و مورد توجه کارشناسان و مسئولان است. این‌که چه تعداد طلاق در کشور انجام شده و عوامل مؤثر در بروز طلاق کدام‌ها هستند؟ همیشه و همه جا مورد نظر بوده است آیا توقعات زیاد خواستن زندگی‌های پرزرق و برق می‌تواند در بروز طلاق مؤثر باشد و یا بالعکس این فقر است که بستر جدایی را فراهم می‌کند؟

بر اساس گزارش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طلاق‌های انجام شده در دو ماهه اول امسال نیز تعداد 14 هزار و 874 فقره است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 14 هزار و 117 فقره بوده، 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

‌به گفته موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یکی از عوامل افزایش ازدواج تسهیلات وام ازدواج است که در سابق 2 میلیون تومان بود ولی در حال حاضر به صورت 4 میلیون تومان به زوج‌های جوان اعطا می‌شود.

حتی وام ازدواجی که شهرداری به اقشار آسیب‌پذیر جامعه پرداخت می‌کند نیز مؤثر است. با توجه به این‌که وام یک میلیونی که زوج‌های جوان تعلق می‌گیرد بدون کارمزد است و جریمه‌ای نیز بابت دیرکرد پرداخت اقساط واریز نمی‌کنند از جمله امکاناتی است که برای بسترسازی ازدواج جوانان انجام شده است و یا حتی سالن‌هایی که با همکاری شهرداری باید به صورت رایگان به عروس و دامادهای جوان خدمات ارائه کنند می‌تواند کمکی به جوانانی باشد که از توانایی مالی خوبی برخوردار نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها