تکلیف رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری 4 جلسه و تاخیر زیاد که شایعاتی را نیز به همراه داشت، قرار است در جلسه امروز (شنبه)هیات رئیسه مجلس مشخص شود.
کد خبر: ۱۸۹۰۵۹

به گزارش ایرنا انتخاب ریاست بازوی علمی و تحقیقاتی مجلس شورای اسلامی در چند هفته اخیر کانون برخی گمانه زنی ها و شایعات مبنی بر اختلاف درباره گزینه مناسب برای تصدی این پست شد.

این مرکز که مطالعات پژوهشی ، ارایه نظرات کارشناسی و مشورتی به نمایندگان ، کمیسیون ها، ‌هیات رییسه و ریاست مجلس در مورد طرح ها و لوایح را برعهده دارد، در سال 1372 تاسیس شد.

مرکز پژوهش ها موظف به گردآوری و بررسی نظرات محققان و پژوهشگران دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دستگاه های اجرایی نهادها، گروه ها، انجمن های علمی وتخصصی واحزاب سیاسی و افکار عمومی در مورد نیازهای جامعه از نظر قانونگذاری است.
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس توسط هیات امنای این مرکز متشکل از رییس مجلس و اعضای هیات رییسه مجلس برای مدت چهار سال از میان نمایندگان ذیصلاح دارای مدارج بالای علمی و تجربه کافی انتخاب می شود و حکم رییس مرکز به امضای رییس مجلس می رسد.

اهم وظایف رییس مرکز پژوهش ها ارایه خط مشی ، پیشنهاد بودجه و نظارت عالیه بر امور اجرایی و پژوهشی است.
روح الله حسینیان، کریم شهرزاد، امیدوار رضایی، ‌مهدی کوچک زاده، احمد توکلی، یوسف نجفی از نمایندگان داوطلب احراز پست ریاست مرکز پژوهش های مجلس هستند.

هیات رییسه مجلس هشتم تاکنون با برپایی چهار جلسه پیاپی موفق به انتخاب گزینه نهایی برای این مسوولیت نشده است.طولانی شدن این روند باعث شد تا شایعاتی در این زمینه مطرح شود.

اسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و از جبهه متحد اصولگریان در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا شایعات مربوط به سهم خواهی جمعی از نمایندگان در این زمینه را رد کرد.

وی با بیان اینکه "مدعیان این بحث باید انصاب به خرج بدهند و با مسایل اینگونه برخورد نکنند".

اظهار داشت:مجلس شورای اسلامی نیازمند وحدت همه جانبه است،‌ نمایندگان مجلس تلاش دارند که وظایف خود را با وحدت کامل انجام دهند.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه "‌این مرکز با انجام پژوهش ها و کار کارشناسی درواقع بر کار کیفی و تصمیم گیری مجلس موثر است"، گفت:تاکنون چندین نامزد برای احراز این پست مطرح بوده که هیات رییسه درحال بررسی برنامه های آنها است. هیات رییسه مجلس تمامی جوانب کار را بررسی می کند. اینگونه نیست که این مسوولیت تقسیم و بحث سهم خواهی مطرح باشد.
 
زهره الهیان دیگر نماینده تهران در مجلس نیز اشاعه شایعات در این زمینه را نادرست دانست و گفت: نباید برای انتخاب رییس این مرکز وارد بحث های سیاسی و جناحی شد.
 
وی در عین حال از احمد توکلی به عنوان گزینه مطرح برای ریاست مرکز پژوهش ها برای چهار سال آینده نام برد.

این درحالی است که مهدی کوچک زاده یکی از نامزدهای ریاست مرکز پژوهش ها با انتقاد از طولانی شدن روند انتخاب رییس این مرکز، اظهار داشت:اگر مساله انتخاب یک فرد شایسته برای یک مرکز پژوهشی مطرح است، ملاحظات سیاسی نباید در آن دخیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه "یکی از آفت های تحقیق و پژوهش داشتن تمایلات افراطی سیاسی است"، گفت:طولانی شدن انتخاب رییس یک مرکز پژوهشی این شائبه را به وجود می آورد که عده ای تمایل ندارند که فرد خاصی انتخاب شود و یا می خواهند گزینه مطلوب آنان رای بیاورد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود:نامزدهای محدودی برای ریاست مرکز پژوهش ها وجود دارد و بررسی صلاحیت های آنها و نیز مقایسه برنامه هایشان نباید به این حد طولانی شود.

کوچک زاده یادآور شد:برخی از نامزدهای احراز این پست در مشاغل دیگری مشغول به کار شده اند و در بین کسانی که باقی مانده اند، انتخاب بر اساس سوابق تحصیلی، کاری و برنامه های ارایه شده آنان نباید چندان مشکل باشد.

وی تصریح کرد:شاید عده ای می خواهند برخی را در این پست نگمارند و لذا انتخاب هر چه سریعتر رییس این مرکز می تواند به این شایعات در این خصوص پایان دهد.

محمدرضا میرتاج الدینی از اعضای هیات رییسه مجلس نیز در این باره گفت:مسایل سیاسی در انتخاب رییس مرکز پژوهش ها اثرگذار نیست.

وی با اشاره به انتشار برخی مطالب در سایت ها و روزنامه ها مبنی بر سیاسی شدن و به تعویق افتادن انتخاب رییس مرکز پژوهش ها در هیات رییسه، اظهار داشت:انتخاب رییس این مرکز روند عادی و صحیح خود را در هیات رییسه طی می کند و در حال رسیدن به نقطه پایانی است.

میرتاج الدینی تاکید کرد:رییس مرکز پژوهش ها در جلسه روز شنبه آینده هیات رییسه مجلس مشخص خواهد شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس، انتشار برخی گزارش ها و سیاسی جلوه دادن انتخاب رییس این مرکز را جوسازی رسانه ای عنوان کرد و گفت:هیات رییسه مجلس در یک فضای منطقی به دور از هر نوع جهت گیری سیاسی رییس مرکز پژوهش ها را انتخاب خواهند کرد.

وی تاکید کرد:مرکز پژوهش های مجلس، مرکزی تخصصی و علمی است و مباحث سیاسی در انتخاب رییس آن دخالت نخواهد داشت. 
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها