تحقیقات وزارت دفاع آمریکا ــ پنتاگون ــ‌ نشان می‌دهد 34 درصد زنان و 6 درصد مردان عضو ارتش آمریکا در سال 2006 گفته بودند تحت آزار جنسی بالادست‌ها و همقطاران خود قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۸۸۳۰۸

به گزارش آسوشیتدپرس، این ارقام بسیار کمتر از ارقام واقعی است زیرا بسیاری از نظامیان از ترس بیکار شدن یا باور نکردن ادعای خود، حاضر به شکایت و یا دادن گزارش نمی‌شوند. 

براساس گزارش فوق 23 درصد زنان و 15 درصد مردان عضو ارتش در پاسخ به این که آیا آزارجنسی در ارتش نسبت به 4 سال پیش بیشتر شده در سال 2006 جواب مثبت دادند.

خانم آن رایت سرهنگ بازنشسته که 29 سال در ارتش آمریکا خدمت کرده است، در این باره می‌گوید؛ارتش آمریکا فرهنگ تحمل هر شرایطی را تقویت می‌کند، زیرا نظام قضایی و عدالت عده بسیار کمی از متجاوزان را مجازات می‌کند.

وی معتقد است؛کلاس‌ها و دوره‌های آموزش مقابله با این تهاجمات و آزارهای جنسی دهه‌ها است که تشکیل و برگزار می‌شود، اما فایده چندانی نداشته است.

رایت که در سال 2003 از مقام خود به عنوان یک دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ عراق کناره‌گیری کرده و در حال حاضر از فعالان صلح است، می‌اقزاید؛ این موضوع تازه‌ای نیست. احساس می‌کنم آمار پنتاگون بسیار کمتر از میزان واقعی است و لازم است مسئولین استخدام در ارتش درباره فرهنگ ارتش که فرهنگ خشونت علیه زنان است به زنان توضیح بدهند.

دامنه تجاوزات جنسی در ارتش آمریکا به قدری گسترده و شدید است که همه مراکز و پادگان‌های نیروی زمینی، دریایی، هوایی و تفنگداران آمریکا در سراسر جهان خطوط تلفنی ویژه برای دادن گزارش این حوادث برقرار کرده و دوره‌های آموزشی ترتیب داده‌اند.

باربارا کینگ، رئیس دفتر واکنش و پیشگیری از تجاوزات جنسی در پایگاه نیروی هوایی شپارد نیز در این باره گفت: ما قربانیان آزار جنسی را به منابع لازم پیوند می‌دهیم تا بتوانند به زندگی عادی بازگردند.

اجرای این برنامه‌ها از سال 2004 که نگرانی درباره قربانیان تجاوزات جنسی در ارتش آمریکا در عراق و کویت افزایش یافت، آغاز شد. رسوایی دانشگاه نیروی هوایی و شکایات کارکنان زن آن دایر بر این که در نتیجه گزارش تجاوز به خود مجازات یا بیکار شده‌اند نیز در شروع اجرای این برنامه تأثیر داشت.

به گزارش وزارت دفاع آمریکا در مقایسه با 2947 مورد شکایت جنسی در سال 2006 و 2374 مورد در سال 2005، سال گذشته 2688 مورد تجاوز جنسی از طرف زنان و مردان در ارتش آمریکا گزارش داده شد. مقامات می‌گویند تغییر در روش گزارش دادن، مقایسه ارقام سال‌های مختلف را دشوار می‌سازد.

قربانیان از سال 2005 می‌توانند مشکلات خود را محرمانه ارائه دهند. تجاوز به ثبت می‌رسد، اما تحقیقی به عمل نمی‌آید و به زنجیره فرماندهی اطلاع داده نمی‌شود. با این حال قربانیان می‌توانند از امکانات پزشکی و دارویی، مشاوره و خدمات دیگر برخوردار شوند.

بعضی از قربانیان از ترس از دست دادن شغل خود، این که کسی حرف‌شان را باور نکند یا رفتار دیگران با آنان عوض شود، موضوع را گزارش نمی‌دهند. اما بعضی از آنان پس از بهبود روانی تصمیم می‌گیرند موضوع را رسماً گزارش کنند.

دکتر کی ویتلی مدیر دفتر واکنش و پیشگیری از تجاوزات جنسی وزارت دفاع آمریکا نیز گفت: این کار مهم است چون به این ترتیب می‌توانند کمک‌های پزشکی لازم را دریافت کنند. ما واقعاً به این اقدامات زودهنگام نیاز داریم. کار ما مراقبت از سربازان است.

خانم دکتر ویتلی افزود: بخشی از برنامه ما شامل تشکیل کلاس‌های پیشگیری از آزار و تجاوز جنسی برای همه سربازان در دوره آموزشی پیش از اعزام آنان است. از پاییز امسال هم اجرای برنامه جدیدی را درباره این که چگونه مردان می‌توانند از تجاوز دست بردارند، شروع می‌کنیم.

ویتلی گفت: یک خط تلفن 24 ساعته و یک هماهنگ‌کننده برنامه که مستقیماً به فرماندهان گزارش می‌دهد در هر پایگاه نظامی آمریکا در سراسر جهان در خدمت قربانیان است تا از آنها پشتیبانی کرده و به آنان یارذی دهد.

به گفته ویتلی تمام دانشگاه‌های ارتش بعضی از دانشجویان کم سن و سال را که پس از آزار جنسی به مصرف مشروبات الکلی رو می‌آورند به علت مصرف الکل در سن غیرقانونی مجازات می‌کردند که در حال حاضر مجازات آنان را تا روشن شدن تکلیف آزار جنسی‌شان به تعویق می‌اندازند.

طبق آمار وزارت دفاع آمریکا سال گذشته 181 نظامی آمریکایی به دلیل آزارجنسی همقطاران و زیردستان خود در دادگاه نظامی محاکمه شدند، 201 نفر از مجاری غیرقضایی مجازات شدند و 218 نفر دیگر مجازات اداری یا اخراج شدند. فرماندهان در 797 مورد به دلیل بی‌اساس بودن اتهام یا کافی نبودن شواهد نتوانستند اقدامی به عمل آورند، در 132 مورد عامل تجاوز شناسایی نشد و 111 پرونده نیز به دادگاه‌های غیرنظامی یا نهادهای خارجی تفویض شد. بیش از 570 پرونده دیگر نیز از پاییز گذشته در دست بررسی است.

اواخر ماه گذشته در پایگاه ویچیتال فالز در تگزاس، ساموئل لوفتون، سرهنگ نیروی هوایی به 9 سال زندان، پرداخت 14 هزار دلار جریمه و اخراج از ارتش محکوم شد. او که 27 سال سابقه کار داشت به زور یک کارگر غیرنظامی ارتش را بوسیده و ناراحتش کرده بود و از کارت سفر دولتی خود استفاده شخصی کرده و مرتکب خطاهای دیگری در پایگاه شپارد نیروی هوایی شده بود. لوفتون از اتهام تجاوز و حمله به دو زن دیگر تبرئه شد.

کینگ و کارکنان او، که با زنان غیرنظامی فوق همکاری کردند، هنگام شهادت این زنان در دادگاه حضور داشتند و هنگام قرائت حکم دادگاه به آنان تسلی دادند.

کینگ گفت: تحمل این مصائب از نظر روانی بسیار دشوار است و دانستن این که کسی حرف آدم را باور می‌کند باعث دلگرمی قربانیان می‌شود. ما تلاش می‌کنیم از نظر روانی و احساسی به قربانیان کمک کنیم.

ترجمه علی کسمایی

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها