به گفته محققان، کنترل فشار خون از دوران میانسالی به بعد ممکن است احتمال تحلیل قوای فکر (در اصطلاح پزشکی، دمانس) را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
کد خبر: ۱۸۷۹۰۹
جام‌جم: دلایل دقیق این که چرا فشار خون بالا می‌تواند احتمال ابتلا به تحلیل قوای فکر را افزایش دهد، روشن نیست. هرچند گروهی از دانشمندان معتقدند که فشار بالای خون می‌تواند روی جریان خون در مغز و میزان اکسیژنی که به آن می‌رسد، تاثیر منفی بگذارد. حدود یک‌چهارم از مبتلایان به تحلیل قوای فکر را بیمارانی تشکیل می‌دهند که به علت اختلالات عروقی دچار مشکل خون‌رسانی به مغز هستند.

قهوه بنوشید تا دردهای عضلانی‌تان کم شود

مهر: محققان اعلام کرده‌اند نوشیدن قهوه موجب می‌شود تا درد و گرفتگی عضلات که در بسیاری موارد پس از فعالیت زیاد یا انجام حرکات ورزشی ایجاد می‌شود، برطرف گردد. بررسی‌ها نشان داده که نوشیدن دو فنجان قهوه در روز می‌تواند دردهای عضلانی را تا 50 درصد کاهش دهد. محققان برای تایید این موضوع روی 9 نفر از زنانی که قهوه و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار نداده بودند، مطالعه کردند و نتیجه بسیار جالب بود.

وقتی از داوطلبان خواسته شد که ورزش کنند و پس از آن نیز قهوه بنوشند، مشخص شد که پس از چند روز عملکرد و توانایی بدنی‌شان بهبود یافت و دردهای عضلانی آنها نیز تا حد زیادی برطرف شد. جالب اینجاست که حتی پس از ورزش سنگین نیز افرادی که قهوه می‌نوشیدند تا 48 درصد کمتر دچار دردهای عضلانی می‌شدند.

مرگ 68 هزار زن در جهان بر اثر سقط جنین ناسالم

جام‌جم: بانک جهانی در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که سالانه حدود 68 هزار زن در سراسر جهان بر اثر سقط جنین‌های ناسالم و غیربهداشتی جان خود را از دست می‌دهند و در عین حال 3/5 میلیون زن دیگر نیز دچار معلولیت‌های موقتی یا دائمی می‌شوند.  به رغم تلاش گسترده در سراسر دنیا در جهت کنترل بارداری، 51 میلیون مورد بارداری‌های ناخواسته سالانه در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد و مربوط به زنانی است که از روش‌های کنترل بارداری ازجمله داروهای ضدبارداری استفاده نمی‌کنند.

این گزارش همچنین می‌افزاید: 25 میلیون مورد دیگر از این بارداری‌های ناخواسته به دلیل ناموفق بودن روش‌های ضدبارداری یا استفاده نادرست از این روش‌ها از سوی زنان اتفاق می‌افتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها