براساس مطالعات انجام شده در موسسه سرطان Dana farber افرادی که مبتلا به سرطان (روده بزرگ)‌ هستند و در خونشان مقدار زیادی ویتامین D وجود دارد، احتمال مرگشان طی دوره درمان کمتر از کسانی است که این ویتامین کمتر در بدنشان وجود دارد. طبق گزارش مجله clinical oncology که در 20 ژوئن منتشر شد، تحقیقات قبلی نشان داده بود میزان بالای ویتامین D در بدن احتمال خطر گسترش سرطان روده را تا 50 درصد کاهش می‌دهد، اما برآیند خروجی این مطلب مشخص نبود. برای پاسخ به این سوال محققان نتایج حاصل از 2 مطالعه دراز‌مدت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که در آن نمونه‌های خونی از شرکت‌کنندگان گرفته شد و سلامت جسمی آنها به مدت چند سال تحت نظر قرار گرفت.
کد خبر: ۱۸۶۷۴۳

نتایج این تحقیق که تحت عنوان «آزمایش اثرات ویتامین D در بیماران مبتلا به سرطان روده»  انجام شد، جالب توجه است؛ اما به گفته محققان خیلی زود است که به عنوان قسمتی از درمان و یا ضمیمه درمان توصیه شود.

محققان 304 نفر افراد مبتلا به سرطان روده را طی سال‌های 1991 تا 2002 تحت مطالعات اولیه و تخصصی قرار دادند.

میزان ویتامین D موجود در نمونه خونی این افراد اندازه‌گیری شد و براساس مقدار آن افراد به ترتیب به 4 دسته تقسیم شدند که گروه چهارم کمترین میزان ویتامین D را دارا بود. این میزان بیانگر کمبود ویتامین D محسوب می‌شد. نظارت بر این افراد تا زمان مرگشان و تا سال 2005 ادامه یافت. طی این مدت 123 نفر از بین رفتند که علت مرگ 96 نفر از آنها سرطان روده بود.

نتایج بررسی نشان داد افرادی که در گروه اول دسته‌بندی قرار داشتند، احتمال مرگشان به هر دلیل 48 درصد کمتر از افرادی بود که کمبود ویتامین D داشتند. همچنین احتمال مرگشان به دلیل سرطان روده 38 درصد کمتر بود.

مقدار ویتامین D موجود در خون حاصل جمع مقدار ویتامین D ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و تمامی منابع ویتامین D موجود در رژیم غذایی است. البته عوامل دیگری هم می‌تواند در این میزان و تفاوت آن از فردی به فرد دیگر دخیل باشد. افرادی که بیشترین میزان ویتامین D را داشتند، لاغرتر بودند و شاخص حجم بدن (BMI) کمتری داشتند و فعالیت بدنی‌شان بیشتر بود. در هر حال میزان بالای ویتامین D با میزان بیشتر زنده ماندن مرتبط است.

افرادی که مبتلا به سرطان روده هستند به منظور افزایش مکمل ویتامین D باید با پزشک معالج مشورت کنند. میزان مصرف روزانه استاندارد ویتامین D برای افراد زیر 50 سال 002Iu، افراد بین 50 تا 70 سال 004Iu و افراد بالای K  سال 600 (International Unit) است.

آتنا حسن‌آبادی‌
منبع: Physorg

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها