رییس شماره‌گذاری ناجا خبر داد

امکان ردیابی کارت خودروهای نو با VIN

سرهنگ غلامی رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه تردد خودروهای نو فاقد پلاک در کشور اکیدا ممنوع است از برخورد با نمایندگی‌های فروش خودرو متخلف خبر داد و گفت: نمایندگی‌هایی که اقدام به فروش خودروهای بدون پلاک می‌کنند با هماهنگی کارخانه مربوطه پلمپ می‌شوند.
کد خبر: ۱۸۶۳۲۰

سرهنگ غلامی روز یکشنبه در گفتگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه ارایه هرگونه خدمات توسط پلیس به این خودروها در صورت بروز حوادث رانندگی با مشکل مواجه می‌شود ، افزود: شهروندان به هیچ عنوان خودروهای بدون پلاک را تحویل نگیرند.

وی با اشاره به اینکه برگه‌های صادر شده توسط نمایندگی‌های خودروسازان برای خودروهای فاقد پلاک، وجاهت قانونی ندارد، تاکید کرد: این خودروها به هیچ وجه اجازه تردد ندارند و مأموران راهور در صورت مشاهده نسبت به توقیف این خودروها اقدام می‌کنند.

رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به این که خودروهای یادشده تنها به عنوان خودروهای امانی و نمونه از سوی خودروسازان در اختیار نمایندگی‌ها قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه می‌توانند مراتب را از طریق شماره تلفن 88288888 اطلاع دهند.

وی به سرانه خودروها در کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که در کشور ما به ازای هر 5/8 نفر جمعیت یک خودرو وجود دارد، در کشوری مانند آلمان که جمعیتی مشابه ایران دارد به ازای هر 5/1 نفر یک خودرو وجود دارد.

رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به شماره‌گذاری بیش از یک میلیون دستگاه خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: آمارها نشان می‌دهد بیشترین خودروهای شماره‌گذاری شده وارداتی در این مدت از کره جنوبی، ژاپن، چین و مالزی به کشور وارد شده‌اند.

وی به آمار شماره‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: ‌از ابتدای سال جاری تا کنون 276 هزار خودروی نوشماره، 396 هزار تعویض پلاک و 329 هزار نقل و انتقال در کشور صورت گرفته است که بدین ترتیب در بخش نوشماره 3 درصد، تعویض پلاک 16 و نقل و انتقال 31 درصد رشد داشته‌ایم و در مجموع شماره‌گذاری در کشور نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است.

از 7 میلیون موتورسیکلت موجود در کشور بیش از 4 میلیون کارت سوخت گرفته و حدود 2 میلیون موتورسیکلت نیز برای دریافت کارت سوخت مراجعه نکرده‌اند.

رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا بیشترین خودروهای شماره گذاری شده تولید داخل را به ترتیب با 101 هزار و 452 دستگاه متعلق به سایپا، 83 هزار و 633 دستگاه ایران خودرو و 4 هزار و 678 دستگاه پارس خودرو عنوان کرد و گفت: همچنین در این مدت 16هزار خودرو به کشور وارد شده و 538 دستگاه تراکتور نیز شماره‌گذاری شده است.

وی به وضعیت موتورسیکلت‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی موتورسیکلت‌ها گران بودن بیمه شخص ثالث است که با توجه به مذاکرات انجام شده با بیمه مرکزی مقرر شده است دفاتر بیمه در مراکز تعویض پلاک مستقر شوند و بیمه موتورسیکلت‌ها با 60 درصد ارزان تر از حال حاضر برای یک سال تمام با همه تعهدات مدنی و یک دستگاه کلاه ایمنی رایگان به موتورسیکلت‌ها از اول مهرماه اجرایی می‌شود.

رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا به آمار موتورسیکلت‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: از 7 میلیون موتورسیکلت موجود در کشور بیش از 4 میلیون کارت سوخت گرفته و حدود 2 میلیون موتورسیکلت نیز برای دریافت کارت سوخت مراجعه نکرده‌اند. از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد بیش از یک میلیون موتورسیکلت فاقد پلاک هم‌اکنون در کشور وجود دارد که باید هرچه سریعتر برای آنها فکری اساسی شود.

وی با اشاره به اجرای طرح تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها در کشور افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بیمه ارزان‌قیمت و نقل و انتقال ارزان برای موتورسیکلت‌ها دیده شده است که بدین ترتیب هزینه تعویض پلاک آنها 7 هزار تومان در مراکز تعویض پلاک پیش‌بینی شده است.

غلامی مرحله اول طرح تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها را موتورهای فاقد پلاک عنوان کرد و گفت: در مرحله بعدی تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها در زمان نقل و انتقال و پس از آن به صورت فراخوان آغاز می‌شود.

وی از فراهم شدن امکان ردیابی کارت خودروهای نو خبر داد و گفت: مالکان این خودروها می‌توانند از نیمه دوم سال جاری با مراجعه به سایت پلیس و وارد کردن VIN خودروی خود از آخرین وضعیت چاپ کارت خودرو مطلع شوند.

رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا به وجود یک میلیون و یکصد هزار خودروهای فرسوده در کشور اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد خودروهایی که در سن فرسودگی قرار دارند 5 برابر خودروهای دیگر در حوادث رانندگی آسیب‌پذیر هستند.

وی گفت: بر اساس آمارهای موجود سالانه 22 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور کشته شده و 26 میلیارد تومان این حوادث رانندگی به کشور خسارت وارد می‌کند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها