با انتخاب بیش از 500 برگزیده‌

جشنواره تولیدات مراکز صداوسیما طرحی نو در سردارد

گروه رسانه: شانزدهمین جشنواره تولیدات مراکز صداوسیما با شعار «فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم» از 27 تا 30 خرداد در شیراز برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صداوسیما دیروز در برابر خبرنگاران رسانه‌های مختلف نشست و درباره جشنواره شانزدهم تولیدات مراکز صداوسیما صحبت کرد.
کد خبر: ۱۸۰۷۶۸
موسوی‌مقدم در این جلسه با توضیح این که ارتقای کیفیت تولیدات یکی از اهداف برگزاری این جشنواره است، گفت: 60 درصد تجهیزات و منابع صداوسیما در شهرستان‌ها و مراکز استان‌هاست. در حال حاضر 28 شبکه استانی، 30 شبکه رادیویی استانی، 7 شبکه رادیویی شهری و 3 شبکه رادیویی محلی در کشور فعالیت می‌کنند.
وی در ادامه گفت: امروزه شبکه‌های استانی صداوسیما نقش بی‌بدیلی در ذخیره‌سازی فرهنگی، توسعه استان‌ها، ترویج و اشاعه اخلاق و مبانی معرفتی و بخصوص الگوسازی در حوزه اجتماعی و نیز ارائه مدل‌های بومی و محلی ایفا می‌کنند.

از آن گذشته شبکه‌‌های استانی در حال حاضر نقطه قوت و پشتیبان محکمی برای شبکه‌های محلی محسوب می‌شوند.

وی حفظ و تقویت هویت بومی و محلی، پاسداری از فرهنگ میراث تمدن کهن ایرانی و اسلامی، ارتباط گسترده با علما، ادبا و فضلای شهرستانی و معرفی ویژگی‌های منطقه‌ای را از مهم‌ترین ماموریت‌های این جشنواره عنوان کرد و گفت: یکی از شاخص‌‌های ارزیابی مراکز استان‌ها حضور فعالانه تولیدات مراکز در شبکه‌های ملی است. ما فقط در سال 86 به نسبت سال 85 به میزان 68 درصد رشد داشته‌ایم؛ یعنی میزان تولیدات فاخری که در شبکه‌های ملی، افزایش داشته است.

از این 68 درصد، 33 درصد آثار نمایشی بوده است (34 تله‌فیلم و 27 سریال)‌ همه این آثار مشحون از لهجه‌های محلی، بعضا زبان محلی، آداب و سنت‌های محلی، لوکیشن و لباس و صحنه محلی بوده‌اند. البته این عیب نیست که ما بخواهیم یک اثر خوب محلی  را با عوامل شبکه‌های ملی بسازیم.

علیرضا سالمی‌نیک، دبیر این جشنواره نیز با اشاره به استقبال از طرح داوری مردمی گفت: برای تقویت طرح داوری مردمی ما 2‌کار انجام داده‌ایم؛ اول این که آثار برگزیده از سوی هیات‌های داوری به نمایش عمومی درمی‌آیند و مردم می‌توانند این آثار را داوری کنند. علاوه بر این در بعضی از قالب‌ها مثل موسیقی و سیما،  یک مسابقه اینترنتی طراحی شده است که تاکنون استقبال از آن خوب بوده است.

همچنین حبیب‌الله مازندرانی مدیرکل صدای استان‌ها و رئیس کمیسیون صدا با توضیح این که جشنواره تولیدات مراکز یکی از بزرگترین همایش‌‌های برنامه‌سازان استانی است، گفت: از ویژگی‌های جشنواره امسال، حضور مراکز تازه‌تاسیس است که در سال‌های اول و دوم فعالیت خود هستند. در این میان مرکز خراسان جنوبی بیشترین میزان رشد را در تعداد برنامه‌های برتر و مرکز خراسان شمالی بیشترین میزان را در عوامل برتر داشته‌اند. همچنین مرکز کرمانشاه با 2 درصد رشد، موفقیت خوبی داشته است.

جشنواره تولیدات مراکز، امسال نیز در بخش‌های صدا، سیما، موسیقی، خبر و پژوهش و تحقیقات برنامه‌ای برگزار می‌شود. حضور عموپورنگ و اجرای برنامه‌ توسط او، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، نقد برنامه‌های رادیو و تلویزیون  و انتشار کتاب تاریخچه جشنواره از دیگر رویدادهای این جشنواره خواهد بود.

در جشنواره امسال 2265 اثر در 5 بخش توسط هیات انتخاب مورد ارزیابی قرار گرفتند که از آن میان 760 اثر به مرحله داوری رسیده است که در نهایت 507 نفر در بخش‌های مختلف انتخاب می‌شوند. همچنین 5 مرکز برتر معرفی می‌شود و یک مرکز هم عنوان «برترین» جشنواره را به خود اختصاص خواهد داد.

علاوه بر این مانند هر سال از 2 هنرمند شاخص تجلیل خواهد شد. افتتاحیه و اختتامیه جشنواره تولیدات مراکز در حافظیه شیراز برگزار می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها