اگر خواننده بخش قبلی «سلامت جنسی» بودید، با نشانه‌های بلوغ و علائم بلوغ زودرس و دیررس که از جمله بیماری‌های این دوران محسوب می‌شود آشنا شدید. این هفته هم شما را با مسائل روحی و عاطفی این دوران که از اهمیت بیشتری در حوزه سلامت جنسی برخوردار است آشنا می‌کنیم.
کد خبر: ۱۷۵۶۲۴

خجالت از بالغ شدن: اولین معضلی که نوجوان در دوران بلوغ با آن مواجه می‌شود ترس و خجالتی است که از
بالغ‌شدن دارد و همین نکته سبب می‌شود از مسائلی که می‌بایست با آن آشنا شود و آنها را فرا گیرد امتناع بورزد. بی‌آن که بداند این موضوع چه پیامدهای سویی می‌تواند برای وی در پی داشته باشد.

بلوغ و نقش والدین: متاسفانه کمتر اتفاق می‌افتد که پدر یا مادر، موضوعات مرتبط با بلوغ را برای فرزندشان توضیح دهند و براین عقیده‌اند که این موضوعات نیازی به معلم و دبیر ندارد و با گذشت زمان نوجوان، خود همه چیز را فرا می‌گیرد. این تفکر صددرصد غلط است.

 با توجه به تهاجم اخلاقی از سوی غرب اگر این مسائل برای نوجوان از راه درست آموزش داده نشود، نوجوان به راه کج رفته و دچار انحرافات اخلاقی می‌شود.

راه درست و علمی در برخورد با موضوع بلوغ فرزند این است که والدین از طریق گفتار ساده، کتاب‌های آموزشی و فیلم‌های صحیح و اخلاقی در این زمینه موضوع بلوغ و مسائل جنسی را برای فرزندشان روشن کنند.

به عنوان مثال خوب است که والدین مدت کمی پیش از ظهور علائم بلوغ در دخترشان بیشتر وی را با فیزیولوژی بدن زنان به زبان ساده آشنا کنند تا وی در صورت مشاهده این‌گونه علائم دچار هراس و سردرگمی نشود یا به عنوان مثال برخی علائم بلوغ در پسرها می‌تواند سبب بروز ناهنجاری‌های روحی شود. والدین باید دراین لحظات فرزندان خود را درک کنند و دلیل این‌گونه ناهنجاری‌ها را به سرعت کشف نمایند.برخی اوقات خوب است که پدر، پسر نوجوان خود را کنار خود بنشاند و بی‌‌آن‌که خجالت بکشد، برخی مسائل بلوغ را به زبان ساده برای وی
بازگو کند.

برقراری چنین ارتباط مناسب و سالم با نوجوان سبب می‌شود فرزند از عنفوان نوجوانی به پدر و مادر خود اعتماد کند و آنان را محرم رازهای خود بداند. پس با آموزش‌های درست مسائل بلوغ به نوجوان می‌توان به نوعی سلامت جنسی وی را در آینده تضمین کرد.

دکتر مسعود اصغری‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها