با پشت سر گذاشتن 22 سفر داخلی و خارجی طی 18 ماه‌

مستندی تازه درباره زندگی امام (ره) ساخته شد

گروه رسانه: بعد از گذشت 30 سال از وقوع انقلاب اسلامی، یک برنامه مستند تلویزیونی تلاش می‌کند با نگاهی تازه زندگی امام را در فاصله 15 خرداد سال 42 تا 12 بهمن 57 روایت کند. این مستند با نام نهضت امام خمینی آخرین مراحل فنی خود را طی می‌کند و بزودی آماده نمایش خواهد شد.
کد خبر: ۱۷۱۶۶۶

مصطفی محمد قاسم‌لو، کارگردان و تدوینگر این برنامه در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: محور این برنامه حوادثی است که برای خود امام پیش آمده و در کنار این موضوع، واکنش‌های امام به حوادث داخل کشور به فراخور اهمیت آنها و نیز انتشار اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های امام مورد اشاره قرار می‌گیرد. وی در ادامه از یک کار تحقیقی 10 ماهه برای ساخت این برنامه خبر می‌دهد و به این نکته هم اشاره می‌کند که تولید و تدوین برنامه از 18 ماه قبل آغاز شده تا در نهایت 18 برنامه حدودا 30 دقیقه‌ای تولید شود. قاسملو درباره ساختار برنامه هم به این نکته اشاره می‌کند که برنامه ساختاری خاطره‌گونه دارد و در آن همه حوادث در قالب خاطره از زبان افرادی بیان می‌شود که خودشان در این حوادث حضور داشتند و بخشی از حوادث این مقطع بودند. او با اشاره به مصاحبه محور بودن برنامه می‌گوید: علاوه بر این مصاحبه‌ها، در جاهایی که امام حضور داشته، تصاویری ضبط کرده‌ایم که در کنار تصاویر آرشیوی مورد استفاده قرار گرفته است.

کتاب نهضت امام خمینی نوشته سید حمید روحانی یکی از منابعی است که در کنار صحیفه نور مورد استفاده این مستندساز قرارگرفته است. یکی از جذابیت‌های این مستند، حضور دوربین سازنده در خانه‌ای واقع در شهر کربلاست؛ که جایی که امام خمینی در دوران تبعید، هنگام رفتن به زیارت امام حسین (ع)‌، در آن اقامت داشته است. این خانه همان زمان از سوی صاحبش به نام امام شده و این موضوعی است که کمتر کسی از آن اطلاع داشته است.

محل اقامت امام در بورسای ترکیه نیز از دیگر فضاهایی است که دوربین برنامه به آنجا رفته است. امام کمتر از یک سال در تبعید بود و هیچ یک از افرادی که موفق به دیدار ایشان در این محل شدند، امروز زنده نیستند. این مستندساز ابراز امیدواری می‌کند اگر کسی اطلاعاتی درباره این خانه دارد، در اختیار او بگذارد تا این مستند را کامل‌تر کند. او می‌گوید: البته در آن زمان امام برای ملاقات افراد به استانبول می‌آمد و دوربین ما نیز با ضبط تصاویری در این شهر، از این تصاویر به همراه روایت استفاده کرده است. تصاویر مربوط به حضور امام در پاریس نیز از سوی یک گروه دیگر ضبط شده است.

کارگردان برنامه نهضت امام خمینی تاکید کرده است: تمام این برنامه به شکل خاطره است و کلمه‌ای تحلیل در آن مطرح نمی‌شود. البته برنامه گفتار متن هم دارد.

برای ساخت این برنامه گروه سازنده 15 سفر به قم، 2 سفر به تبریز، یک سفر به مشهد و 2 سفر به شیراز داشته است. این برنامه با چند تیم مختلف تولید و تصویربرداری ساخته شده و یوسف صابری تصویر بردار بخش ایران و عراق بوده، در ترکیه صلاح‌الدین کار تصویر برداری را انجام داده و علی تاجیک مدیر تولید بخش ایران و ابوالفضل دمیرچی‌لو مدیر تولید بخش عراق بوده است. مصطفی چنگیز نیز در ترکیه مدیریت تولید را به عهده داشته  و محمد حسین محمودیان به عنوان گوینده و روح‌الله حسینی به عنوان نویسنده متن از دیگر دست‌اندرکاران این برنامه هستند. این برنامه به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد در گروه روایت فتح تولید شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها