سخنگوی وزارت امور خارجه:

فعالیت های هسته ای ایران به لحاظ ایمنی هیچ مشکلی ندارد

حسینی در واکنش به اظهارات ضد ایرانی مقامات انگلیسی گفت : تلاش ما همواره برای تصحیح رویکرد سیاسی این کشورهاست و با توجه به اهمیت عقلانیت و واقع گرایی امیدواریم کشورها سیاست ها، و رویکردهای مناسب را در مواجه با یکدیگر اتخاذ نمایند.
کد خبر: ۱۶۹۴۹۴

به گزارش مهر ، سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امورخارجه پیش از ظهر امروز در بخشی دیگری از نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در واکنش به مواضع اخیر وزیرخارجه دانمارک  مبنی بر تاثیرات منفی اهانت به مقدسات اسلامی بر اقتصاد کشورش اظهار داشت : با اصراری که برخی رسانه های غربی از جمله دانمارکی در روند اهانت به مقدسات اسلامی داشته اند این ذهنیت میان ملت های مسلمان شکل گرفته که در برخی از این کشورها برای مقابله با این روند عزم جدی ندارند.

وی با اشاره به شکل گیری اعتراضات خودجوش در کشورهای اسلامی افزود: طبیعی است که در صورت تداوم این روند اقدامات مقابله جویانه از سوی ملت های مسلمان نیز گسترش می یابد و این موضوع ممکن است ابعاد جدید نیز به خود بگیرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به درخواست برخی کشورهای اروپایی از ایران برای پیوستن به کنوانسیون ایمنی هسته ای اظهارداشت: تمامی فعالیت هایی که جمهوری اسلامی ایران درخصوص نیروگاه اتمی بوشهر انجام داده زیرنظر مستقیم آژانس بوده و به لحاظ ایمنی هم تمام مسائلی که مورد توجه آژانس قرار داشته در حد عالی از ایمنی لازم برخوردار است.

حسینی تاکید کرد که فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران به لحاظ ایمنی هیچ گونه مشکلی ندارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه درپاسخ به سئوالی درباره مواضع اخیر منوچهرمتکی مبنی بر اینکه جزئیات بسته جدید ایران برای مدیریت مسائل جهانی  به زودی اعلام می شود گفت در این خصوص بیشتر از آنچه که آقای متکی توضیح داده اند چیز جدیدی ندارم.

دربخش دیگری از این نشست خبری یکی از نمایندگان رسانه های داخلی با اشاره به روند رو به رشد مواضع ضد ایرانی مقامات انگلیسی برلزوم قطع رابطه دیپلماتیک تهران - لندن تاکید کرد که حسینی در واکنش به این سخن یادآور شد: بنای دستگاه دیپلماسی کشور بر قطع روابط نیست ، بلکه تلاش ما همواره برای تصحیح رویکرد سیاسی این کشورهاست. با توجه به اهمیت عقلانیت و واقع گرایی امیدواریم کشورها سیاست ها، و رویکردهای مناسب را در مواجه با یکدیگر اتخاذ نمایند.

حسینی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر کم کاری وزارتخانه متبوعش در پرونده دستگیری نصرالله تاجیک در انگلیس گفت: به محض اینکه وزارت امورخارجه از بازداشت ایشان مطلع شد اقدامات گسترده ای در جهت پیگیری و آزادی این دیپلمات ایرانی ساماندهی گشت.

وی ضمن تشریح فعالیت های دستگاه دیپلماسی کشور برای آزادی این دیپلمات ایرانی افزود: از همان آغاز کمیته ای در وزارت خارجه برای این منظور تشکیل شد و هیئتی نیز از اداره کنسولی ما به لندن اعزام شدند و با وثیقه بسیار سنگین مقدمات آزادی ایشان را علیرغم مخالفت انگلیس فراهم آوردیم البته در این زمینه ملاقات های متعددی نیز از سوی سفیر ایران در لندن با مقامات انگلیسی انجام شد.

حسینی با اشاره به نقش آمریکا در پرونده نصرت الله تاجیک گفت: ما همواره تاکید داشته ایم که اتهامات وارده شده براین دیپلمات ایرانی واهی وغیر واقعی بوده و درهمین زمینه هم ازمسئولان انگلیسی خواسته ایم تا بدون تاثیرپذیری ازفشارهای آمریکا مقدمات آزادی ایشان را فراهم نمایند.

سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید براینکه مسئولیت هرگونه خسارت مادی و معنوی وارد شده براین دیپلمات ایرانی، بر عهده انگلیس خواهد بود ادامه داد : ما همواره از تمام ظرفیت های موجود برای آزادی تاجیک استفاده کرده ایم اما متاسفانه فشارهای آمریکا بر دولت انگلیس و برخی از مسئولان آن کشور باعث شده این موضوع به اینجا کشیده شود اما این پایان کار نیست و ما اقدامات لازم را در این زمینه ساماندهی می نماییم.

حسینی همچنین اتهامات اخیر ایمن الظواهری مرد شماره دو القاعده به ایران را تا زمان روشن شدن منبع آن غیرقابل اعتنا دانست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به انتشار برخی اخبار منبی بر اینکه انگلیس از فعالیت های فرهنگی ایران و باغ منچستر ممانعت به عمل می آورد اظهارداشت: ما تاکید داشته ایم که فعالیتهایی که درباغ قلهک صورت می گیرد باید همواره در چارچوب قانونی و با هماهنگی وزارت خارجه باشد ، آنچه که  در لندن  نیز صورت می گیرد از جمله فعالیت های آموزشی، ورزشی و یا سایر موارد در چارچوب هماهنگی های جمهوری اسلامی با مسئولان ذیربط انگلیسی صورت گرفته است.

انتخاب سفرا منحصر به وزارت خارجه نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد آمریکایی ها با گروهک منافقین و برخی عناصر گروهک های تروریستی فعال دیگر دیدار کرده و با هدف مختل کردن امنیت در نقاط مرزی ایران و ترکیه حمایت های سیاسی و اقتصادی از آنها داشته اند.

وی سخنان اخیر محمد البرادعی مبنی بر کند شدن فعالیت های هسته ای کشورمان گفت: فعالیت های هسته ای ایران درچارچوب مشخص خود ادامه می یابد و تداوم این فعالیت ها براساس نظر کارشناسان فنی ماصورت می گیرد.

حسینی درباره موضع قطعی تهران در خصوص مذاکره با گروه کشورهای موسوم به 1+5 افزود: ما پیش از این نیز تاکید کرده و همچنان اعلام می کنیم که آنچه مربوط به موضوع هسته ای ایران بود در چارچوب مدالیته با آژانس پایان یافته و روند عادی خود را پیدا کرده است.

او خاطرنشان کرد: در مورد مسائل و محورهای مختلف نیز معتقدیم فرصتهای خوبی برای ایران و کشورهای اروپایی وجود دارد تا با یکدیگر گفتگو کنند؛ به اعتقاد ما دراین زمینه ازتمام ظرفیت ها استفاده نشده  و روابط دوطرف می تواند بهتر از شرایط فعلی ساماندهی شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه بسته جدیدی که قرار است ایران طراحی کند به آژانس ارائه می شود یا  1+5؟ ، گفت : اجازه دهید تا بسته فعلا بسته بماند ودر موقع خود توضیحات مربوط به آن را خدمتتان عرض خواهیم کرد.

یکی دیگر ازخبرنگاران از حسینی سئوال کرد آیا دستگاه دیپلماسی کشورضوابط خاصی برای انتخاب سفیران ایران در کشور های خارجی دارد یا هرکس از سمت هایی چون وزارت کناره گیری می کند به عنوان سفیر ایران برگزیده می شود؟ که سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: وزارت خارجه برای این منظور ضوابط خود را دارد .

وی ادامه داد : دستگاه دیپلماسی با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های افراد ، اشخاص متناسب و مناسب را که تخصص لازم در این زمینه داشته باشند به عنوان سفیر ایران به کشورهای مختلف اعلام می کند البته این روند به این معنا نیست که انتخاب سفرا تنها منحصر به وزارت خارجه باشد. اگر فردی خارج از وزارت خارجه توانایی های لازم برای این منظور را داشته باشد از او استفاده خواهد شد.

حسینی مواضع اخیر روسای جمهور آمریکا و انگلیس درباره فعالیتهای هسته ای ایران را غیر واقعی دانست و گفت: این مواضع منطبق بر هیچ یک از واقعیات مربوط به فعالیتهای ایران و گزارشات فنی و حقوقی آژانس نبوده و لذا صرفا اتهاماتی بی پایه و اساس است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد:  تا زمانی که فعالیت های هسته ای ایران مسالمت آمیز باشد هیچ قانونی کشور ما را از تداوم این فعالیتها منع نکرده و لذا چیزی که مبنای حقوقی و فنی ندارد برای ما قابل اعتنا نیست.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید با توجه به مواضع مقامات آژانس و برخی منابع سازمان انرژی اتمی ایران محور مذاکرات هاینون در تهران موضوع مطالعات ادعایی خواهد بود ، گفت: آنچه در مورد سفر هاینون عرض کردم و محورهای اصلی گفتگوهای او در ایران، همان است که عرض شد.

  آنچه مربوط به موضوع هسته ای ایران بود در چارچوب مدالیته با آژانس پایان یافته و روند عادی خود را پیدا کرده است.

حسینی افزود: در خصوص مطالعات ادعایی هم زمانی که مطالبی از سوی آژانس مطرح شد ایران ارزیابی خودرا در همان زمان ارائه داد اما مامطالب مورد نظر آژانس را خواهیم شنید.

سخنگوی وزارت خارجه مواضع اخیر کاندولیزا رایس علیه کشورمان را نیز تکراری دانست و ادامه دانست : طبیعی است که این افراد همواره سیاست "ایران هراسی" را دنبال می کنند و سعی دارند تمام آنچه که در عراق رخ داد و نتیجه سیاستهای غلط آنها ست به دیگران نسبت دهند.

وی تاکید کرد: علیرغم تلاش های بسیاری که برای ایران هراسی در منطقه انجام می شود ارزیابی ما از دیدارهایی که با مسئولان کشورهای مختلف داشته ایم عدم توفیق آمریکایی در اهدافشان است.

حسینی یادآور شد: ما معتقدیم مشکل اصلی عراق تروریسم و اشغالگری است و آمریکا بهتر از هر کسی می داند که گروههای تروریستی را این کشور چگونه تشکیل شده و مورد حمایت چه کسانی قرار دارند.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به جوسازی برخی رسانه های غربی مبنی بر اینکه سفر هاینون به تهران با هدف پیگیری فعالیت های سری هسته ای کشورمان صورت می گیرد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگونه فعالیت هسته ای محرمانه و سری ندارد و تمام آنچه ما در این خصوص انجام می دهیم زیر نظر آژانس قرار دارد.

حسینی در پاسخ به سئوالی دیگر درباره هشدار اخیر مقتدی صدر به دولت نوری مالکی افزود: آنچه در این خصوص بوده خطابی است از رهبر یکی از گروههای فعال سیاسی عراق به رئیس دولت این کشور وما نظر خاصی در این باره نداریم و این موضوع بین دو طرف قابل حل است.

وی درخصوص سفر مهدی صفری معاون وزیرخارجه کشورمان به آلمان نیزتوضیح داد: این سفر به دعوت معاون وزیر خارجه آلمان و برای مذاکره پیرامون روابط دو جانبه انجام شده و همواره زمینه همکاری ایران با آلمان و سایر کشورهای اروپایی وجود داشته که ادامه این رفت و آمدها می تواند فرصت تعمیق این مناسبات را بیش از پیش فراهم آورد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد که سفر اخیر معاون متکی به آلمان ارتباطی به مناسبات ایران و گروه کشورهای موسوم به 1+5 ندارد.

حسینی در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر ملاقات برخی مقامات پنتاگون و سازمان جاسوسی آمریکا با اعضای گروهک منافقین اظهار نظر نکرد اما گفت: بنده در این خصوص ارزیابی خاصی ندارم ولی در عراق و خارج از آن همواره بین ماموران آمریکایی و اعضای این گروهک دیدارهایی صورت گرفته است.

وی افزود: علاوه بر این آمریکایی ها با برخی عناصر گروهک های تروریستی فعال نیز دیدار کرده و با هدف مختل کردن امنیت در نقاط مرزی ایران و ترکیه حمایت های سیاسی و اقتصادی از آنها داشته اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها