بر جای مانده از هفته بیست و ششم‌ لیگ برتر

پرسپولیس‌‌ در انتظار 5‌ بازی ‌آخر‌

بیست و ششمین ایستگاه لیگ هفتم هم با تمام فراز و فرودهایش به پایان رسید؛ ایستگاهی که همه چیز آن در حاشیه دربی شصت و چهارم سرخابی‌های پایتخت کمرنگ جلوه می‌کرد. ولی وقتی دربی خلوت‌تر شده تهران با پرنشدن ورزشگاه و تساوی 2 تیم به پایان رسید و گرد و خاکش فرو نشست، مشخص شد سپاهانی‌های زرنگ کلی خوش به حالشان شده، چرا که فاصله خود را با تیم‌های تعقیب‌کننده یعنی صباباتری و پرسپولیس‌ به 4 امتیاز افزایش داده‌اند و با امیدواری بیشتری چشم به 8 بازی باقیمانده دوخته‌اند، باشد که به عنوان اولین تیمی ملقب شوند که 2 دوره فاتح لیگ برتر شده است.
کد خبر: ۱۶۷۹۱۲

با نوسانی که صباباتری دارد و روند نزولی وحشتناکی که پرسپولیس در دور برگشت در پیش گرفته است هیچ بعید نیست که همین سپاهان بتواند به خواسته خود یعنی کسب دومین قهرمانی لیگ برتر دست یابد، ولی اگر اختلاف امتیازها به حد کافی نرسد باید گفت 3 هفته پایانی فصل، حساسیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت، چرا که در هفته سی و دوم، صباباتری پذیرای سپاهان خواهد بود، در هفته سی‌و سوم پرسپولیس و صباباتری در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند و بالاخره پرسپولیس در هفته آخر در آزادی رودرروی سپاهان خواهد ایستاد.

پیش از بررسی موارد آماری مربوط به تیم‌های حاضر در لیگ برتر بهتر است حساب شیرین‌فراز را از همین حالا از بقیه تیم‌ها جدا کنیم، چرا که این تیم کرمانشاهی در حال سقوط آزاد است و با ثبت نوزدهمین بازی بدون برد متوالی خود در‌ آستانه ثبت یک رکورد ویژه و تاریخی است. شیرین‌فراز از 9 مسابقه دور برگشت خود تنها 4 امتیاز از 4 مساوی کسب کرده و با قبول شکست 2 ‌ 4 مقابل سایپا یک گام دیگر به سمت بازگشت به دسته اول برداشت.

داوری دربی‌

با اشتباهات فاحش داور اسپانیایی دربی 64 یعنی برناردینوگونزالس در اعلام نکردن 3 پنالتی آشکار به سود 2 تیم، خیلی‌ها بار دیگر بحث قضاوت داوران ایرانی در این دیدار سنتی را پیش کشیدند.

در توانایی‌های داوران ایرانی تردیدی نیست و معتقدیم خیلی از آنها در شرایط عادی به مراتب بهتر از جناب گونزالس سوت می‌زنند، ولی توجه داشته باشیم که دربی بازی عادی نیست. شرایط فرهنگی 2 تیم استقلال و پرسپولیس و کلا جو حاکم بر فوتبال ایرانی باعث می‌شود به محض کوچک‌ترین اشتباه داور ایرانی، اعتراضات بازیکنان روی تماشاگران تاثیر بگذارد و جو ورزشگاه به‌هم بریزد.

نه، ریسک خطرناکی است. دست‌کم در شرایط فعلی خیلی خطرناک است. داور دربی حتی اگر از موریتانی و سریلانکا هم باشد فعلا باید خارجی باشد.

مرد ویژه‌

یحیی گل‌محمدی در حال اثبات مجدد ویژه بودن خود است. یکی از 6 گلزن ایران در تاریخ جام‌های جهانی که در اولین گام مربیگری خود، شکست سنگین 4  یک را مقابل استقلال اهواز متحمل شده بود، در دومین حضور خود روی نیمکت صبا باتری تاریخ ساز شد؛ اول این‌که نخستین پیروزی خود به‌عنوان سرمربی صبا را با نتیجه 3  صفر مقابل ملوان به‌دست آورد، دوم این‌که اولین برد با اختلاف 3 گل صبا در لیگ هفتم را به‌نام خود ثبت کرد و بالاخره این‌‌که برای اولین بار از کنار زمین اخراج شد. مردی که حضورش روی نیمکت پای فریدون فضلی را پس از 12 هفته به گلزنی باز می‌کندبا توجه به ویژگی‌های قبلی ذکر شده، حتمایک مرد ویژه است.

توقف

پس از 4 مسابقه متوالی که یاران پاس همدان گل زدند و با 10 گل خود، در مجموع 10 امتیاز به اندوخته‌های تیم افزودند بار دیگر چشمه گلزنی آنها خشکید و نتوانستند مقابل ابومسلم گل بزنند. البته زیاد نگران شروع مجدد گلایه‌های وینگو بگوویچ از گل‌نزنی مهاجمانش نباشید، چون تیم وینگو با تساوی صفر  صفر مقابل ابومسلم دست به کار بزرگی زده است؛ چرا که سیاه‌جامگان  مشهدی از شروع دور برگشت لیگ هفتم در خانه امتیاز نداده بودند و اولین توقف خانگی خود در این برهه زمانی را مقابل پاس همدان متحمل شدند.

غوغای راه‌آهن با مهابادی‌

فعلا ایام به کام سپاهان است. هر چقدر زردپوشان اصفهانی در لیگ آسیایی ناکام ظاهر شده‌اند از شروع سال 87 در لیگ خوش به حالشان شده و جناب ژوروان ویرا با 2 پیروزی مقابل استقلال‌های تهران و اهواز در عرش سیر می‌کند؛ ولی غوغای اصلی را داوود مهابادی به راه‌انداخته است. دستیار سابق میثاقیان که حالا جانشین او شده است، در دومین حضورش روی نیمکت راه‌آهن به عنوان سرمربی، با 2 گل در آبادان، صنعت نفت را شکست داد تا ثابت کند پیروزی 5  صفر هفته قبل مقابل پیکان اصلا تصادفی نبوده است. اگر راه‌آهن از شروع دوربرگشت مهابادی را به عنوان سرمربی انتخاب می‌کرد، نه تنها قول میثاقیان مبنی بر حضور راه‌آهن در جمع 6 تیم بالای جدول محقق شده بود، بلکه بعید نبود لکوموتیورانان اکنون مدعی قهرمانی باشند.

اولین‌ها

در هفته‌ای که گذشت ذوب‌آهن اولین شکست خود را در دور برگشت مقابل پگاه متحمل شد. احمد طوسی هم در خانه، اولین باخت خود به عنوان سرمربی صنعت نفت را تجربه کرد. ابومسلم هم برای نخستین بار در دور برگشت در خانه امتیاز داد، ولی کار بزرگ را برق شیراز انجام داد. شاگردان جناب سرهنگ یاوری که در نیم فصل دوم طعم برد را نچشیده بودند بالاخره مقابل مس این طلسم را شکستند و با پیروزی 2  یک ضمن کسب نوبرانه دور برگشت، ژنرال را از حفظ صدر جدول رده‌بندی نیم فصل دوم محروم کردند.

تداوم‌

در حال حاضر ملوان و شیرین فراز در یک رقابت تنگاتنگ و فشرده با یکدیگر پیروزی را تحریم کرده‌اند و با قدرت هر چه تمام‌تر و شانه به شانه یکدیگر در جاده نبردن حرکت می‌کنند. هر دو تیم از 9 بازی دور برگشت فقط 4 امتیاز ناشی از 4 تساوی و 5 باخت به دست‌ آورده‌اند؛ اما یک تیم پر دوام دیگر را هم نباید از نظر دور داشت و آن پگاه است.
فیروزه‌ای‌پوشان شهر باران در راستای قهر کردن خود با نتیجه مساوی، هفته بیست و ششم را با پیروزی یک  صفر مقابل ذوب‌آهن پشت‌سر گذاشتند تا نهمین بازی بدون تساوی خود را برگزار کنند.

صدرنشین جدید

وقتی صحبت تداوم باشد باید یک نگاه ویژه هم به تیم مقاومت سپاسی انداخت. شاگردان شاغلام در دور برگشت تمام باورها درباره خود را با خط قرمز مواجه کرده‌اند. زردپوشان شیرازی با پیروزی شیرین 3  صفر در خانه پیکان ضمن کسب سومین پیروزی متوالی، جمع امتیازات خود را در دور برگشت به عدد 18 رساندند و با استفاده از شکست مس توانستند به صدر جدول رده‌بندی مستقل نیم‌فصل دوم صعود کنند. شاگردان امیر قلعه‌نویی در این جدول با 17 امتیاز دوم هستند و سایپا با 12 امتیاز مکان سوم را به خود اختصاص داده است.

ورزشگاه بدیمن‌

خیلی‌ها معتقدند پرسپولیس با وجود 4 امتیاز کمتر نسبت به صدرنشین لیگ یعنی سپاهان، همچنان شانس بسیار زیادی برای قهرمانی دارد، چراکه از 8 بازی باقی‌مانده‌اش، 6 بازی را در خانه برگزار می‌کند و جالب‌تر این که 5 بازی آخر فصلش همگی در ورزشگاه آزادی است. ظاهرا با 5 میزبانی متوالی در هفته‌های پایانی حق با این عده است، ولی آمار و ارقام خلاف این نظر را دارد، چراکه پرسپولیس در لیگ هفتم اصلا در ورزشگاه آزادی وضعیت جالبی نداشته است. جدا از تمام ضعف‌های نیم‌فصل نخست در این ورزشگاه، دور برگشت برای مدعی قهرمانی حکم فاجعه را داشته، چراکه پرسپولیس از 5 بازی آخر خود در این ورزشگاه تنها یک برد، 3 مساوی و یک باخت به دست آورده است. آیا تیمی که از 5 میزبانی خود 6 امتیاز به دست آورده باشد می‌تواند روی 5 میزبانی متوالی آخر فصل برای قهرمانی حساب کند!

آرش رستم‌نمدی


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها