رئیس‌جمهور چین در اولین اظهارات تندش علیه ناآرامی‌های اخیر تبت گفت : موضوع این منطقه که یک موضوع داخلی چین است تنها به این کشور مربوط است و هیچ کشوری حق ندارد در این امور دخالت کند.
کد خبر: ۱۶۷۸۵۱
به گزارش فارس ، به‌دنبال نارضایتی دولت چین از دخالت آمریکا در امور تبت و سرکوب تظاهرات آرام این منطقه از سوی چین، هو جینتائو ، رئیس جمهور این کشور در ملاقات با کوین راد ،نخست وزیر استرالیا، هر گونه دخالت از سوی آمریکا را به باد انتقاد گرفت و آن را دخالت گستاخانه در امور داخلی کشورهای دیگر قلمداد کرد.

اظهارات او یک روز پس از تشدید حملات انتقادی فرا اقیانوسی به چین و صدور قطعنامه‌ای از سوی آمریکا در مورد تبت و طبقه‌بندی یکی از گروه‌های برجسته تبعیدی تبت به‌عنوان سازمانی تروریستی منتشر شد. 

او دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها خصوصا چین را دخالت گستاخانه خواند و از این کشور خواست تا در این گونه موارد دخالتی نداشته باشد.
اظهارات رییس جمهور چین بدنبال تظاهرات گسترده فعالان طرفدار تبت و دیگر گروه‌هایی که بردن مشعل بازیهای المپیک تابستانی 2008 پکن را هدف خود قرار داده‌اند صورت گرفت.

"هو" در دیداری که در اجلاس اقتصادی منطقه که در استان هاینان چین برگزار شد با "راد" داشت، این موضوعات را مطرح کرد. 

او همچنین به موضوعاتی در مورد "دالای لاما" رهبر تبعیدی تبت که مقامات پکنی او را به خاطر ناآرامی‌های اخیر مورد انتقاد قرار داده‌اند اشاره کرد. این مقامات شروع تظاهرات گسترده ضد‌دولتی ماه گذشته در لهاسا مرکز تبت را به او منتسب می‌کنند.

هو در مورد تبت گفت: «در‌گیری ما با گروه "دالایی" یک مشکل نژادی، مذهبی و حتی حقوق بشری نیست، بلکه مشکلی است که اتحاد ملی کشور مادری ما را به خطر می‌اندازد.»

هو جینتائو به‌عنوان رئیس سابق حزب کمونیست تبت ، در سال 1989 سخت‌گیری‌های شدیدی علیه تظاهرات ضددولتی ایجاد کرد. 

او تا سال 2003 که رئیس‌جمهور چین شد قوانین سختی بر این منطقه هیمالیایی اعمال کرد تا کنترل بر بودائیسم تبت بیشتر گردد.

آخرین دور تظاهرات تبتی‌ها که بصورت آرام از سوی راهبان لهاسایی صورت گرفت، 10 مارس سال جاری در سالگرد قیام نافرجام 1959 بود که در آن دالایی لاما به هند گریخت.

چین در این زمینه اعلام کرد که در شورش‌های مذکور 22 نفر کشته شدند که بسیاری از آنها در آتش‌سوزیهای عمدی سوختند.

در تظاهرات مذکور بیش از 1000 نفر هم دستگیر شدند. این درحالی است که دولت در تبعید دالایی لاما در هند، تعداد کشته‌های این شورش را بیش از 140 نفر ذکر کرد.

خانم "ژیانگ یو"،سخنگوی وزارت خارجه چین در ارتباط با دخالت آمریکا در امور چین گفت که در روز چهارشنبه قطعنامه‌ای از سوی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید که بصورت گستاخانه در امور سیاسی و داخلی چین دخالت می‌کند.این دخالت گستاخانه بشدت احساسات مردم چین را جریحه‌دار کرده است.

در این قطعنامه که با حمایت "نانسی پلوسی" رئیس مجلس نمایندگان صادر شد، از پکن خواسته شد تا به سرکوب تظاهرات آرام مردم تبت پایان دهد و به خواسته‌های فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و زبانی این قوم احترام گذاشته شود.

رسانه های دولتی چین در مقالات شدیداللحنی، "انجمن جوانان تبت" را مورد حمله خود قرار دادند و آنها را به ترتیب دادن تظاهرات اخیر علیه قوانین چین متهم کردند. آنها گفتند که این انجمن می‌خواهد در المپیک پکن خرابکاری کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها