درباره «فردریک کانوته»، مرد سال فوتبال آفریقا

متولد فرانسه عامل قهرمانی‌های «سه‌ویا»

انتخاب «فردریک کانوته»‌ به عنوان فوتبالیست برتر سال‌ آفریقا از سوی کنفدراسیون این قاره، آنقدرها هم جای تعجب نداشت. او همراه باشگاه سه‌ویای اسپانیا دست به کارهای بزرگی در این سال (2007) زده بود و با زدن 21 گل در لیگ اسپانیا و 8 گل در سایر جام‌ها سهم مهمی در پیروزی این تیم در جام حذفی اسپانیا و دومین قهرمانی متوالی آن در جام یوفا داشت.
کد خبر: ۱۶۶۹۸۰

 او اولین بازیکن زاده اروپاست که عنوان مرد سال آفریقا را تصاحب می‌کند و پیش از آن که در سال 2004 تصمیم بگیرد برای تیم ملی کشور پدرش (مالی) به میدان آید، پیراهن تیم ملی جوانان فرانسه را به تن کرده و برای این تیم پای در صحنه نهاده بود و لابد می‌توانست برای تیم ملی بزرگسالان این کشور هم به میدان آید. اما او چیز دیگری خواست و حالا مرد نخست فوتبال آفریقاست و «دیدیه دروگبا» و «مایکل اسی‌ین» زوج نامدار چلسی را پشت سر نهاده است. اولی که اهل ساحل عاج است، سال پیش این عنوان را به دست آورده بود و اسی‌ین که هافبک وسط است، بسیار امیدوار بود امسال به جای دروگبا بر تارک فوتبال قاره سیاه بنشیند. انتخاب شدن مالی برای حضور در مرحله پایانی جام ملت‌های آفریقا 2008 که به مدت 3 هفته در کشور غنا جریان داشته است، دیگر نقطه مثبت و قوی در کارنامه کانوته به حساب می‌آید؛ هر چند تیم ملی مالی در این مرحله به سرعت حاشیه‌نشین شد و اصلا از گروهش بالا نیامد.

تقدیم به مالی‌

کانوته از پدر و مادری اهل مالی 31 سال پیش در خاک فرانسه چشم به جهان گشود و به همین خاطر است که فردریک پیروزی‌اش در انتخابات مرد سال آفریقا را به اعضای خانواده خود و به واقع تمامی مردم مالی تقدیم کرده است. او به نشریات فرانسه و اسپانیا گفته است: «این پیروزی برای مردم مالی است. من معتقدم همه رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال می‌توانند باعث رشد اجتماعی در آفریقا شوند و شرایط را در این قاره بهتر سازند. خود من نیز در همین راستا حرکت می‌کنم.»

پس از «سالیف کیتا» که در نخستین دوره انتخاب مرد سال آفریقا به رتبه نخست رسید، کانوته دومین بازیکن اهل مالی محسوب می‌شود که این عنوان را کسب می‌کند و در این حدفاصل سایر کشورهای آفریقا رشد و پیشرفت بیشتری در قیاس با مالی داشته و به تبع آن صاحب افتخارات تیمی و انفرادی فزون‌تری در صحنه‌های قاره‌ای (و بین‌المللی) شده بودند.

زمانی نامناسب‌

انتخابات مرد سال آفریقا به طور غیررسمی اما بسیار معتبر تا سال 1994 توسط نشریه «فرانس فوتبال» فرانسه انجام می‌شد اما این مهم از آن سال به کنفدراسیون آفریقا واگذار شد و «»CAF نیز امسال همانند سال‌های قبلی با رجوع به آرای مربیان تیم‌های ملی 53 کشور عضو این نهاد و همچنین کارشناسان، مرد سال فوتبال قاره را برگزید. با این حال زمان توزیع جوایز امسال مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود، زیرا مسابقه‌های جام ملت‌های آفریقا در غنا جریان داشته است و چون مراسم را در کشور توگو برگزار کردند، برای کاندیداها و برنده‌ها بسختی امکان پذیر بود که راه اکرا (پایتخت غنا) تا لوم (پایتخت توگو) را طی کنند و سپس به غنا برگردند. در همین راستا کلود لروا مربی فرانسوی تیم ملی غنا، ابتدا به اسی‌ین ستاره تیمش اجازه نداد به لوم برود و کوشید او را در اردوی ملی نگه دارد و دروگبا نیز قید سفر را زد و ترجیح داد کنار یارانش در تیم ملی ساحل عاج بماند. بجز افرادی که نامشان را آوردیم امانوئل ادبایور گلزن اول آرسنال از کشور توگو و محمد دیارا هافبک رئال مادرید که هموطن کانوته است، نیز برای این جایزه کاندیدا شده بودند و ساموئل اتوئو برنده 3 دوره متوالی (2004 تا 2006) انتخابات نیز خود را بدون اقبال نمی‌دانست.

از لیون تا تاتنهام‌

با این وجود شانس‌داران اصلی باید همان 3نفر نخست (کانوته، دروگبا و اسی‌ین) تلقی می‌شدند. آنچه کانوته را بر دو بازیکن نامدار تیم انگلیسی غالب گرداند، گلزنی‌های مکرر و حساس او برای سه‌ویا و فتوحات پرشمار این تیم منظم اسپانیایی بود. او متولد نقطه‌ای در حومه شهر لیون فرانسه است و در همین کشور بزرگ شد و در تیم المپیک لیون (قهرمان هر 6 فصل گذشته لیگ فرانسه) بازی کرد و سپس به انگلیس رفت و در لیگ برتر این کشور برای وستهام و تاتنهام به میدان آمد. طی 4 سال عضویت برای وستهام، کانوته 29 گل به ثمر رساند، اما در بهار سال 2003 که این تیم لندنی موقتا از لیگ برتر انگلیس به دسته‌ای پایین‌تر سقوط کرد، او نیز از آن جدا شد و به تاتنهام پیوست.

وی دو فصل نیز پیراهن این تیم را بر تن داشت و طی این مدت 14 گل هم برای مردان وایت هارت لین به ثمر رساند، اما کمتر توانست به تداوم مورد نظر در این تیم دست یابد و هرگز درخششی را که طی سال‌های بعدی در سه‌ویا از او دیده شد، در لندن از خود بروز نداد.

گل‌های حساس‌

انتقال کانوته به ایالت اندلس اسپانیا و ورود به اردوی سه‌ویا به بهای 5/6 میلیون پوند و در اواخر بهار سال 2005 شکل گرفت و از آن پس  او همان مهاجمی شد که اینک می‌شناسیم. کانوته حتی در فینال مسابقه‌های جام یوفا در سال‌های 2006 و 2007 در مقابل میدلزبروی انگلیس و اسپانیول اسپانیا هم گلزنی کرد تا سهم قابل توجهی در دو قهرمانی متوالی این باشگاه اندلسی در دومین جام باشگاهی اروپا داشته باشد.

در فینال فصل گذشته جام حذفی اسپانیا کانوته تک گل سه‌ویا را در دروازه ختافه جای داد و در شروع این فصل که سه‌ویا و رئال مادرید در مسابقه سوپر جام اسپانیا دو بار رودررو ایستادند و سه‌ویا با نتیجه درخشان کلی 3 6 برنده شد، او سه گل به ثمر رساند. این مهاجم بلند قد در طول فصل گذشته اغلب از کشیدگی عضله ران رنج می‌برد، اما باز هم بهترین گلزن سه ویا بود او حالا بهترین فوتبالیست آفریقا هم هست.

مردان برتر فوتبال آفریقا از 1990 به بعد

1990:‌ روژه میلا از‌ کامرون، 91: عابدی په‌له از غنا/ 92: عابدی په‌له / 93: عابدی په‌له/ 94: ژرژ وه‌آ از لیبریا/ 95: وه‌آ/ 96: نوانکو کانو از نیجریه/ 97:ویکتور ایک‌پبا از نیجریه/ 98: مصطفی حاجی از مراکش/ 99: و کانو/ 2000: پاتریک امبوما از کامرون/ 2001: ال حاجی دیوف از سنگال/ 2002: دیوف/ 2003: ساموئل اتوئو از کامرون/ 2004: اتوئو/ 2005: اتوئو/ 2006: دیدیه دروگبا از ساحل عاج/ 2007: فردریک کانوته از مالی.

منبع: AfricanNews

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها