ماجرای شکنجه و زندان یک قربانی دیگر دولت امریکا

یک مرد یمنی گفت: نزدیک سه سال در زندان‌های مخفی سیا در نقاط مختلف جهان زندانی بوده و شکنجه شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، خالد المقطاری به سازمان عفو بین‌الملل گفت: او را بیش از 28 ماه بدون هیچ اتهامی یا دسترسی به هیچ وکیل در زندان انفرادی نگهداشتند.
کد خبر: ۱۶۴۴۳۸

او گفت: امریکایی‌ها سال 2004 او را در عراق دستگیر و در زندان ابوغریب زندانی کردند.

جورج بوش در سال 2006 به وجود چنین زندان‌هایی اعتراف کرد و گفت: چنین زندان‌هایی از ابزارهای حیاتی «جنگ با ترور» هستند اما ادعا کرد زندانیان این زندان‌ها را شکنجه نمی‌کنند. اما وی در ژوییه 2007 با صدور فرمانی شکنجه زندانیان را به وسیله سیا ممنوع کرد.

مقتاری در نخستین مصاحبه خود از زمان آزادی در ماه مه گذشته از شکنجه خود به وسیله سازمان سیا و ارتش امریکا در زندان‌های مخفی امریکا سخن گفت. ابتدا او را در ابوغریب در معرض انواع شکنجه‌ها قرار دادند و پس از 9 روز به یک زندان سیا در افغانستان منتقل کردند و سه ماه در آنجا زندانی بود و شکنجه می‌شد. از آنجا وی و تعدادی زندانی دیگر را در اواخر آوریل 2004 به زندان دیگری – احتمالا در اروپای شرقی – منتقل کردند و 28 ماه در زندان انفرادی نگهداشتند.

شورای اروپا مدارکی به دست آورده است که سیا بین سال‌های 2003 و 2005 در لهستان و رومانی زندان‌های مخفی داشته که زندانیان را شکنجه می‌کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد در تمام این سال‌ها مقتاری جز شکنجه‌گران و عوامل سیا و ارتش امریکا با هیچ کس دیگر – اقوام خود، وکیل مدافع یا اعضای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تماس نداشته است.

سرانجام سیا و ارتش امریکا بدون هیچ اتهامی در تابستان 2006 مقتاری را به مسوولان دولت یمن تحویل دادند که آنان نیز وی را تا مه 2007 بدون اتهامی در زندان نگهداشتند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها