با وجود حضور هیات ایرانی در بغداد

امریکا از مذاکره در بغداد طفره رفت‌

امریکا در یک سردرگمی آشکار اعلام کرد، برای شرکت در مذاکرات سه‌جانبه با عراق و جمهوری اسلامی ایران در بغداد آمادگی ندارد. به گزارش مهر، امریکایی‌ها که پیش از سفر احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور به عراق برای انجام مذاکره سه‌جانبه با ایران و عراق در روز پنجشنبه اعلام آمادگی کرده بودند، پس از اعلام آمادگی هیات ایرانی در بغداد برای انجام مذاکره سه‌جانبه اعلام کرد، در شرایط کنونی آمادگی لازم را برای مذاکره با عراق و ایران ندارد. هیات جمهوری اسلامی ایران طرح مشخصی را برای ایجاد امنیت در عراق برای ارائه به اجلاس سه‌جانبه آماده کرده بود که با عقب‌نشینی امریکایی‌ها، طرح ایران برای ایجاد امنیت در عراق مطرح نشد.
کد خبر: ۱۶۳۷۰۰

بنابر درخواست دولت عراق نشست کارشناسی 3 کشور ایران، عراق و امریکا قرار بود پنجشنبه 16 اسفند در بغداد برگزار شود.

سفیر ایران: هماهنگ کرده بودیم‌


در همین حال حسن کاظمی‌قمی، سفیر کشورمان در بغداد تصریح کرد: زمان دور چهارم مذاکرات ایران و امریکا بر سر موضوع عراق که قرار بود پنجشنبه برگزار شود، با هماهنگی کامل دولت عراق بوده است.

کاظمی‌قمی به ایسنا گفت: قرار است دولت عراق در این خصوص موضعگیری جدیدی داشته باشد.

فرافکنی سفیر امریکا


رایان کروکر، سفیر امریکا در بغداد با اشاره به تاخیر برگزاری دور چهارم مذاکرات بین مقامات امریکایی و ایرانی درباره امنیت عراق مدعی شد: ایران تاکنون 3 بار این مذاکرات را به تاخیر انداخته است و هنوز مشخص نیست دور بعدی مذاکرات چه زمانی برگزار خواهد شد.

وی ادعا کرد: ماه‌هاست که اعلام کرده‌ایم آماده تداوم مذاکرات هستیم، اما ایران آن را 2 یا 3 بار به تعویق انداخته است، بنابراین باید ببینیم پس از این سفر (سفر احمدی‌نژاد به عراق) چه اتفاقی خواهد افتاد.

کروکر در عین حال تاکید کرد که مذاکرات ادامه خواهد داشت.

سردرگمی امریکا


کارشناسان معتقدند پس از سفر احمدی‌نژاد به عراق و استقبال گسترده مردم و دولت عراق از رئیس‌جمهوری ایران، امریکا درباره تحولات عراق در یک سردرگمی آشکار به سر می‌برد و قادر به تصمیم‌گیری برای برنامه‌های پیش‌بینی شده خود در این کشور نیست.

آمادگی هیات ایرانی برای حضور در مذاکرات سه‌جانبه باعث شد کذب بودن اتهامات امریکا به جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این که ایران در ناامنی‌های عراق نقش دارد، در افکار عمومی جهان بویژه فضای داخلی امریکا برملا شود.

روشن شدن نقش مثبت و موثر جمهوری اسلامی ایران در روند سیاسی و سازندگی عراق، باعث شد دولت امریکا نتواند پاسخ مناسبی به افکار عمومی مردم امریکا نسبت به اتهامات و دروغ‌هایی که تاکنون علیه ایران مطرح کرده بود، ارائه کند. هم‌اکنون ادعاهای دروغین دولت بوش درباره ناامنی‌های عراق، دستاویزی برای دموکرات‌ها برای مخالفت با سیاست‌های برون‌مرزی دولت جمهوریخواه امریکا در رقابت‌های انتخاباتی کنونی این کشور شده است.

وزیر خارجه عراق: هدف سفر احمدی‌نژاد به عراق، پیام محکم ایران به امریکا بود


وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر تاریخی بودن سفر احمدی‌نژاد به عراق، خاطرنشان کرد: این دیدار اولین دیدار یک رهبر ایرانی از عراق پس از انقلاب اسلامی ایران است. هوشیار زیباری در گفتگو با شبکه العربیه، هدف از سفر احمدی‌نژاد را به عراق، ابلاغ یک پیام محکم سیاسی و تبلیغاتی دانست مبنی بر این که تهران دارای دوستان و همپیمانانی در عراق است و همچنین گوشزد کردن این مساله به امریکا که ایران هم در عراق و هم در منطقه حضور دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها