دانشمندان در لندن و ماساچوست سرانجام توانستند با آزمایشی موفقیت آمیز آینده را کاملا لمس نمایند. آن هم از فاصله 5هزار کیلومتری و از طریق دو رایانه با دستان فانتوم و خیالی .
کد خبر: ۱۶۳۱۵
در این آزمایش لمس کردن مانند صحبت کردن در اینترنت کاملا به واقعیت پیوست و روابط مجازی آینده قدم به عرصه ظهور گذاشت و کم کم دانشمندان به این فکر افتاده اند که زندگی مجازی را از طریق برگزاری مسابقات مچ اندازی اینترنتی رونق دهند. حالا حس لامسه ، به عنوان سومین حس برتر، پس از حس بینایی و شنوایی جای خود را باز می کند تا بتوان از طریق آن سایر حس ها نظیر حس ششم را نیز به صورت برنامه های رایانه ای خلق کرد. این آزمایش از طریق خطوط پر سرعت اینترنت 2میان تیم تحقیق گرافیک مجازی در لندن به رهبری مل اسلاتر و ماندایام سرینیواسان مدیر لابراتوار احساسات مجازی در MIT ، انجام شد. در این آزمایش از ابزاری مرسوم به «ابزار باز خورد نیرو» برای هل دادن ، کشیدن احساس و حس لامسه استفاده شد که سرانجام توانستند احساس خود را در دو سوی اقیانوس تقسیم نموده و با وجود فاصله بسیار زیاد با بازخورد احساس متقابل بتوانند با یکدیگر دست بدهند. اما ابزار واسط رباتی است معروف به فانتوم یا خیال که توسط شرکت فناوریهای قابل حس با یک قلم قطور در انتهای ربات ساخته شده که انگشتان دست انسان کاملا می تواند آن را گرفته و به وسیله موتورهای بسیار ریز تعبیه شده درون فانتوم اطلاعات مربوط به حرکت ، جنبش و تکان کاربران را عینا منتقل نماید و البته وظیفه انتقال اطلاعات نیز به وسیله اینترنت 2باسرعت بسیار بالا صورت می گیرد. اسلاتر در لندن می گوید: احساس ، نتیجه یک برآمد نیرو به تنهایی نبود، چرا که می شد کاملا سفتی یا نرمی و خشن یا خشک بودن نوع نیرو را که به تعبیری همان احساس واقعی است مشاهده کرد و همه اینها مجازی بودن صرف آنچه اتفاق افتاده را کاملا از ذهن ما دور می سازد. کسی که پشت رایانه با فانتوم نشسته چنین می گوید: پشت رایانه نشستم و با انگشتانم فانتوم را گرفتم . روی صفحه یک خانه گرافیکی بود که یک مکعب در آن وجود داشت . با تکان فانتوم این مکعب نیز در هوا به بالا یا پایین می پرید و عمل تکان خوردن مکعب کاملا زیر انگشتان من حس می شد. همین طور وقتی که این دنیای مجازی دو طرفه شد این احساس پس از دست دادن با طرفم در آن سوی آب کاملا به واقعیت پیوست و تکان خوردن دست من هم که نتیجه تکان داده شدن دست آن فرد در آن سو بود نیز کاملا به طور ملموس ، احساس شد. وقتی مکعب به سمت پایین می افتاد، احساس سنگینی روی دست کاملا آشکار می شد و وقتی به طرف بالا می رفت ، سبک شدن دست و رفتن به سوی بالا نیز به همین ترتیب مشخص می شد. ماندایام در MIT می گوید؛ البته اولین تست کوچک ما در 28ماه مه بین کالیفرنیا و دانشگاه لندن در کنفرانس اینترنت 2انجام شد و ارسال سیگنال های دو جانبه کاملا موفقیت آمیز دیده شد. ماندایام و تیم تحقیق وی از سال 98به این سو روی این پروژه کار می کند و امیدوارند که بتوانند با توسعه زندگی مجازی در امور پزشکی نظیر جراحی های تخصصی از راه دور و یا مثلا اکتشافات زیردریایی بدون حضور انسان و تنها با وجود ربات خدمات شایانی به بشریت ارائه دهند. همچنین آنها امیدوارند انواع ورزشها از جمله گلف را در دنیای مجازی آزمایش کنند تا یک نفر در آنسوی دنیا توپ را شلیک کند و در این سوی دنیا توپ داخل هدف بیفتد. آن وقت تایگروودهای اینترنتی جای قهرمان افسانه ای گلف را خواهند گرفت.
علیرضا خراسانی
khorasani @jamejamdaily.net
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها