رایس به دنبال مذاکره با ایران است

وزیر امور خارجه آمریکا در پی برخوردهای سیاسی و غیر حقوقی دولت آمریکا با پرونده هسته ای ایران و همچنین مخالفت رئیس جمهور کشورمان با مذاکره هسته ای خارج از چارچوب آژانس، هنوز به دنبال مذاکره با ایران است.
کد خبر: ۱۶۳۰۹۴

  به گزارش فارس ، کاندولیزا رایس در کنفرانس خبری پس از پایان نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل اظهار داشت: اگرچه ایران پیشنهاد گفتگو خارج از چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قبول ندارد، اما گروه 1+5 هنوز پیشنهاد خود را برای مذاکره با ایران نگاه داشته است.

وی افزود: شش کشوری که با برنامه هسته‌ای ایران در ارتباط هستند با ادامه در پیش گرفتن سیاست دوجانبه در قبال تهران موافقند.

وی افزود: این سیاست دوگانه بر پایه اعمال تحریم‌های سازمان ملل و در عین حال استفاده از شیوه دیگر همچون مذاکره با ایران است.

رایس تصریح کرد:اگر تهران از این پیشنهاد مذاکره بهره برد و با جامعه بین‌‌المللی همراه شود، آن وقت است که سیاست 28 سال گذشته آمریکا در قبال ایران تغییر می‌کند.

این در حالی است که رئیس جمهور ایران در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ال پائیس در پاسخ به سوالی درباره مناسبات ایران و آمریکا گفت: ما رژیمی سلطه طلب در جهان را قبول نداریم به این خاطر روابط بین تهران و واشنگتن نیازمند وجود برخی شرایط است.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه آمریکایی ها مناسبات خود با ایران را قطع کردند، افزود: به لطف این تصمیم کشور ما رشد کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد:گروه 1+5 احتمال می‌رود درباره پیشنهاد همکارهای اقتصادی و سیاسی که در ژانویه 2006 با وساطت "خاویر سولانا"،هماهنگ کننده سیاست خارجه اتحادیه اروپا به ایران عرضه کرد تجدید نظر کند.

رایس گفت:اگر ایران پیشنهاد مذاکره را بپذیرد می‌توانیم تعاملاتی که تا به حال درباره برنامه هسته‌ای این کشور شده است بررسی کنیم.

رایس گفت: اگر ایران پیشنهاد مذاکره را بپذیرد می‌توانیم تعاملاتی که تا به حال درباره برنامه هسته‌ای این کشور شده است بررسی کنیم.

احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان چهارشنبه گذشته بعد از جلسه هیئت دولت درباره ادامه همکاری ایران با آژانس گفت: ما با آژانس به همان صورتی که پیش از این همکاری می‌کردیم همکاری خواهیم کرد و از این به بعد در چارچوب NPT با دیگران گفتگو می‌کنیم.

احمدی نژاد تصریح کرد: البته ملت ایران ملتی قدرتمند است و از نظر اقتصادی و حضور سیاسی در دنیا مؤثر و نقش تعیین کننده‌ای دارد و ایران بر مبنای عدالت با دیگران مذاکره می‌کند اما با کسی در مورد مسائل هسته‌ای خارج از چارچوب آژانس صحبت نمی‌کنیم. اینکه در قطعنامه آمده است سولانا مامور مذاکره با ایران است باید دوباره تاکید کنم که با هیچ فرد و نهادی خارج از چارچوب آژانس مذاکره هسته‌ای نمی‌کنیم. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها