هشدار سازمان‌های بین‌المللی:

غزه، بدترین شرایط در طول 40 سال اشغال

گروه‌های حقوق بشر و توسعه‌ای مستقر در انگلیس اعلام کردند اوضاع غزه از نظر انسانی در بدترین حالت از سال 1967 که اراضی فلسطینی به اشغال اسرائیل درآمد، قرار دارد. به گزارش بی‌بی‌سی، سازمان‌های فوق، شامل عفو بین‌الملل، کودکان را نجات دهید، کافور، مراقبت بین‌المللی و کمک مسیحی، از محاصره غزه به وسیله اسرائیل به عنوان مجازات دسته جمعی غیرقانونی، که نمی‌تواند باعث امنیت (اسرائیل) شود انتقاد کردند.
کد خبر: ۱۶۲۹۴۸

 اسرائیل با حمایت امریکا ادعا می‌کند اقدامات نظامی و سایر تدابیر وحشیانه آن قانونی بوده و برای متوقف کردن حملات راکتی از غزه، ضروری است. اسرائیل سال 2005 نیروها و شهرک‌نشینان خود را از غزه بیرون برد اما کنترل بر فضای هوایی و سواحل، و مرز خود با غزه را حفظ کرد. رژیم اشغالگر از ماه ژانویه اقدام به محاصره و تجاوز زمینی و هوایی به غزه کرد.

گزارش گروه‌های فوق با عنوان «نوار غزه: انفجار انسانی» می‌گوید محاصره غزه میزان فقر و بیکاری را به شدت افزایش داده و باعث خرابتر شدن وضع خدمات بهداشتی و آموزش و پرورش در آن شده است.

این گزارش می‌افزاید بیش از 1/1 میلیون نفر از مردم غزه به کمک غذایی وابسته‌اند و 75 هزار نفر از 110 هزار کارگری که پیشتر در بخش خصوصی کار می‌کردند اکنون بیکار شده‌اند.

جفری دنیس از مراقبت بین‌المللی انگلیس گفت: اگر محاصره همین حالا خاتمه نیابد بازگرداندن غزه از آستانه این فاجعه غیرممکن و هرگونه امید برای صلح در منطقه نابود خواهد شد.

نیروهای اسرائیل در هفته جاری دست به حمله‌ای خونین و ویرانگر به شمال غزه زدند و در جریان آن بیش از 120 فلسطینی را کشتند که بسیاری از آنان زن و کودک و از افرادی عادی بودند.

گروه‌های فوق از اسرائیل خواسته‌اند به تعهدات خود به عنوان یک نیروی اشغالگر در غزه عمل و تضمین کند که ساکنان آن به غذا، آب سالم، برق و مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند در حالی که اصلا چنین نیست.

کیت آلن مدیر عفو بین‌الملل در انگلیس گفت: مجازات تمامی مردم غزه با محروم کردن آنان از این حقوق بشر بنیادی، و کشتار وحشیانه آنان مطلقا غیرقابل دفاع است. شرایط کنونی به وسیله آدم‌ها ایجاد شده و باید متوقف شود.

توصیه دیگر این گروه‌ها، همکاری بین‌المللی با جنبش حماس است اما محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و متحدان اسرائیل حاضر به همکاری با آن نیستند.

دالیپ موکارجی از «کمک مسیحی» گفت: اگر اسرائیل، تشکیلات خودگردان و گروه چهارجانبه (امریکا، سازمان ملل، اروپا و روسیه) با حماس همکاری نکنند و آینده‌ای به مردم غزه ندهند، غزه نمی‌تواند شریک صلح شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها