وزیر کشور: همه گرایش ها در انتخابات حضور دارند

با نزدیک شدن به 24 اسفند، زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و آغاز تبلیغات انتخاباتی ، فضای کشور هرچه بیشتر رنگ و بوی انتخابات به خود گرفت و در این میان وظایف وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات بیش از سایر نهادهاست.
کد خبر: ۱۶۲۹۳۸

مصطفی پورمحمدی وزیر کشور دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت پاسخگوی پرسش های خبرنگار جام جم و سایر خبرنگاران درخصوص انتخابات بود.

تعداد قطعی نامزدهایی که صلاحیت آنها در هیات های اجرایی و نظارت تایید شده و در رقابت های انتخابات مجلس حضور دارند چند نفر است؟

در بحث آمار نامزدها، متاسفانه رسانه ها صحبت های مرا به درستی منعکس نکرده اند و به همین دلیل آمارهای متفاوتی به نقل از من اعلام شده است . در مجموع از بین حدود 7600نفر ثبت نام کننده در انتخابات ، حدود 5000نفر در هیات های اجرایی تایید صلاحیت شدند و در نهایت با اعلام نظر هیات های نظارت تعداد قطعی نامزدهایی که صلاحیت آنان تایید شده است ، 4500نفر است.

پیش بینی شما از حضور مردم در انتخابات 24اسفندماه چیست؟ آیا با توجه به نامزدهایی که تایید صلاحیت شده اند، می توان گفت همه سلایق و جریان های سیاسی در انتخابات نماینده دارند؟

ترکیب نامزدهای انتخاباتی در همه حوزه ها خوب است و می توان گفت همه گرایش ها و سلایق مختلف سیاسی در انتخابات حضور دارند و ان شاءالله شاهد رقابت خوبی خواهیم بود. ترکیب متنوع نامزدها و حضور سلایق گوناگون ، نویدبخش مشارکت همه جانبه و فعال شهروندان کشورمان در انتخابات است.

گفته می شود الزام به ثبت شماره ملی محدودیت هایی در روند رای گیری ایجاد کرده و از تعداد شرکت کنندگان در انتخابات کاسته خواهد شد، نظر شما چیست؟

بیش از 45هزار شعبه اخذ رای در تمام کشور مستقر می شود. ما حتی در دورافتاده ترین روستاها، سیستم ارتباطات رایانه ای برقرار خواهیم کرد و هر کسی در هر جای ایران برای اخذ رای برود، شماره ملی او توسط رایانه ثبت خواهد شد و به بانک جامع اطلاعات کشور منتقل می شود. این سیستم به گونه ای طراحی شده که اگر اختلالی در شبکه ایجاد شد، به صورت آفلاین هم شبکه عمل کند و با مشکل مواجه نشود.

با توجه به این که امکانات نرم افزاری و رایانه ای نقش بیشتری در اجرای انتخابات گرفته و بحث رایانه ای برگزار شدن انتخابات نیز مطرح است ، آیا امکانات وزارت کشور در سرتاسر کشور جوابگوی برگزاری رایانه ای انتخابات هست؟

بله ، در آن شهرهایی که قرار است انتخابات رایانه ای برگزار شود، امکانات آن هم تدارک دیده شده است . شمارش رایانه ای به صورت موازی در 13شهر از جمله تهران انجام خواهد شد. این 13شهر هر یک بیش از 3منتخب در مجلس دارند که آرای این شهرها به صورت رایانه ای شمارش خواهد شد. البته موازی عملیات رایانه ای به صورت دستی و سنتی ، شمارش آرا خواهیم داشت و پس از جمع بندی نتایج از سوی مجریان و ناظران اعلام می شود. با توجه به تازه بودن این تجربه ، تلاش می کنیم که با قوت انتخابات رایانه ای انجام و صحت و سرعت شمارش رایانه ای بالا برود. از مردم تقاضا داریم در سرتاسر کشور کدهایی را که برای این منظور تعیین شده و به ساده ترین روش طراحی شده است را به کار گیرند.

شایعاتی مطرح شده مبنی بر این که در آستانه انتخابات سایت های اینترنتی قطع و فیلتر می شود. نظر شما چیست؟

من نمی دانم از کجا چنین حرفی زده شده است . زمانی که می خواهیم فعالیت های انتخاباتی را توسط رایانه و شبکه های اینترنتی انجام دهیم و توسعه شبکه ارتباطات را در اقصی نقاط کشور پیگیری می کنیم ، طرح این گونه شایعات بی معناست و مفهومی ندارد. ما هر روز عملیات آزمایشی برای برگزاری انتخابات رایانه ای انجام می دهیم و امروز شبکه آزمایشی کاربران در سراسر کشور و در دورافتاده ترین روستاها داریم و از اینترنت استفاده می کنیم . بنابراین طرح این مسائل در این وضعیت تعجب آور است . ما می خواهیم کشور را با پیشرفته ترین تکنولوژی اداره کنیم.

با توجه به تجربه های وزارت کشور در برگزاری انتخابات متعدد، مهم ترین معضل قانونی در برگزاری انتخابات چیست؟ و بحث تدوین و ارائه قانون نظام جامع انتخابات کشور به کجا کشیده شد؟

مهم ترین مشکل کنونی ، روان نبودن روند اجرای انتخابات و پیچیدگی قوانین است . در کشوری مثل ایران که انتخابات و انجام آن با جامعه و زندگی مردم تنیده شده و به طور مرتب ، منظم و متعدد انتخابات داریم ، قوانین باید خیلی روان تر از وضع فعلی باشد. باید به گونه ای باشد که از اعمال سلیقه های افراد در روند انتخابات جلوگیری شود. ما نسبت به قانون انتخابات روش تایید صلاحیت ها و دیگر اقدام ها با شورای نگهبان گفتگو کرده ایم و قرار است بعد از این یک تغییر جدی در روش و قوانین انجام دهیم تا این فراز و فرودها به حداقل برسد.

نظر شما درباره محدودیت های اعمال شده توسط مجلس در خصوص نحوه تبلیغات کاندیداها چیست؟

ما به مجلس اعلام کرده بودیم که با این نحوه تبلیغات که توسط مجلس تصویب شده موافق نیستیم و امیدواریم با روش هایی که در پیش می گیریم این کاستی ها جبران شود. البته برآوردی از این که مردم درباره این محدودیت ها چه نظری دارند و بر روند انتخابات چه تاثیری می گذارد نداریم.

آیا احزاب می توانند در شعبه های اخذ رای نماینده داشته باشند؟

براساس قانون نمایندگان کاندیداها می توانند در شعبه های اخذ رای و سر صندوق ها نماینده و ناظر داشته باشد و قانون در این زمینه اشاره ای به احزاب نکرده ولی احزاب می توانند در ستاد انتخابات کشور و ستادهای انتخاباتی استان ها حضور داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها