وزیر کار و امور اجتماعی: تا 2هفته دیگر

نرخ تورم ، دستمزد سال 87 کارگران را مشخص می کند

وزیر کار و امور اجتماعی گفت : برای تصمیم گیری درباره دستمزد سال آینده کارگران ، منتظر اعلام نرخ تورم بهمن ماه از سوی بانک مرکزی هستیم و تا 2هفته دیگر، نرخ دستمزدها را مشخص می کنیم. به گزارش خبرنگار ما، محمد جهرمی دیروز در جمع خبرنگاران افزود: با تلاش هایی که صورت گرفته ، حداقل دستمزد کارگران از 122هزار تومان در چند سال پیش به 182هزار تومان افزایش یافت که نشان دهنده رشدی در حدود 50درصد است. وی در ادامه گفت : بررسی 3200کارخانه و بنگاه به صورت تصادفی در سال گذشته نشان می دهد 5/18 درصد کارگران حداقل دستمزد را دریافت می کردند اما امسال ارزیابی ها نشان می دهد 5/21 درصد از کارگران حداقل مزد را دریافت می کنند و این مساله بیانگر آن است که حدود 3درصد به شمار کارگرانی که حداقل مزد را دریافت می کنند، افزوده شده است.
کد خبر: ۱۶۲۸۷۹

 وزیر کار و امور اجتماعی افزود: در بحث دستمزدها باید مسائلی چون نگاه به حفظ کار و حفظ بنگاه های اقتصادی در کنار حفظ معیشت کارگران و همچنین بحث بهره وری و ارتباط آن با رضایتمندی کارگران مدنظر قرار گیرد.به گفته وی ، در حال حاضر حدود 80درصد کارگران بیش از حداقل مزد را دریافت می کنند و امیدواریم کارفرمایان نسبت به پرداخت دستمزدها به گونه ای عمل کنند که انگیزه کارگران برای کار افزایش یابد و این موضوع با پرداخت کارمزدها، پرداخت بن یا حقوق دیگری به صورت جنبی ممکن می شود.

وی با اشاره به این که تاکنون حدود یک میلیون طرح از سوی کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری به بانک ها معرفی شده است ، گفت : بیش از 800هزار طرح از سوی بانک ها ارزیابی شده و 700هزار طرح مورد تایید قرار گرفته و 110هزار طرح نیز رد شده است که در مجموع نشان دهنده موفقیت طرح است.

وی گفت : بحث رقابت پذیری و حضور محصولات تولیدشده در بازارهای خارجی از اهمیت بسزایی برخوردار است و بنگاه های زودبازده باید در مکان ها و اندازه های مناسب ایجاد شود و اگر بنگاه های کوچک زودبازده در کشور در مسیر خوشه سازی تعریف شوند، چه در قالب اتحادیه و چه شرکت های سهامی عام ، پایداری آنها بیشتر است . وی گفت : از 533هزار طرحی که تاکنون از سوی بانک ها انعقاد قرارداد شده ، فقط 430هزار طرح به بهره برداری رسیده است که این 430هزار طرح شامل طرح های ریز و زیر 10نفر شاغل هستند و آن طرح هایی که بزرگتر هستند، هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

جهرمی تصریح کرد: بنگاه های زودبازده در 2سال آینده باید یک میلیون و 400هزار شغل ایجاد کنند. وی با بیان این که از سال گذشته تا پایان بهمن ماه امسال 16هزار و 700میلیارد تومان تسهیلات واگذار شده است ، گفت : از این مبلغ ، 9هزار میلیارد تومان مربوط به سال جاری است که تا پایان سال ، امید می رود به 10هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

وی با بیان این که سهم تسهیلات بنگاه های زودبازده در سال آینده هنوز مشخص نشده است ، گفت : در حال حاضر حدود 600هزار طرح در بانک ها وجود دارد که 400طرح بررسی شده و 200طرح نیز در حال بررسی است . وزیر کار و امور اجتماعی درخصوص نرخ بیکاری نیز گفت : نرخ بیکاری در شهرها در سال 83، 5/14 درصد بود که امسال به 3/11 درصد رسیده و در مجموع شهر و روستاها از 3/12 درصد در سال 83 به 8/9 درصد در سال جاری کاهش یافته است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها