وزیر کار و امور اجتماعی از تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با توجه به نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی تا دو هفته آینده خبر داد.
کد خبر: ۱۶۲۳۳۲

به گزارش مهر، سید محمد جهرمی امروز صبح در نشستی با خبرنگاران اقدامات انجام شده سالجاری وزارت کار و امور اجتماعی را تشریح کرد.

وزیر کار و امور اجتماعی در ابتدای نشست به تشریح عملکرد وزارتخانه متبوعش در مورد شکایات کارگری پرداخت و اظهار داشت: شکایات کارگری و کارفرمایی علاوه بر شروع کاهش در سال 85، در سالجاری نیز 17 درصد کاهش یافته است که در همین ارتباط 55 هزار پرونده شکایت نیز نسبت به11 ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

او تصریح کرد: مقرری بگیران سالجاری در مدت 11 ماه  دارای 7 هزار و 400 نفر کاهش نسبت به سال گذشته است، ولی تعداد مقرری بگیران سال گذشته بیش از 153 هزار نفر بوده که تا بهمن ماه سالجاری این رقم به بیش از 145 هزار نفر رسیده است.

جهرمی در ارتباط با آمار بیکاران گفت: آمارهایی که اعلام می شود فقط از طریق مراجع رسمی انتشار آمار مورد قبول است که در این ارتباط مرکز آمار و بانک مرکزی به بررسی و ارائه آمار در کشور می پردازند.

وزیر کار و امور اجتماعی، میانگین رشد تولید در دو سال گذشته را بیش از 6 درصد اعلام کرد و ابراز داشت: این رقم در 6 ماه ابتدای سال به 6.3 درصد رشد رسیده است.

او در مورد نحوه بررسی وزارت کار و امور اجتماعی در تعیین حداقل دستمزد کارگران در هر سال را منوط به بررسی بیش از 3 هزار و 300 بنگاه و کارخانه به صورت تصادفی دانست و ادامه داد: در بررسی های انجام شده برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سالجاری فقط 18.5 درصد کارگران از حداقل حقوق استفاده می کردند که این رقم در بررسی های جدید برای تعیین حداقل حقوق سال آینده به 21.5 درصد رسیده، ولی چیزی که مهم است افزایش حداقل دستمزد در سال آینده می باشد که در مورد درصد آن باید با نمایندگان کارگری و کارفرمایی صحبت شود.

جهرمی از انجام تمهیدات لازم در وزارت کار برای ایجاد تعادل ورفع مشکل کارگران خبر داد و بیان داشت: امسال هنوز بانک مرکزی نرخ تورم پایان بهمن را اعلام نکرده ولی برای تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال بعد علاوه بر افزایش حقوق، می توان از کارمزدها و پرداختهای تشویقی جنبی مانند بن نیز استفاده کرد.

وزیر کار و امور اجتماعی در مورد طرحهای به بهره برداری رسیده که حدود 10 هزار طرح است، گفت: در بررسی ها مشخص شده که از 430 هزار طرحی که به بهره برداری رسیده فقط 9.7 درصد از طرحها دارای انحراف شدند که از نظر پرداختی معادل 6.3 درصد از کل تسهیلات پرداخت شده برای بنگاه های زود بازده است.

در بررسی های انجام شده برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سالجاری فقط 18.5 درصد کارگران از حداقل حقوق استفاده می کردند که این رقم در بررسی های جدید برای تعیین حداقل حقوق سال آینده به 21.5 درصد رسیده است.

او در ادامه به تائید 700 هزار طرح توسط بانکها اشاره کرد و بیان داشت: طرحهای ارائه شده به بانکها در این ارتباط 800 هزار مورد بوده ولی در مجموع یک میلیون طرح توسط کارگروه های اشتغال و سرمایه گذاری اعلام وصول شده است.

جهرمی بیان داشت: ایجاد مسکن کارگران بحث دیگری بود که در سالجاری مورد نظر وزارتخانه بوده که در آخرین آمار تا هفته گذشته علاوه بر شناسایی 430 هزار کارگر فاقد مسکن، 165 هزار نفر را وارد مراحل دریافت زمین و گرفتن اولین اقساط وام آماده سازی از بانکها کردیم.

وزیر کار و امور اجتماعی از تشکیل کمیته های حفاظت فنی و پیشگیری از حوادث در بنگاه هایی که بیش از 35 نفر نیرو دارند، خبر داد و ابراز داشت: رویکرد ما در این خصوص آموزش است که باید بر اساس استانداردهای سازمان بین المللی کار باشد.

وی همچنین پرداخت تسهیلات اشتغالزایی را در سالجاری تا پایان بهمن ماه  را 16 هزار و 700 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم مربوط به کل سال گذشته تا پایان بهمن ماه سالجاری است ولی سهم امسال حدود 9 هزار میلیارد تومان است.

جهرمی رقم ریالی طرحهای ارائه شده به بانکها را تاکنون حدود 60 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بانک مرکزی هرگز به بانکها اعلام نکرده که به بنگاه های زود بازده تسهیلات ندهند، ولی 3 قفله شدن خزانه بانک مرکزی در راستای اجرای انضباط مالی و پولی است.

وزیر کار و امور اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون کار گفت: این کارعملا توسط ما به اتمام رسیده و در اختیار دولت و مجلس است و هر وقت بخواهند آن را مطرح و بررسی خواهند کرد.

وی به حمایت از تشکلهای کارگری و کارفرمایی پرداخت و افزود: در این مورد علاوه بر تقویت این نوع اجتماعات در قالب فعالیتهای صنفی، آنها را در سالجاری طی 11 ماه به 5 هزار و 288 مورد رساندیم که در سال گذشته این رقم 2 هزار و 698 مورد بوده است و این رقم در بخش تشکلهای کارفرمایی از هزار و 210 تشکل به هزار و 451 تشکل بالغ شده که وزارت کار و امور اجتماعی برای بیش از 90 درصد آنها ساختمان خریداری نموده است.

جهرمی تشکلهای حزبی را بی ارتباط با تشکلهای صنفی اعلام کرد و اظهار داشت: ما در بخش اعزام نیروی کار به خارج از کشور دارای مشکلاتی هستیم و به دلیل وجود نیروهای کار ساده ارزان در برخی کشورها، کشورهای نیرو پذیر نیروی کار ساده ما را نمی پذیرند، ولی در ابن ارتباط باید به سمت صدور خدمات فنی و مهندسی و نیروهای تحصیل کرده اقدام نمائیم.

وزیر کار و امور اجتماعی رویکرد فنی و حرفه ای را از برنامه های سال آینده وزارتخانه متبوعش اعلام نمود و ابراز داشت: در این مورد با دانشگاه جامع علمی کاربردی توافقاتی داشتیم.

او طرحهای نیمه کاره وزارت صنایع و معادن را بر اساس آمارهای وزارتخانه یاد شده، 21 هزار مورد اعلام کرد و بیان داشت: در سند برنامه چهارم به ازاء ایجاد هر شغل مبلغ 43 میلیون تومان هزینه پیش بینی شده که این رقم در مورد بنگاههای زود بازده 25 تا 40 میلیون تومان است.

جهرمی تعداد کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی را 4 میلیون نفر اعلام کرد و افزود: در سال جاری 25 هزار نفر از مقرری بگیران نیز مشغول به کار شده اند و قرار است در آینده نزدیک از طریق 2 سایت، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مشاغل خانگی ، کارگران و کارمندان سرپرست خانوار اقدام نمائیم.

وزیر کار و امور اجتماعی همچنین رویکرد بهره وری در بنگاه های اقتصادی را به عنوان برنامه جدید سال آینده وزارتخانه متبوعش در کنار سایر برنامه ها اعلام نمود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها