«در حکومت اسلامی ، اداره اش برای رفاه مردم است ، نظامش برای رفاه مردم است ، رئیس جمهورش برای رفاه مردم است ، نخست وزیرش برای رفاه مردم است و محیط، محیط محبت [است]». (صحیفه نور، ج 7، ص 238.) واژه ها همواره همچون نمادهایی ، روایتگر جریان ها، گرایش ها و جهتگیری های سیاسی و اجتماعی هستند و معانی خاصی را تولید می کنند. بر این اساس ، واژه اصولگرایی بیانگر رویکرد و جهتگیری خاصی است که به عنوان راهبرد به گفتمان اصلی نیروهای انقلاب مبدل شده است.
کد خبر: ۱۶۰۶۸۰

در واقع اصولگرایی مبتنی بر آموزه های عقلانی و وحیانی و همسو با نگرش ها و گرایش های فطری و به معنای گرایش و پایبندی به اصول است ، که مبانی گفتمانی خود را از مدینه النبی و سیره ائمه اطهار(ع ) اخذ می کند و قصد دارد ارزش های اصیل و گفتمان اسلام ناب را بازتولید کند.

این گرایش و پایبندی به آن قطعا بدون باور به حقیقت و درستی این اصول ، نمی تواند تحقق یابد بنابراین در اصولگرایی قبل از هر چیز، باور و اعتقاد به یک سلسله مبانی شکل می گیرد و سپس برای تحقق آن اصول و لوازم و نتایج آن بر پایبندی و گرایش به آنها تاکید می شود.مبانی نظری گفتمان اصولگرایی ، جمهوری اسلامی را بهترین شکل حکومت می داند و معتقد است که اسلام محتوا و جمهوری ، شکل و فرم حکومت را تشکیل می دهد و بر فرموده حضرت امام (ره ) :«جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد نه یک کلمه کم . فقط جمهوری اسلامی » تاکید دارد.به لحاظ التزام عملی ، اصولگرایی ، علاوه بر اعتقاد به اصول و مبانی انقلاب اسلامی ، به تاسی از حضرت امام (ره ) حفظ نظام جمهوری اسلامی را بزرگترین واجب شرعی می داند.

همچنین «ولایت فقیه » را به عنوان بزرگترین میراث ماندگار امام رکن رکین و مایه عزت و ارکان عظمت نظام اسلامی برمی شمارد و به پیروی از مقام شامخ ولایت ، اصول و شاخصه های اصولگرایی را بر این اساس تفسیر می کند:

الف - اصول

1- ایمان ، هویت اسلامی و انقلابی و پایبندی به آن 2- عدالت (فلسفه وجودی ما عدالت است ) 3- حفظ استقلال سیاسی (استقلال سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ) 4- تقویت خودباوری و اعتماد به نفس ملی 5- جهاد علمی (باید نهضت تولید علم در کشور راه بیفتد) 6- تثبیت و تامین آزادی و آزاداندیشی (آزادی یکی از نعمت های بزرگ الهی است ) 7- اصلاح و تصحیح روش (اصلاحات جزو مبانی اصولگرایی است ) 8- شکوفایی اقتصادی (رسیدگی به زندگی مردم و اقتصاد کشور). (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسوولان و کارگزاران نظام .31/3/85)

ب - شاخصه ها

1- عدالتخواهی و عدالت گستری 2- فسادستیزی (سلامت اعتقادی و اخلاقی مسوولان کشور) 3- اعتزاز به اسلام 4- ساده زیستی و مردم داری 5- تواضع و نغلتیدن در گرداب غرور 6- اجتناب از اسراف و ریخت و پاش 7- خردگرایی و تدبیر و حکمت در تصمیم گیری و عمل 8- مسوولیت پذیری و پاسخگویی 9- اهتمام به علم و پیشرفت علمی 10- سعه صدر و تحمل مخالف 11- اجتناب از هواهای نفس 12- شایسته سالاری ، نظارت بر عملکرد زیرمجموعه و تلاش بی وقفه برای این خدمات 13- انس با خدا و قرآن و استمداد دائمی از خدا. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ، در دیدار مسوولان و کارگزاران نظام . 31/3/85)

بر این اساس ، جریاناتی که در گفتمان اصولگرایی دسته بندی می شوند، ضرورت دارد ضمن بازنگری در خود، اصول و شاخصه های اصولگرایی را معیارسنجش و ارزیابی عملکرد خویش قرار دهند و به عبارت دیگر خود را با اصول بسنجند و خدای ناکرده نه اصول را با خود.

در شرایط خطیر و حساس کنونی که در آستانه انتخابات مجلس هشتم قرار گرفته ایم و با عنایت به این مهم مورد تاکید معمار کبیر انقلاب که «مجلس در راس امور قرار دارد» باید با تکیه بر اصول و شاخصه های مورد تاکید رهبر معظم انقلاب ، کارآمدی و شایسته سالاری در سر لوحه دلسوزان نظام باشد و کسانی به مجلس بروند که قادر باشند نظام اسلامی را از گردنه های صعب العبوری که پیش رو دارد به سلامت عبور دهند و منافع ملی و مصالح کشور از اولویت های اساسی آنان باشد.



رشید جلالی جعفری
نماینده مردم کرج اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها