وزیر آموزش و پرورش گفت: ساماندهی نیروی انسانی شامل: پرورش، تربیت، تأمین، تشویق و انگیزش معلمان، نخستین اولویت کاری من است.
کد خبر: ۱۶۰۴۲۹

به گزارش فارس، علیرضا علی احمدی ظهر امروز در حاشیه همایش «نقش آموزش، علوم، فنون و ارتباطات در تحکیم انسجام اسلامی» که امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: ما در شرایطی قرار داریم که آموزش و پرورش کشورمان با منابع مالی که از طریق دولت و مجلس در اختیار قرار می گیرد نمی‌تواند شایسته اداره شود.

وی اضافه کرد: این در شرایطی است که هرساله بر دامنه کمک های دولت و اختیاراتی که در دستگاه آموزش و پرورش گذاشته می‌شود افزوده شده است. به طور مثال بودجه‌های عمرانی از سال 1384 تاکنون سه برابر شده است. ضمن اینکه بودجه جاری نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

علی احمدی اضافه کرد: از سال 84 تاکنون حقوق و مزایای همکاران فرهنگی پرداخت شده است و میزان آن از 227 هزار تومان به 428 هزار تومان رسیده‌است اما با این وجود کمبودهای بسیار زیادی برای انجام فعالیت های خودمان داریم.

وی افزود:‌در حال حاضر با قانون قلع و قمع مدارس مواجه هستیم و باید تکلیف تعدادی از مدارس را روشن کنیم. ضمن اینکه تعداد قابل توجهی مدرسه استیجاری داریم و تکلیف آنها را باید مشخص کنیم.

وی به بحث زمین‌هایی با کاربرهای آموزشی اشاره کرد و گفت: اگر منابع مالی لازم را نداشته باشیم نمی توانیم این زمین‌های کاربری آموزشی را تملک کنیم و طبق مقرراتی که وجود دارد ، مالکین آنها می‌توانند ملک خودشان را تصاحب کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این نکته که باید دغدغه فکری همکاران ما برطرف شود گفت: فرهنگیان باید بدون اینکه نگران مسائل روزمره خودشان باشند به مسئولیت‌های آموزشی و تربیتی خود می‌پردازند.

وی ادامه داد: نیازها بالاتر از آن چیزی است که تاکنون دولتها توانسته اند تأمین کنند. لذا چاره‌ای نداریم که به سمت مشارکت همه جانبه مردم در اداره مدارس، ساخت، تجهیز و بهره برداری برویم البته این راهی است که قانون به ما اجازه داده است.

علی احمدی به مدارس غیرانتفاعی، نمونه دولتی، تعاونی، هیئت امنایی اشاره کرد و گفت: مدارسی داریم که توسط دستگاه های دولتی تحت عنوان واحدهای وابسته به دستگاه ها فعالیت می‌کنند. ما باید یک توسعه متوازن و یک فضای رقابتی را بین آموزشگاه‌ها و بین تمام مدارسی که ذکر کردم ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست اصل 44 قانون اساسی باعث شده است که دست دولت و ملت باز شود و رونق اقتصادی فراهم شود گفت: تفسیر اصل 30 قانون اساسی نیز گسترش بیشتری در ارتقای کیفیت، بهره‌وری و فعالیت های علمی و تربیتی در مدارس فراهم می کند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که مطالبات فرهنگی معلمان چه زمانی پرداخت می شود اظهار داشت: از چند روز قبل پرداختها شروع شده است و تعدادی از استانها نیز هم اکنون پرداختها انجام شده است. بخشی از معوقه ها تا قبل از عید به طور کامل پرداخت و بخشی دیگر نیز سال آینده پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص مقاوم سازی مدارس فرسوده کشور افزود: اعتباری که مجلس پیش بینی کرده است قرار است در طی چند سال تخصیص یابد اما آن سهمی که قرار است تعلق بگیرد تاکنون تعلق نگرفته است. ضمن اینکه بودجه عمرانی نیز صد در صد تخصیص نیافته است.

علی احمدی ادامه داد: ما در زمینه بافت‌سازی و زیست بازسازی مدارس فرسوده مشکلی نداریم و تنها مشکل شاید تهیه سیمان و مصالح باشد اما در زمینه مقاوم سازی که یک موضوع تخصصی است، تعداد شرکت‌هایی که می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند اندک است.

وی افزود: مدتهاست فراخوان عمومی دادیم که هر شرکتی که آمادگی و توانایی دارد تا در زمینه مقاوم سازی کمک کند از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مجوز بگیرد و ما در اختیارش پروژه های مقاوم سازی را قرار دهیم اما تعداد کسانی که آمده اند پاسخگوی نیاز ما نیست.

وزیر آموزش و پروش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عیدی فرهنگیان به چه صورت پرداخت می‌شود گفت: بحث کلی در مورد کارکنان دولت، لشگری، کشوری و بازنشستگان مطرح بود که عیدی آنها به طرق مختلف پرداخت شود. اما آخرین تصمیمات در خصوص عیدی فرهنگیان این است که همه آنها به صورت نقدی پرداخت شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تا کنون بودجه اختصاصی در خصوص فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش وجود نداشته است گفت: 93 درصد بودجه جاری آموزش و پرورش صرف حقوق فرهنگیان می شود.

هفت درصد برای فعالیت های پرورشی و مابقی پروژه ها در نظر گرفته شده است. درست است که بودجه مستقیم فعالیت های پرورشی محدود است اما از طریق نیروی انسانی فعالیت های پرورشی در جریان است و برنامه های پرورشی از طریق معلمان شاغل دروس مختلف و مشاوران و مربیان پرورشی اجرا می شود.

وزیر آموزش و پرورش نکته آغاز تحول در آموزش و پرورش را تحول در فکر، دیدگاه و چشم انداز ذکر کرد.
وی در خصوص کمک دانش آموزان فلسطینی نیز اظهار داشت: ما در حوزه فعالیت‌های بین المللی راهبرد همکاری و تعامل با جهان اسلام و کشورهای اسلامی را داریم . از نظر برنامه ای و مسائل آموزشی با همه کشورهای مسلمان و در رأس آنها فلسطین همکاری خواهیم داشت. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها