براساس اسناد سری ، امریکا متعهد شده بود در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، اجازه ندهد کشورمان در این جنگ پیروز شود.
کد خبر: ۱۵۹۴۴۳
 
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، یک سند جدید از مجموعه 9سند از آرشیو اسناد سری امریکا که دوره ممنوعیت آن اخیرا پایان یافته است ، نشان می دهد امریکا ظاهرا سیاست بیطرفی در این جنگ اتخاذ کرد؛ اما مخفیانه از عراق حمایت می کرد.

این سند نشان می دهد، امریکا به طور سری استفاده از سلاح شیمیایی بر ضد ایران را نادیده گرفت و مقادیری از این نوع سلاح را در اختیار رژیم صدام قرار داده بود.

این سند تلگرافی است که در دفاتر وزارت امور خارجه امریکا به تاریخ 18مارس 1984ثبت شده است که برای سفارتخانه های امریکا در امان و برخی کشورها فرستاده شد.

در این سند همچنین به گفتگویی بین مقامات عراقی و مقامات بلندپایه دولت رونالد ریگان از جمله جورج شولتز، وزیر امور خارجه وقت امریکا اشاره شده که این مذاکرات در آن زمان منتشر نشده بود.

در این گفتگو لورانس ایگلبرگر، معاون وزیر خارجه و عصمت کتانی ، نماینده عراق در سازمان ملل حضور داشته اند.این دیدار چند روز پس از انتقاد علنی واشنگتن از عراق به سبب استفاده از سلاح شیمیایی بر ضد ایران انجام گرفت.

در بخشی از متن سند آمده است: وزیر خارجه شولتز همراه ایگلبرگر، معاونش به طور جداگانه با عصمت کتانی در 15مارس دیدار کردند تا از پیام مهم ایالات متحده امریکا اطمینان ایجاد شود و پیام امریکایی ها این بود که اگر ما استفاده عراق از سلاح شیمیایی را محکوم کردیم ، صرفا بخشی از تعهد امریکا به سیاست درازمدت است و موضعی برای دفاع از ایران یا برای ضدیت با عراق نیست.

آن دو تاکید کرده بودند: تمایل و رفتارهای ما برای جلوگیری از پیروزی ایران و گسترش روابط دوجانبه به قوت خود باقی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها