گروه اقتصاد: معاون وزیر نفت با اعلام این که بودجه واردات بنزین اواسط امسال تمام شد، اذعان کرد که دولت بدون مجوز مجلس مبالغی را برای واردات بیشتر این فرآورده هزینه کرده است.
کد خبر: ۱۵۸۲۹۱

به گزارش خبرنگار ما، محمدرضا نعمت‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران دیروز در جمع خبرنگاران درباره انتشار برخی اخبار درباره هزینه‌کرد بودجه بیشتری از مجوز مجلس برای واردات بنزین و گازوئیل افزود: مجلس در مجموع 8/3 میلیارد دلار برای واردات سوخت شامل 5/2 میلیارد دلار برای واردات بنزین و 3/1 میلیارد دلار برای واردات گازوئیل در سال جاری اختصاص داد.

بودجه واردات بنزین که اواسط سال تمام شد و بخش عمده بودجه واردات گازوئیل نیز تاکنون مصرف شده است.

وی اظهار کرد: ما از ابتدا نیز بدون احتساب سهمیه‌بندی بنزین، بودجه مورد نیاز واردات بنزین و گازوئیل را 8 میلیارد دلار تخمین زده بودیم.

وی افزود: به هر حال نمی‌شد کشور بدون سوخت بماند. لذا ما تاکنون بیش از 6 میلیارد دلار، یعنی بیش از 2/2 میلیارد دلار افزون بر مجوز مجلس از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران برای واردات بنزین و گازوئیل هزینه کرده‌ایم و قرار است دولت در قالب متمم بودجه امسال مجوز این هزینه را از مجلس دریافت کند. وی خاطرنشان کرد: علت افزایش رقم واردات، رشد قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در ماه‌های گذشته بوده است.

این در حالی است که هزینه‌کرد بدون مجوز دولت برای واردات بنزین در عین حالی که بنزین سهمیه‌بندی شده و قاعدتا ارقامی از محل صرفه‌جویی حاصل از آن باید باقی باشد، اعتراضاتی را در مجلس برانگیخته است.

بنزین در سال آینده‌

نعمت‌زاده در پاسخ به پرسش‌های مکرر خبرنگاران درباره وضعیت بنزین در سال آینده تصریح کرد: بودجه مورد نیاز برای واردات بنزین و گازوئیل سال آینده 7 تا 8 میلیارد دلار است و دولت 30 هزار میلیارد ریال پول برای واردات این دو فرآورده در ماده واحده لایحه بودجه 87 پیشنهاد کرده است. وی افزود: پیشنهاد دولت این است که متناسب با بودجه، سهمیه‌بندی و قیمت بنزین در سال آینده مشخص شود.

وی با اشاره به این که سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده ادامه خواهد یافت، گفت: مگر مجلس غیر آن را تصویب کند. وی با این حال حذف سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده را اقدامی نادرست خواند و اظهار کرد: براساس قانون، غیریارانه‌ای شدن بنزین و گازوئیل باید تدریجی و تا سال 1391 انجام شود تا آثار تورمی کمی داشته باشد.

نعمت‌زاده پیش‌بینی کرد که سال آینده سهمیه‌بندی بنزین ادامه داشته باشد.

وی درباره سهمیه‌بندی گازوئیل نیز گفت: دلیلی برای سهمیه‌بندی گازوئیل نداریم؛ چراکه تردد هرچه بیشتر کامیون‌ها به نفع کشور است.

وی در عین حال از تقدیم طرحی به ستاد تبصره 13 خبر داد که براساس آن گازوئیل براساس میزان مصرف و مقدار کارکرد کامیون‌ها و خودروهای دیزلی تحویل شود.

معاون وزیر نفت همچنین از برقراری امکان پرداخت الکترونیکی‌ بهای بنزین از اوایل سال آینده خبر داد و افزود: اقدام مشترکی با نظام بانکی دراین‌باره جریان دارد.

مخالفت با بنزین نوروز

محور دیگر پرسش از نعمت‌زاده، اختصاص بنزین سفر برای نوروز امسال بود. وی پاسخ داد: توصیه می‌کنم چنین مساله‌ای مطرح نشود؛ چراکه ترافیک خیابان‌ها نشان می‌دهد سهمیه بنزین کافی است. از سوی دیگر این سهمیه حدود 400 تا 440 میلیون دلار برای کشور هزینه اضافی واردات داشته و سهمیه‌بندی را لوث می‌کند.

ساخت همزمان 6 پالایشگاه‌

معاون وزیر نفت از ساخت همزمان 6پالایشگاه میعانات گازی پارس، هرمز، شهریار، خوزستان، آناهیتا و ستاره خلیج‌فارس خبر داد و آن را بی‌سابقه خواند. وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ظرفیت‌ پالایشگاهی کشور 2 برابر می‌شود و به 1/3 میلیون بشکه در روز می‌رسد. تولید بنزین کشور نیز به 180 میلیون لیتر و تولید گازوئیل به 145 میلیون لیتر در روز می‌رسد. سرمایه‌گذاری این طرح‌ها دست‌کم 18 میلیارد دلار است و تا سال 1392 به بهره‌برداری می‌رسد.

کارت هوشمند گازوئیل‌

نعمت‌زاده از تحویل 100 هزار کارت هوشمند گازوئیل تا هفته آینده به متقاضیان خبر داد و گفت: تاکنون 215 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.
وی کل کارت هوشمند سوخت خودرو و موتورسیکلت صادر شده را 15 میلیون فقره اعلام کرد که یک میلیون فقره آن بلاتکلیف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها