خلیل یکی از آنهاست ، گاهی او با مرغ عشقش به مسافرهای شتابان فال می فروشد، گاهی بی مرغ عشقش آدامس می فروشد و بسته های گرد سفید را یواشکی به مسافران خمار می دهد، گاهی هم...
کد خبر: ۱۵۶۲۸۹
خلیل را تا به حال چند بار گرفته اند، شهرداری چی ها، پلیس ، غریبه های ناشناس ، بهزیستی و ....
خلیل عادت کرده است دیگر نمی ترسد و خوب می داند بالاخره آزادش می کنند و او به آغوش مادرش برمی گردد. مادر برای خلیل یعنی خیابان.
خلیل فقط یکی از 20 هزار کودک کار و خیابان است که هیچ سازمانی متولی بودن آنها را نپذیرفته است و گرچه سازمان بهزیستی براساس قانون مسوولیت ساماندهی او و دیگر کودکان کار و خیابان را به عهده دارد، اما طرح های گاه به گاه و ضربتی این سازمان هیچ تاثیری به حال و روز خلیل و رفتارش نداشته است.

طرح های شکست خورده

فقط نیم ساعت در امتداد یکی از خیابان های تهران قدم بزنید تا فال فروش های نیم وجبی ، آدامسی هایی که هنوز حسرت عروسک بازی دارند و اسپندی های قد و نیم قد پی تان راه بیفتند و برای گرفتن اسکناس های شما التماس کنند.
در این صورت ، همین پیاده روی نیم ساعته ، شما را از خواندن دوباره اقرارهای یکی از مدیران ارشد بهزیستی استان تهران درباره شکست بهزیستی در طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان بی نیاز می کند.
گذشته از بهزیستی نهادها و سازمان های دیگری هم در کشورمان وجود دارند که مدعی جمع آوری یا نگهداری کودکان کار و خیابان هستند.
برای مثال مدیرکل آسیب های اجتماعی شهرداری تهران نیز بتازگی از آمادگی شهرداری تهران برای شناسایی و جذب کودکان خیابانی در تهران در طول یک ماه خبر داده است.
سیدنجم الدین محمدی ضمن اشاره به این که 50درصد کودکان کار و خیابان از اتباع بیگانه اند، می گوید: با توجه به حجم گسترده معضل کودکان خیابانی ، کودکان کار و کودکان اتباع بیگانه ، محل مناسبی برای ارجاع و ساماندهی کودکان از سوی نهادهای ذی صلاح وجود ندارد و شهرداری با توجه به قوانین موجود و شرح وظایفی که در مصوبات هیات وزیران مقرر شده ، شناسایی ، جذب و ارجاع کودکان به مراکز بهزیستی را انجام می دهد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه اظهار می کند: شهرداری تهران چهار مرکز ثابت شناسایی و جذب کودکان را در مبادی ورودی شهر تهران و در پایانه های مسافربری جنوب ، غرب ، شرق و راه آهن ایجاد کرده و همچنین دو گشت سیار ویژه شناسایی و جذب کودکان و 11 گشت مشترک با طرح ساماندهی متکدیان نیز به صورت تمام وقت در این زمینه فعال است.
این مقام مسوول در معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران ، با بیان این که ارائه خدمت اجتماعی به این کودکان ، توسط کارکنان متخصص در حوزه کودکان انجام می شود، می افزاید: در اختیار گذاشتن سه مرکز مجزا در منطقه 12 دو ساختمان در منطقه 6 و یک ساختمان در منطقه 20 به انجمن های حمایت از کودکان و همچنین واگذاری مرکز نگهداری کودکان یاسر به سازمان بهزیستی از دیگر اقدامات شهرداری تهران در این خصوص بوده است.
وی با اعلام آمادگی شهرداری تهران در زمینه شناسایی و جذب همه کودکان خیابانی در تهران در مدت یک ماه تصریح می کند: شهرداری تهران این آمادگی را دارد که با تشکیل بانک اطلاعاتی تخصصی و طبقه بندی شده این کودکان و فرستادن آنها به نهادهای مربوط، در جهت رفع معضل کودکان کار و خیابان در تهران اقدام کند.

بهزیستی مسوول تر است

این ابراز همکاری دوستانه در شرایطی صورت می گیرد که جمع آوری کودکان کار و خیابان به روش شهرداری چی ها، تاثیرات جبران ناپذیری بر ساختار شخصیتی آنان که مستعد بزهکاری هستند، می گذارد.
به عبارتی دیگر، کارشناسان بهزیستی معتقدند جمع آوری کودکان کار و خیابان باید با شیوه های ویژه مددکاری و بدون اعمال خشونت صورت گیرد که این در تخصص شهرداری نیست و این نهاد اجتماعی متولی امور شهری با انبوهی از مسوولیت ها و مشکلات حل نشده شهری ، از به کارگیری مددکاران اجتماعی برای جمع آوری نظام مند و صحیح کودکان کار و خیابان ناتوان است.
ابوالحسن فقیه ، رئیس سازمان بهزیستی نیز در این باره به «جام جم» می گوید: خوشبختانه موضوع کودکان کار و خیابان تنها مساله ای است که به شکل مستقیم و با تصمیم قانون به بهزیستی واگذار شده است.
وی می افزاید: از همکاری سازمان ها و ساماندهی کودکان کار و خیابان استقبال می کنیم اما دخالت و موازی کاری را به هیچ وجه نمی پذیریم!

برنامه مدون

به نظر می رسد تا زمانی که برنامه ای مدون و دقیق برای ساماندهی کودکان کار و خیابان از سوی مسوولان ارائه نشود و نهادهای گوناگونی از موازی کاری در این زمینه دست برندارند، همچنان شاهد حضور دستفروش های کوچک در خیابان های پایتخت باشیم.


مریم یوشی زاده
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها