احتمالا هر یک از شما خوانندگان عزیز جام جم حتی آنها که خیلی اهل ورزش نباشند، وقتی از سر ناچاری گوشه چشمی به یک مسابقه فوتبال انداخته باشید، جمله تکراری «اشتباه داوری جزیی از فوتبال است» را شنیده اید
کد خبر: ۱۵۵۵۴۴
؛ جمله ای کلیشه ای که از فرط تکرار، جزیی از هر برنامه ورزشی و بخصوص مسابقات فوتبال شده است.
اگر هم شنیدن این جمله برایتان ناخوشایند است ، چاره ای جز تحمل ندارید؛ چون وزرای توجیه اشتباهات (ببخشید روسای کمیته داوران) همگی این جمله را همچون شعر معروف «بنی آدم اعضای یکدیگرند» نصب العین میز و پست خود کرده اند و اگر در یکی از صحبت های خود تکرار نکنند که اشتباه داوری جزیی از فوتبال است ، بدون شک روزشان شب نخواهد شد.
جالب اینجاست که جملگی روسای کمیته داوران فدراسیون فوتبال ، قبل از احراز این پست و بعد از ترک آن تبدیل به منتقدان سرسختی می شوند که مو را از ماست بیرون می کشند ولی در هنگام ریاست ، همه آنها بدون استثناء معتقدند که اوضاع داوری در زمان آنها به مراتب بهتر شده است.
گویی 20 سال پیش فجایعی غیرقابل توصیف تحت عنوان داوری فوتبال کل نتایج مستطیل سبز را رقم می زده ، ولی حالا اوضاع بهتر شده است. تاسف بارتر این که رئیس فعلی یعنی مسعود عنایت به جز داوران قدیمی هیچ کس را درباره اظهارنظر درباره وضعیت داوری دارای صلاحیت نمی داند. با توجیه ایشان ، احتمالا خودشان هم به علت دامدار نبودن حق اظهارنظر درباره لبنیات مصرفی خانواده خویش و به دلیل نانوا نبودن حق اعتراض به کیفیت پایین نان خانه خویش را ندارند!جناب آقای عنایت ، داوران جزیی از فوتبال هستند و هر بیننده عادی هم حق دارد درباره آن نظر خویش را داشته باشد.
اگر بخواهیم در مورد تخصص ها ریز شویم ، خود جنابعالی نباید درخصوص داوران اظهارنظر کنید؛ چون در زمان جوانی فقط یک کمک داور بوده اید و نه موردی کم یا بیش !جناب آقای عنایت ، در کل 64 بازی برگزار شده در جام جهانی 2006 به جز پنالتی عجیب اعلام شده به نفع ایتالیا و علیه استرالیا در مرحله یک هشتم نهایی ، هیچ اشتباه فاحشی که در نتیجه بازی ها تاثیرگذار باشد، دیده نشد، ولی با این حال 3 کارت زرد گراهام پول به مدافع کرواسی و جشنواره کارت باران والنتین ایوانف در مسابقه هلند و پرتغال بشدت مورد مذمت کمیته داوران فیفا قرار گرفت و بی هیچ واهمه ای در تمام رسانه ها هم اعلام شد، ولی در کمال تاسف و در حالی که طی 2 هفته گذشته اشتباهات فاحش داوران نتایج 3 مسابقه سایپا پگاه ، استقلال پاس و پرسپولیس صباباتری را رقم زده اند، شما دم از پیشرفت داوری در ایران می زنید و همچنان اشتباهات داوری را جزیی از فوتبال می دانید؛ در حالی که به نظر می رسد این فوتبال است که جزیی از اشتباهات داوری شده است!
مضحک این که در آشفته بازار داوری فعلی ، بعضی ها دست بردار نیستند و دم از قضاوت دربی سنتی توسط داوران ایرانی می زنند. موردی که حتی تصور یکی از این اشتباهات و پیامدهای آن موبرتن هر آدم عاقلی سیخ می کند. باید دید چه کسی جرات می کند دربی شصت و چهارم را به یکی از داوران ایرانی بسپارد؛


آرش رستم نمدی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها