محمد رحمتی وزیر راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران کوتاهترین و مستقیم ترین مسیر خط ریلی کشورهای آسیای مرکزی و روسیه
کد خبر: ۱۵۴۵۹۹
به آبهای گرم خلیج فارس است.
محمد رحمتی افزود: طرح احداث خط راهآهن "ایران - ترکمنستان- قزاقستان" به تایید روسای جمهوری سه کشور رسیده و در این زمینه توافق نامهای امضا شده است.
وی تاکید کرد: خط فعلی "سرخس - تجن - مشهد" ازطریق "ترکمنستان-ازبکستان - قزاقستان" وارد شرق روسیه میشود که راهی نسبتا طولانی است.
به گفته وی، در طرح جدید احداث خط راهآهن، کشور ازبکستان حذف، ولی این خط ریلی در مقایسه با خط ریلی موجود بسیار کوتاهتر خواهد بود.
به گزارش ایرنا ، وزیر راه و ترابری گفت: احداث خط ریلی جدید با مشخصات فنی بهتر ساخته خواهد شد و قرار است ترکمنستان کیلومتر از این خط راهآهن را در طول چهار سال احداث کند.
وی افزود: هم اکنون عشق آباد از پیمانکاران ایرانی برای اجرای این طرح دعوت کرده است و دراین راستا، پیمانکاران ایرانی مطالعات اولیه را انجام خواهند داد.
این مسئول تصریح کرد: احداث خط راهآهن ایران -ترکمنستان - قزاقستان کمک موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا و نیز مدت زمان حمل و نقل آن خواهد شد.
رحمتی با اشاره به اینکه خط راهآهن گرگان - تهران ظرفیت حمل کالا و مواد خام مسیر جدید خط راهآهن بین سه کشور را خواهد داشت، گفت: در صورت نیاز، مسیرهای جدیدی از گرگان به دیگر مناطق ایران از جمله" گرگان - شاهرود- سمنان" احداث خواهد شد.
وی افزود: هم اکنون کار مطالعاتی خط راه آهن "گرگان - مشهد" به اتمام رسیده و عملیات اجرای آن بطور قطع نیز آغاز خواهد شد.
وزیر راهوترابری گفت: بااحداث خط راهآهن جدید ایران ترکمنستان،قزاقستان ، خط ریلی موجود "گرگان - ساری - قائمشهر" نیز ارتقا خواهد یافت.
وی میزان درآمد حاصله از ترانزیت خط راهآهن جدید برای ایران را بین تا میلیون دلار در سال عنوان کرد، ولی گفت که این میزان درآمد بر اساس مقررات کشورهای آسیای مرکزی محاسبه خواهد شد.
به گفته رحتمی، همچنین، پیشنهاد احداث تا کیلومتری از ساخت جاده اصلی در ترکمنستان به مقامات این کشور ارایه شده است که مقرر گردید در این زمینه پیمانکار ایران به طرف ترکمنی معرفی شود.
وی، کیفیت کار پیمانکاران ایرانی را بسیار بالا دانست و گفت که جاده "هرات - دوغارون" که توسط ایران در افغانستان احداث شده است از نظر کارشناسان خارجی و داخلی این کشور بهترین و با کیفیتترین جاده محسوب میشود.
عملیات احداث خط راهآهن "ایران - ترکمنستان - قزاقستان" ازمنطقه "برکت" استان بالکان ترکمنستان در مرز استان گلستان ایران روزشنبه با حضور "قربان قلی بردی محمداف" رییس جمهوری ترکمنستان آغاز شد.
در این مراسم علاوه بر شماری از مسوولان بلندپایه دو کشور ترکمنستان و قزاقستان، محمد رحمتی وزیر راهوترابری ایران، سفیر ایران در ترکمنستان، استاندار استان گلستان و تنی چند از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
طول این مسیر کیلومتر است که از این مجموع کیلومتر در خاک ترکمنستان، کیلومتر در خاک ایران و مابقی در خاک قزاقستان ریل گذاری خواهد شد.
میزان ظرفیت جابجایی کالا از طریق این خط راهآهن سالانه سه تا پنج میلیون تن اعلام شده که این ظرفیت تا سقف میلیون تن کالا نیز قابل افزایش است.
موافقت اولیه احداث این خط آهن اردیبهشت ماه امسال در شهر ترکمنباشی بین روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید که موافقتنامه نهایی آن در حاشیه نشست اخیر سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران بین جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان امضا شد.
براساس محاسبات کارشناسان، این خط راهآهن کیلومتر طول خواهد داشت که با احداث آن، شبکه ریلی ایران از طریق کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به شبکه ریلی روسیه متصل میشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها